Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

6 przyczyn zbyt wysokiego cholesterolu

jakie są przyczyny zbyt wysokiego cholesterolu
Ilustracja: shutterstock
Masz za wysoki cholesterol? Ponad połowa Polaków jest w podobnej sytuacji. Zbyt wysoki poziom cholesterolu może mieć różne przyczyny – od twojego stanu zdrowia po tryb życia, jaki prowadzisz. Oto 6 najczęstszych powodów wysokiego cholesterolu.

Mówi się o nim dużo złego. Jednak cholesterol, byle trzymany w ryzach, jest nam bardzo potrzebny. To lipid, czyli tłuszcz, w większości wytwarzany w wątrobie, a częściowo dostarczany z jedzeniem. Pełni ważne funkcje w naszym organizmie. Służy do budowy błon komórkowych. To dzięki niemu syntetyzowana jest ze słońca witamina D3. Cholesterol przyczynia się też do produkcji niektórych hormonów, wspomaga trawienie tłuszczów. Jednak jego nieodpowiedni poziom może okazać się dla człowieka bardzo groźny – przyczynia się do powstawania miażdżycy i potrafi prowadzić do choroby wieńcowej czy udaru mózgu. Dlatego warto regularnie (najlepiej raz do roku) kontrolować profil lipidowy, czyli sprawdzać poziom triglicerydów oraz dwie frakcje cholesterolu – HDL i LDL. Ten drugi potocznie nazywany jest złym cholesterolem. To jego gęstsza odmiana. Łącząc się z innymi substancjami, odkłada się w ścianach tętnic, tworząc blaszki miażdżycowe. Frakcja HDL jest jego przeciwieństwem. Oczyszcza tętnice ze złego cholesterolu i eksportuje go do wątroby, gdzie jest przetwarzany na kwasy żółciowe. Sprawdź, jakie są najbardziej prawdopodobne przyczyny złych wyników związanych z cholesterolem.

1. Twoja dieta

Przyjmowanie zbyt dużej ilości tłuszczów nasyconych i trans oraz węglowodanów może podnieść poziom cholesterolu. Ściśle kontrolowane badanie kliniczne z udziałem 70 mężczyzn, przeprowadzone przez naukowców z University of Pennsylvania, wykazało, że zwiększenie stężenia cholesterolu w diecie z 0 mg na dobę do 317 mg na każde 1000 kalorii podnosi poziom całkowitego cholesterolu we krwi o 25 proc.

Lepiej więc nie przesadzać z produktami pochodzenia zwierzęcego (tłustymi częściami wołowiny i wieprzowiny, masłem i serami). Białe pieczywo i słodycze to z kolei węglowodany proste, które też wspomagają złą frakcję cholesterolową. Unikaj już gotowych do zjedzenia, przetworzonych produktów, nie przesadzaj z ciasteczkami, chipsami, krakersami, czyli przekąskami, w których czai się dużo niezdrowego tłuszczu. Co w takim razie jeść? Poziom „dobrego” cholesterolu HDL zwiększa olej lniany (ma w sobie tyle kwasów Omega-3 – 55–60 proc. – że każdą rybę zostawia w tyle), oliwa z oliwek, olej z wiesiołka. Naucz się jeść owsiankę – zawiera rozpuszczalny błonnik, który zmniejsza poziom „złego” cholesterolu. Błonnik rozpuszczalny znajduje się również w fasoli, grochu, soczewicy, orzechach, brązowym ryżu i owocach. Okazuje się, że czosnek też może być pomocny. Naukowcy, którzy opublikowali swoją pracę na łamach „Journal of Agricultural and Food Chemisty”, przeprowadzili doświadczenie na szczurach, z którego wynikało, że czosnek może obniżać cholesterol. 

A jak to jest z jajami? Długie lata przestrzegano nas, żeby jeść najwyżej 2–3 tygodniowo. Teraz już wiadomo (według między innymi prac opublikowanych w czasopiśmie „Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care”), że spożywanie jaj nie ma widocznego wpływu na poziom cholesterolu we krwi u 70 proc. populacji. Okazało się też kilka lat temu, że akurat cholesterol zawarty w jajkach nie jest głównym sprawcą miażdżycy (według specjalistów z Mayo Clinic).

2. Twoja waga

Nadwaga może zwiększyć stężenie triglicerydów i zmniejszyć poziom HDL, czyli „dobrego cholesterolu”. A chodzi o jego zwiększanie, bo wyższy poziom „dobrego” cholesterolu przekłada się nie tylko na zdrowie, ale pomaga zachować jasność umysłu i dłużej cieszyć się niezawodną pamięcią. Badania potwierdzają, że zrzucenie nawet małej ilości zbędnych kilogramów może obniżyć poziom LDL.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij