Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

4 zasady bezpiecznego smażenia

4 zasady bezpiecznego smażenia
Ilustracja: shutterstock
Najlepiej byłoby oczywiście w ogóle zrezygnować ze smażenia, bo to jedna z najmniej zdrowych metod przyrządzania posiłków. Jeśli jednak nie jesteś w stanie oprzeć się naleśnikom czy jajecznicy na śniadanie, zobacz, jakich zasad przestrzegać, by smażyć bezpiecznie.

1. Smaż na patelni dobrej jakości

Zacznij od przeglądu sprzętu, którego używasz. Patelnie o podrapanej powierzchni najlepiej… wyrzucić. Dostępne dziś patelnie mają zazwyczaj powłokę non stick, która gwarantuje, że potrawy nie przywierają do dna. Takie patelnie są jednak szczególnie narażone na uszkodzenie. Może ono powstać, jeśli do przewracania potrawy używasz metalowych sztućców. Najlepiej używać narzędzi drewnianych lub z tworzywa przeznaczonego do tego celu. Uszkodzenia mogą powstać też wtedy, gdy myjesz patelnię zbyt ostrym zmywakiem. Patelni nie wolno również przegrzewać, bo wtedy nietrudno o uszkodzenia jej powierzchni. Jeśli masz tendencje do zapominania o naczyniu, które jest na rozgrzanej kuchence, to lepiej zaopatrz się w patelnię o grubym dnie. Używaj naczyń bezpiecznych dla zdrowia – niezawierających związków takich jak PFOA, związków metali ciężkich czy niklu, które mogą się uwalniać pod wpływem wysokiej temperatury.

2. Używaj odpowiedniego tłuszczu

Najbardziej odporne na działanie wysokich temperatur są tłuszcze, które w składzie mają nasycone kwasy tłuszczowe i wysoki punkt dymienia. Na czym smażyć? Temat omówiliśmy bardzo dokładnie tutaj

Oprócz doboru odpowiedniego tłuszczu jest jeszcze jedna ważna zasada: nie smaż ponownie na raz użytym tłuszczu. Zapamiętaj raz na zawsze: raz użyty tłuszcz wylej. Nie nadaje się on do ponownego smażenia. Podczas smażenia w tłuszczu dochodzi do nieodwracalnych zmian, których wynikiem jest powstanie niekorzystnych dla zdrowia związków. A więc smażąc ponownie na raz użytym tłuszczu, wzbogacisz swoje potrawy właśnie w te związki.

3. Smaż na gorącym tłuszczu, krótko i bez dymu!

Jeśli smażysz, to zawsze smaż na dobrze rozgrzanym tłuszczu. Unikniesz nadmiernego wniknięcia tłuszczu do potrawy oraz skrócisz czas, w którym będzie ona gotowa.

Nie należy ogrzewać tłuszczu do temperatury powodującej pojawienie się dymu – wówczas powstają w dużych ilościach szkodliwe dla nas związki (np. rakotwórcza akroleina). Poza tym smaż najkrócej, jak to możliwe. Pamiętaj, że przedłużanie czasu smażenia prowadzi do powstania jeszcze większej ilości niekorzystnych substancji. Poza tym wtedy nietrudno o przypalenie potrawy.

4. Usmażone produkty zjedz z sałatką

Dotyczy to głównie produktów, które zawierają dużą ilość białka zwierzęcego (mięso, ryby). Podczas smażenia powstaje akryloamid, związek, który ma działanie kancerogenne. To działanie możesz zminimalizować, zjadając równocześnie solidną dawkę antyoksydantów, które znajdziesz w warzywach i owocach. Dlatego zawsze smażone mięso czy rybę jedz w towarzystwie surówki lub sałatki, np. kiszonej kapusty, pomidorów z cebulką lub innych.

 

Małgorzata Różańska - dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij