Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

6 zaskakujących przyczyn bólu głowy

6 zaskakujących przyczyn bólu głowy
Ilustracja: shutterstock

Wiadomo: stres, zła dieta, picie za małej ilości wody, za dużo pracy ‒ od tego wszystkiego można się nabawić bólu głowy. Są jednak mniej oczywiste rzeczy i sytuacje wyzwalające migrenę, niektóre naprawdę zaskakujące...

Ponad 70 proc. osób, które miewa migreny, jest w stanie zidentyfikować tzw. wyzwalacz. Zna okoliczności powstawania nieprzyjemnych dolegliwości i umie w porę zareagować, by nie dopuścić do eskalacji bólu. Migrena może bowiem wyłączyć z życia nawet na trzy dni (choć to raczej ekstremalna sytuacja). Na co jeszcze warto uważać, jeśli jesteś tzw. migrenowcem?

1. Za długie spanie

Okazuje się, że nie tylko za krótki, ale też za długi sen nie jest wskazany. Migrena zwana weekendową może dopaść cię w sobotę lub w niedzielę, kiedy to odsypiasz sobie niedobory z tygodnia. Lekarze uważają, że zachowanie stałego rytmu snu zmniejsza ryzyko bólu głowy. Co oznacza, że w weekend trzeba chodzić spać i wstawać o podobnych godzinach co w ciągu tygodnia. I nie dopuszczać do niedosypiania w tygodniu.

2. Wyjazd na urlop

Minął ciężki okres w pracy, ogromny stres i napięcie, jedziesz na upragniony urlop, żeby odpocząć, i... kiedy właśnie zacząłeś się relaksować, dopada cię migrena. O co chodzi? Według badań opublikowanych w 2014 roku w piśmie „Neurology” wakacyjny ból głowy to efekt spadku kortyzolu, „hormonu stresu”, który jest wydzielany w dużych ilościach w sytuacji stresu i zagrożenia. Organizm odzwyczajony od relaksu musi się przestawić na nowe warunki, a migrena może być skutkiem ubocznym. Można jednak tego uniknąć ‒ wystarczy na miesiąc, dwa przed wakacjami zacząć regularnie rozładowywać codzienny stres, np. podczas zajęć jogi czy spacerów.

3. Bieganie (i inne sporty)

Generalnie sport rozładowuje stres i zmniejsza ryzyko wystąpienia bólu głowy, ale są sytuacje, kiedy może go wyzwalać. 22 proc. pacjentów biorących udział w badaniach amerykańskich naukowców z Headache Center w Atlancie skarżyło się na napady migreny właśnie po ćwiczeniach fizycznych. Problem ten jednak dotyczy osób, które zaczęły nagle i intensywnie uprawiać jogging czy inny sport, a nie tych, które regularnie ćwiczą. Dobra rada dla „migrenowców”: zaczynając uprawianie sportu, nie wolno „rzucać się” w tę aktywność, lepiej oswajać się z nią powoli.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij