Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

5 naturalnych źródeł żelaza

5 naturalnych źródeł żelaza
Zdjęcie: shutterstock

Niedobór żelaza bierze się zwykle ze złej diety. Jest niebezpieczny, bo prowadzi do anemii. Żelaza często brakuje kobietom w ciąży i w okresie karmienia piersią. Co jeść, aby uzupełnić jego braki? Oto 5 naturalnych źródeł tego mikroelementu.

Żelazo odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie ‒ transportuje tlen do wszystkich komórek. Już niewielki jego niedobór powoduje zmęczenie i osłabienie. Większy sprzyja anemii, zaś przewlekły może prowadzić do niewydolności narządów, a u kobiet w ciąży wywołać poronienie lub przedwczesny poród. Żelazo jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego rozwoju mózgu. Nie powinno go zabraknąć w diecie ciężarnych, matek karmiących oraz małych dzieci.

Moja babcia na anemię serwowała taką oto zupę: gotujemy rosół, następnie dodajemy do niego suszone owoce (śliwki, jabłka, gruszki). Gdy się wszystko razem wymiesza, dodajemy… krew z kaczki. Można ją zmieszać z octem, żeby lepiej smakowała… Cóż, nie namawiam nikogo do jedzenia tej makabrycznej zupy zwanej czerniną. Sama zresztą nie dałabym rady jej przełknąć. Może i jest dobra na anemię, ale na szczęście są jeszcze inne naturalne źródła żelaza. Oto one:

1. Wątróbka, wołowina, jagnięcina, indyk, kurczak – to najbogatsza w żelazo propozycja dla mięsożerców. Jeżeli nie przepadamy za wątróbką (osobiście nie znoszę), jedzmy befsztyki, ale ograniczmy się do porcji wielkości pięści. Mało popularnym u nas źródłem żelaza jest jagnięcina. To mięso wręcz ekologiczne ze względu na specyfikę chowu ‒ nie ma produkcji jagnięciny na masową skalę, jak w przypadku drobiu. Zwolenników białego mięsa pragnę uspokoić ‒ dużo żelaza znajdziemy także w piersi z indyka czy kurczaka. Jednak w przypadku kurcząt uważajmy na antybiotyki, więc lepiej wybierać zagrodowe.

2. Ciemnozielone warzywa, czyli botwinka, kapusta chińska, brukselka, jarmuż, brokuły, szpinak – to ukłon w stronę wegetarian. Warto pamiętać, że gotowanie ciemnozielonych warzyw zwiększa ilość zawartego w nich żelaza. Podobnie działa witamina C. Dlatego warto dodać do warzyw odrobinę soku z cytryny, co zwiększy wchłanianie żelaza.

3. Natka pietruszki ‒ w starożytności uznawana za lekarstwo, zawiera sporo żelaza, a dodatkowo ułatwia jego wchłanianie z innych produktów żywnościowych. Przy niedoborach żelaza zaleca się dodawanie posiekanej natki do wszystkich posiłków, tak aby zjeść pęczek w ciągu dnia. A więc posypujemy pietruszką nie tylko rosół, ale też kanapki na śniadanie.

4. Jaja ‒ wprawdzie nie przodują w rankingu produktów bogatych w żelazo, ale nie sposób nie doceniać zawartych w nich licznych składników odżywczych, w tym także żelaza. Tu również dla lepszej jego przyswajalności warto na śniadanie zjeść jajecznicę z bogatym w witaminę C szczypiorkiem.

5. Sok z suszonych śliwek ‒ na zakończenie coś do picia. Produktów bogatych w żelazo nie należy popijać kawą czy herbatą, bo utrudniają wchłanianie tego pierwiastka. Za to sok z suszonych śliwek to smaczny i prosty sposób na przyswojenie odpowiedniej dawki żelaza. Dodatkowo zawiera ułatwiający trawienie błonnik. I brzuszek pracuje.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij