Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe emocje

4 sposoby na pogodzenie się

4 sposoby na pogodzenie się
Ilustracja: shutterstock

Kłótnie – z partnerem, szefem, rodzicem, przyjacielem – zdarzają się każdemu. I każdy chciałby rozwiązać konflikt szybko i skuteczniejsze. Oto 4 wskazówki, które działają naprawdę – i przy drobnej różnicy zdań, i przy większym nieporozumieniu.

Mów w kategoriach korzyści

Zamiast długiego przekonywania, że trzeba zakopać wojenny topór, czy rozwlekłego usprawiedliwiania tego, co zrobiliśmy, warto pokazać drugiej stronie, dlaczego zgoda zwyczajnie jej się opłaca. Zwykle argumentów gotowych do użycia jest co najmniej kilka. - Gdy między ludźmi panuje zgoda, zachowują się oni w swojej obecności bardziej naturalnie. Nie marnują też energii na to, żeby zachować przy drugiej osobie wzmożoną czujność związaną z powiedzeniem czegoś niewłaściwego. Czegoś, co mogłoby ich za bardzo odsłonić - zauważa psycholog Beata Dutkiewicz. "Słuchaj, gdy wyjaśnimy sobie to nieporozumienie, będziemy mogli skupić się na tym, co mamy tu do zrobienia. Załatwimy to sprawniej!" - tak może brzmieć przykładowe zdanie wypowiedziane do patrzącego na nas niechętnie kolegi z pracy.

Odłóż emocje, bądź rozsądny!

Zamiast emocji, wybierz rozsądek. Brzmi banalnie, a działa. - Zwykle gdy mamy wyciągnąć do kogoś rękę na zgodę, nadmiernie skupiamy się na opowiadaniu o tym, co czujemy. O uczuciach takich jak smutek, rozczarowanie, przywiązanie czy żal oczywiście warto wspomnieć. Równie ważne wydaje się uświadomienie sobie, ile w decyzji o pogodzeniu się jest chłodnej kalkulacji - mówi psycholog. Pamiętając o własnym rozsądku, warto też odwoływać się do rozsądku osoby, z którą się godzimy, mówiąc: "Wiem, że racjonalnie podchodzisz do życia. Odłóżmy emocje na bok. Zwłaszcza te negatywne!". Zauważ, że z osobą rozsądnie podchodzącą do życia bardziej... chce się być w zgodzie. Z prostego powodu: bo wydaje się ona bardziej wiarygodna! - Czasami zadziałać może też magiczne zdanie w rodzaju "Życie jest krótkie. Szkoda je marnować na nieporozumienia!" - sugeruje Beata Dutkiewicz. Odnosi nas ono jednocześnie zarówno do sfery emocji, jak i rozsądku...

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Przeżyj zdrowy tydzień

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Foch mile widziany!

Karolina Wojtaś

Pozytywna zazdrość

Marcin Kozłowski

Top w kategorii