Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

10 rzeczy, za które podziękują ci twoje oczy

10 rzeczy, za które podziękują ci twoje oczy
Ilustracja: shutterstock

Odpowiednio długi sen, obowiązkowy demakijaż na koniec dnia, dobre oświetlenie do czytania. O tym wszyscy wiemy. A co jeszcze jest ważne dla zdrowia oczu?

1. Specjalna dieta

To, co masz na talerzu, może bardzo pomóc oczom. Twoi sprzymierzeńcy to: kwasy omega-3, luteina, cynk oraz witaminy A, C i E. Jak wykazują badania, mogą opóźnić rozwój niektórych chorób oczu, takich jak zwyrodnienie plamki żółtej i zaćma, czy zapobiec krótkowzroczności. Z badań opublikowanych przez Amerykańską Akademię Okulistyki (American Academy of Ophthalmology) wynika, że osoby, które regularnie jedzą owoce morza i ryby (bogate w kwasy omega-3) w mniejszym stopniu narażone są na zwyrodnienie plamki żółtej (AMD), chorobę, która w Polsce jest główną przyczyną ślepoty po 65. roku życia. Niedobór cynku sprzyja krótkowzroczności, brak luteiny naraża oczy na promieniowanie UV i powoduje ryzyko zachorowania na czerniaka oka, za mało witaminy A objawia się kurzą ślepotą (gorsze widzenie, gdy zapada zmrok). Poza tym witaminy A, C i E oraz luteina wymiatają wolne rodniki z organizmu. Dwie porcje warzyw i owoców dziennie i tłuste ryby dwa razy w tygodniu to minimum, które zapewni oczom zdrowie. Liściaste zielone warzywa, groszek, brokuły, dynia i żółtko jajka zawierają luteinę. Tłuste ryby morskie i oliwa z oliwek dostarczą kwasów omega-3, witamin A, C i E szukaj w warzywach (m.in. w pietruszce, morelach, kukurydzy, burakach), owocach (porzeczki, cytrusy, jabłka), soi, płatkach owsianych, fasolce szparagowej, a cynku w nasionach, cebuli, czosnku, rybach, mięsie i jajach. Nie zapominaj też o jagodach – owocach najlepszych dla wzroku. Zawierają one antocyjany ‒ związki, które zwiększają elastyczność naczyń i uszczelniają nabłonek.

2. Pożegnanie z papierosem

Naukowcy z Wielkiej Brytanii udowodnili, że palenie papierosów czterokrotnie zwiększa ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamkowego (AMD). Tytoń powoduje uszkodzenia nerwu wzrokowego i, jak zaobserwowali badacze z Chin, przyspiesza zachorowanie na zaćmę. Czy trzeba więcej argumentów, by rozstać się z nałogiem?

3. Okulary przeciwsłoneczne

Zaćma, zwyrodnienie plamki żółtej, zwyrodnienie spojówki, oparzenia, a nawet rak ‒ czerniak oka. Do takich konsekwencji może doprowadzić nadmierne promieniowanie słoneczne. Ochrona przeciw UVA i UVB to obowiązek! Osoby z jasnymi tęczówkami są bardziej narażone na promieniowanie niż te z ciemnymi – co oczywiście nie zwalnia tych drugich z noszenia okularów. Okulary przeciwsłoneczne z filtrami, kupione najlepiej u optyka (a na pewno nie na bazarze), które blokują 99‒100 procent promieniowania UVA i UVB, to nie kwestia mody, tylko zdrowia. Kupując okulary, sprawdzaj, czy mają oznaczenie CE (świadczy o tym, że okulary mają filtr pochłaniający ultrafiolet). Jeśli masz wątpliwości, czy twoje okulary wystarczająco cię chronią, idź do salonu optycznego, w którym jest możliwość sprawdzenia w specjalnych urządzeniach, czy szkła mają filtry. O tym, jak wybierać dobre okulary przeciwsłoneczne, przeczytasz także tutaj.

4. Odpoczynek od komputera

Zmęczenie oczu, ból głowy, niewyraźne widzenie, gorsze widzenie w dali, piasek pod powiekami to sygnały, że nie dbasz o odpowiednie przerwy w pracy przy komputerze. Pierwsza zasada jest taka: co 20 minut na 20 sekund spójrz w dal na co najmniej 20 metrów (możesz wyjrzeć za okno lub rzucić okiem w dal pokoju, korytarza itp.). Druga: co dwie godziny wstań od komputera na 10‒15 minut. I trzecia: 3‒4 razy dziennie wkraplaj nawilżające kropelki lub sól fizjologiczną, bo patrząc w monitor, rzadziej mrugasz i możesz zafundować sobie zespół suchego oka, który może skończyć się chorobami rogówki i gałki ocznej. Najgorsze połączenie dla twoich oczu to noszenie soczewek kontaktowych w pracy przy komputerze w klimatyzowanym pomieszczeniu. Suchość pod powiekami gwarantowana!

5. Świeże powietrze

Klimatyzacja chłonie wodę jak gąbka i mocno wysusza błonę śluzową oka. Konsekwencje: zespół suchego oka opisywany wyżej. Jeśli nie masz możliwości wyłączania klimatyzacji w biurze i otwierania okien, to przynajmniej rób przerwy w pracy i wychodź na świeże powietrze. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij