Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

5 zasad bezpiecznego grillowania

5 zasad bezpiecznego grillowania
Na grillu unikaj mięs i ryb w gotowej marynacie. Zdjęcie: shutterstock

Kto się oprze grillowanym pysznościom, gdy sezon w pełni? Nikt, oczywiście. Ale można grillować i grillować… Oto kilka najważniejszych zasad bezpiecznego grillowania. Bo może być i pysznie, i zdrowo.

Po pierwsze: wybierz najlepsze produkty

Wybieraj dobrej jakości, świeże mięsa i ryby. Marynatę najbezpieczniej przyrządzić samodzielnie (możesz zrobić ją z piwa!). Unikaj mięs i ryb w gotowej marynacie, w której składzie często prócz oleju i przypraw znajdziesz mnóstwo kontrowersyjnych dodatków E ‒ http://www.hellozdrowie.pl/lifestyle/na-tropie-e-dodatkow. Ponadto takie mięso czy ryby przed zamarynowaniem przez producenta już mogą być nie najlepszej jakości. Zestawy w marketach z radosną etykietką „gotowe na grilla” zostawiamy na półce.

I pamiętaj, że grill nie jest związany nierozerwalnym węzłem małżeńskim z kiełbasą. To akurat najmniej szczęśliwy wybór. Lepiej postaw na rybę. Ale z mrożonych ryb – wybierz świeżą. Możesz wybrać całe tuszki, które po zgrillowaniu będą kusić chrupiącą skórką. Pamiętaj o warzywach, a nawet owocach, z udziałem których możesz przygotować pyszne szaszłyki.

Po drugie: zadbaj o czystość grilla

Zalegający na grillowych kratkach tłuszcz w wyniku kolejnego grillowania ulega zwęgleniu i stanowi źródło toksycznych związków, które przechodzą do grillowanych potraw. Dlatego koniecznie przed każdym użyciem i po grillowaniu umyj dokładnie grilla, tak by pozbyć się tłuszczu oraz czarnych naleciałości na kratkach.

Po trzecie: nie grilluj na otwartym ogniu

Pamiętaj o tackach przeznaczonych do tego celu. Kapiący z mięsa czy ryb tłuszcz przyczynia się do powstawania groźnych dla zdrowia tzw. wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA). Mimo wdzięcznej nazwy nie służą zdrowiu, lecz przyczyniają się m.in. do powstawania nowotworów. Specjalne aluminiowe tacki do barbecue sprawiają, że tłuszcz nie wycieka na ogień, co ogranicza powstawanie tych niebezpiecznych związków.

Po czwarte: zadbaj o dodatki

A szczególnie o sałatki ze świeżych warzyw. Nie tylko dlatego, że warzywa w ogóle są zdrowe i powinny stanowić składnik każdego posiłku. Jak się okazuje, zawarte w świeżych warzywach antyoksydanty walczą ze skutkami działania innych niebezpiecznych związków: amin heterocyklicznych (HCA), czyli związków termicznego rozkładu aminokwasów i białek. One również mają działanie rakotwórcze. By je zminimalizować, do każdej porcji mięsa zjedz porządną ilość surowych warzyw lub przynajmniej skrop danie sokiem z cytryny. A najlepiej będzie, gdy marynatę do mięsa i ryb przygotujesz na bazie soku z cytryny. Dlaczego? Dowiedziono, że obecny m.in. w cytrusach kwas askorbinowy znacznie zmniejsza ilość HCA.

Po piąte: nie objadaj się

Planujesz w weekend grilla? Świetnie! Korzystaj z dnia wolnego od pracy, pięknej pogody, czas spędź z bliskimi, a daniami z grilla się… delektuj, a nie obżeraj. Może zamiast kolejnej kiełbaski warto rozejrzeć się za bardziej wartościową alternatywą? Wybierz chude mięsa i ryby, nie zapomnij o świeżych warzywach. Jedz powoli, świadomie. Zadbaj o apetyczny wygląd potraw. Przed włożeniem kęsa do ust powąchaj danie, poczuj jego zapach, a nawet smak, zanim jeszcze weźmiesz je do ust. Nie masz pomysłu, co wrzucić na grilla? Wykorzystaj nasz przepis na pikantne szaszłyki z łososia i ananasa na ostro!

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij