Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

10 intymnych nawyków zdrowej kobiety

10 intymnych nawyków zdrowej kobiety
Ilustracja: shutterstock

Infekcje, otarcia, stany zapalne, bakterie, grzyby – miejsca intymne kobiet codziennie są narażone na wiele. Zobacz, co możesz zrobić dla zdrowia swojej intymnej strefy kobiecości.

Zasady są proste: dbać, pielęgnować, zapobiegać, kontrolować. Oto 10 prostych intymnych nawyków, które warto zapamiętać raz a dobrze.

1. Dbaj o higienę

Być może znasz te zasady doskonale, ale właściwa higiena miejsc intymnych to podstawa utrzymania ich w zdrowiu. Dlatego upewnij się, że robisz wszystko jak należy. Do mycia nie używaj mydła ani zwykłych płynów pod prysznic – wysuszają śluzówkę w miejscach intymnych, mogą spowodować podrażnienia oraz zaburzą naturalną mikroflorę bakteryjną. Sięgnij po specjalnie przeznaczone do higieny intymnej płyny. Wybieraj te bezzapachowe o niskim (poniżej 4,5) pH. Dlaczego? Nieprawidłowe pH (to skala kwasowości i zasadowości) pochwy sprzyja rozwojowi bakterii i może się objawiać infekcjami w drogach moczowo-płciowych. Bakteryjne zakażenie pochwy jest, po infekcji grzybiczej, najczęściej pojawiającym się problemem. Poza odpowiednim kosmetykiem ważny jest też kierunek podmywania się – rób to od przodu do tyłu, nigdy na odwrót, inaczej przeniesiesz bakterie z okolic odbytu do pochwy i/lub cewki moczowej. Nie trzyj okolic intymnych mocno ręcznikiem, tylko delikatnie osusz. Zadbaj o oddzielny, inny niż do pozostałych części ciała ręcznik. Utrzymanie czystości jest ważne dla twojego zdrowia intymnego, ale też nie przesadź z częstością podmywania się ‒ wystarczy, że to zrobisz dwa razy dziennie (w trakcie miesiączki możesz częściej).

2. Uważaj, co nosisz

Koronkową bieliznę i seksowne stringi zachowaj na specjalne okazje. Na co dzień lepiej, żebyś nosiła majtki z bawełny, bo materiał ten przepuszcza powietrze i nie doprowadza do przegrzania tych okolic, co nie jest dla nich dobre. Stringi mogą zbytnio uciskać okolice intymne i podrażnić delikatną skórę w tym miejscu. Poza tym przyczyniają się do przenoszenia bakterii z odbytu do pochwy. Ważne jest też, żebyś w nocy dała sobie trochę luzu w tej części ciała – nie śpij w bieliźnie. Ideałem jest spanie nago (nic cię nie uciska i jest swobodny dostęp powietrza). Jeśli jednak nie potrafisz się przełamać i źle ci się śpi bez niczego, zadbaj o to, żeby twoja piżama była luźna, przewiewna i z bawełny. To nie wszystko. Unikaj częstego noszenia obcisłych dżinsów – utrudniają dostęp powietrza, mogą uciskać i obcierać, co może się skończyć podrażnieniami miejsc intymnych. Podczas urlopu po kąpieli w morzu czy basenie jak najszybciej zmień dół kostiumu na suchy. Drobnoustroje uwielbiają wilgoć.

3. Reaguj na intymne sygnały

Odczuwasz pieczenie, świąd, zauważyłaś zmianę konsystencji, barwy lub zapachu intymnej wydzieliny? Nie bagatelizuj tych sygnałów. To zwykle objawy choroby. Najczęstszą infekcją okolic intymnych jest grzybica pochwy. Oczywiście rozsądnie w takiej sytuacji po prostu zgłosić się do ginekologa, który po zbadaniu zapisze odpowiednie leczenie. Jeśli jednak nie możesz wybrać się do lekarza, lecząc się samodzielnie, postępuj odpowiedzialnie. Najlepiej wykonać pomiar pH pochwy (produkty umożliwiające samodzielne określenie pH są dostępne w aptekach) i dopiero po uzyskaniu wyniku dobrać odpowiednie leczenie. Wyleczyć infekcje po prostu trzeba, bo niestety mają one tendencje do nawrotów.

4. Ostrożnie z antybiotykami

Antybiotyki sprzyjają rozwojowi infekcji grzybiczych w organizmie, w tym w okolicach intymnych. Ich rolą jest zabicie chorobotwórczych drobnoustrojów, ale przy okazji niszczą też tzw. pożyteczne bakterie, które odpowiadają za utrzymanie kwaśnego środowiska pochwy. Jeśli przechodzisz właśnie kurację antybiotykami, koniecznie zastosuj także probiotyki ‒ zawierające szczep bakteryjny, który ma zdolność kolonizacji nabłonka pochwy i układu pokarmowego. To skuteczny sposób zapobiegania zakażeniom intymnym. Jeśli lekarz przy wypisywaniu recepty na antybiotyk nie przepisze probiotyku, sama mu o tym przypomnij!

5. Uprawiaj bezpieczny seks

Twoje hasło klucz to prezerwatywa. Poza tym, że skutecznie chroni przez chorobami przenoszonymi drogą płciową, to używanie jej ma jeszcze kilka innych zalet – kluczowych, jeśli chcesz utrzymać swoje miejsca intymne w zdrowiu. Uprawiając seks w kondomie, nie wprowadzasz do pochwy spermy, która ma odczyn obojętny i podnosi pH pochwy. W trakcie seksu może też dojść do zapalenia dróg moczowych i pęcherza moczowego (powodują je bakterie Escherichia, które przedostają się do cewki moczowej z odbytu). Do infekcji może też dojść z powodu otarć, którym ulega w czasie stosunku delikatna błona śluzowa – jej uszkodzenia ułatwiają przeniknięcie drobnoustrojów do organizmu. Dlatego warto zadbać o odpowiedni poziom wilgotności pochwy w czasie stosunku, by ryzyko otarć zminimalizować – można w tym celu zastosować specjalne preparaty nawilżające przeznaczone dla kobiet.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
FitStyl zapytał(a) 6 marca 2015
Pytanie dotyczy artykułu 10 intymnych nawyków zdrowej kobiety
Bardzo ciekawe porady. Słyszałam również, że dobrze na skórę działa olejek tamanu, ciekawe artykuł znalazłam tutaj: http://zywnoscdietetyczna.pl/olej-tamanu-naturalny-kosmetyk-problemy-skorne/ co o nim myślicie?
Martyna Szarkowicz odpowiedział(a) 14 maja 2016
Dziękuję ze jesteście!;)