Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje jelita

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje jelita
Ilustracja: shutterstock

Zwykle o jelitach przypominamy sobie dopiero wtedy, gdy strajkują. A przecież to w nich znajduje się 70 proc. naszych komórek odpornościowych, co oznacza, że od równowagi jelitowej w ogromnym stopniu zależy ogólny stan zdrowia. Właśnie dlatego najwyższy czas, by zadbać o swoje jelita!

Wykonują ciężką pracę, bo to dzięki nim substancje odżywcze z pokarmu dostają się do krwi zasilającej cały organizm. W jelitach bytuje aż 1000 gatunków bakterii (ważących razem ok. 2 kg!), a od tego, które bakterie dzierżą ster władzy, zależy równowaga immunologiczna całego organizmu. Jak wprowadzić w jelitach porządek i wesprzeć frakcję zdrowych bakterii? Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad – oczywiście pamiętając o tym, że te zasady dotyczą osób, które nie zmagają się z chorobami jelit, a chcą jedynie poprawić ich funkcjonowanie!

Jedz dużo błonnika

Nie trawimy go, więc działa na jelita jak szczotka kominiarza na komin, oczyszcza je, zabierając ze sobą zalegające resztki pokarmowe. Co nie tylko reguluje rytm wypróżnień – dzięki błonnikowi szybciej pozbywamy się zbędnych substancji szkodliwych, które są odpadami w procesie trawienia (i które, gdy zbyt długo zalegają w jelicie grubym, mogą mu zaszkodzić). Błonnika szukaj w otrębach, kaszach (najwięcej mają go jęczmienna perłowa i gryczana), razowym makaronie, naturalnych płatkach zbożowych i brązowym ryżu, siemieniu lnianym. Oraz owocach i warzywach, zwłaszcza strączkowych (fasola, bób, groch, soja, ciecierzyca). Uwaga: by błonnik odegrał swą oczyszczającą rolę, powinieneś pić co najmniej 2 litry wody dziennie!

Polub kapustę kiszoną

Bo poza całą gamą witamin i substancji mineralnych (prowitaminy A, wit. C, B, E i K, potas, wapń, fosfor, żelazo, cynk i magnez) kryje w sobie także fitochemikalia działające antybiotycznie i przeciwnowotworowo. Ale najważniejszym jej skarbem jest kwas mlekowy, który wraz z witaminami z grupy B odnawia uszkodzoną błonę śluzową jelit. Sok z kiszonej kapusty zawiera bakterie probiotyczne hamujące rozmnażanie bakterii chorobotwórczych i gnilnych w jelitach. Ale uwaga, pracę jelit wspomoże codzienne spożywane kapusty kiszonej, niepoddawanej obróbce cieplnej, bo ta sprawia, że z kapuścianych liści wyparowuje większość życiodajnych składników.

Pij jogurty

Jeśli wykrzywia cię na samą myśl o kapuście, zamiast niej pij codziennie dwie szklanki jogurtu, kefiru albo maślanki, czyli fermentowanych napojów mlecznych. One także zawierają przyjazne dla jelit probiotyki. A jeśli i ich nie tolerujesz? Zostaje ci zażywanie suplementów diety w postaci kapsułek zawierających bakterie L.acidophilus i L.bifidus, które pobudzają perystaltykę i chronią jelita przed inwazją szkodliwych bakterii. Kupisz je bez recepty w każdej aptece.

Ćwicz brzuszki i rób skłony

Gdy większą część dnia spędzasz na siedząco (w samochodzie, za biurkiem, przed telewizorem), twoje jelita są ściśnięte w jamie brzusznej, co utrudnia ich pracę. Do tego brak regularnego ruchu osłabia mięśnie jamy brzusznej, a to sprzyja rozwojowi syndromu leniwego jelita, którego objawem są zaparcia nawykowe. Recepta jest prosta: codzienne, najlepiej poranne ćwiczenia. Już 10‒15 minut skłonów i brzuszków pobudzi do pracy nawet najbardziej leniwe jelita. Będą ci jeszcze bardziej wdzięczne, jeżeli ćwicząc, zaczniesz oddychać torem brzusznym ‒ w ten sposób zafundujesz im delikatny masaż i zapewnisz stymulację okrężnicy. Jak to zrobić? Nabierz powietrza przez nos, pilnując, by do góry uniósł się brzuch, a nie klatka piersiowa (czyli pracuj mięśniami przepony). Teraz powoli wypuść powietrze ustami, aż brzuch stopniowo opadnie. Wydech powinien być dłuższy niż wdech.

Oprócz ćwiczeń mięśni brzucha jelita będą ci wdzięczne za każdą aktywność fizyczną w pozycji wyprostowanej – marsz, jogging, pływanie, grę w piłkę, grę w tenisa czy jazdę na rolkach.

Pij jak wielbłąd

Jelita potrzebują wody. Zwłaszcza jelito grube, którego główna część, zwana okrężnicą, wchłania wodę z pożywienia i przekazuje ją do reszty ciała. Gdy pijesz za mało, okrężnica zamiast oddawać, „zasysa” wodę z organizmu, bo bez niej stolec będzie twardy jak kamień i utknie w jelitach, powodując zaparcia. Dlatego pij co najmniej dwa litry niegazowanej wody, słabej herbaty bez cukru lub soku warzywnego dziennie. Możesz też wypić rano na czczo szklankę letniej wody z łyżeczką miodu i sokiem z cytryny lub z namoczonymi suszonymi śliwkami – i zjeść je na koniec. Taka mikstura obudzi jelita i poprawi ich perystaltykę.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Dominika zapytał(a) 21 listopada 2015
Dziekuje za swietny artykul! Kocham te serie artykulow "Rzeczy za ktore pokochaja cie twoje..." bardzo przydatne! :)?