Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

7 dietetycznych mitów

7 dietetycznych mitów
Zdjęcie: shutterstock

Mamy dziś dostęp do ogromnej ilości informacji – także tych dotyczących zdrowej diety. Nie wszystkie są prawdziwe, ale przekazywane z ust do ust stają się mitem, w który wierzymy z przyzwyczajenia. Oto 7 zaleceń dietetycznych, które możecie wyrzucić do kosza.

1. Należy się wystrzegać tłuszczów

Nieprawda. Tłuszcze nie są naszym wrogiem. Wypowiadając wojnę tłuszczom, lobby przemysłu spożywczego stworzyło nową gamę produktów – odtłuszczone jogurty, sery, wędliny, słodycze. Tyle że jeśli chodzi o nadwagę i otyłość, to nie o tłuszcz powinniśmy się martwić, tylko o węglowodany. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że aby jogurt czy czekolada miały pożądaną konsystencję po usunięciu tłuszczu, należy dodać cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy – najgorszą z możliwych substancji słodzących. To prawda, że tłuszcze roślinne utwardzane, używane do wypieków cukierniczych, chipsów czy fast foodów zwiększają poziom złego cholesterolu, częstotliwość zapadania na choroby układu krwionośnego oraz przyśpieszają starzenie się organizmu – i tych powinniśmy się wystrzegać. Jednakże zdrowe tłuszcze, występujące m.in. w orzechach, rybach, olejach, nasionach, awokado czy chociażby w jajkach (o tym dalej), są nam jak najbardziej potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, budowy błon komórkowych, osłonek włókien mózgowych czy chociażby do transportu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

2. Należy się wystrzegać jajek i masła, ponieważ zawierają dużo cholesterolu

Jeden z największych błędów dietetyki w ostatnich 20 latach. Jaja nie powodują podwyższania się cholesterolu. Nie trzeba się ograniczać do trzech tygodniowo. Okazuje się, że u osób jedzących jaja codziennie albo prawie codziennie nie podwyższa się poziom cholesterolu LDL (tego złego). Podobnie jest z masłem – łyżeczka dziennie nie wpływa negatywnie na poziom cholesterolu. W tych produktach znajdują się tłuszcze nasycone, dlatego trzeba jedynie zachować umiar i nie jeść więcej tych tłuszczów niż 10 proc. ogólnej kaloryczności pożywienia w ciągu dnia.

3. Jedzenie produktów light pomaga schudnąć

Aby produkt zasługiwał miano „light”, powinien zawierać o 30 proc. mniej kalorii niż tradycyjny odpowiednik. Tak jest w teorii, w praktyce bywa różnie. Często producenci zastępują tłuszcze cukrem – jogurt „0% tłuszczu”  zawierający 10-15 proc. cukru, trudno uznać za dietetyczny. Dodatkowo, spożywając produkty light, mamy tendencje do zjadania większej ilości. „Skoro ma mniej kalorii, to w sumie mogę zjeść drugą czekoladkę”. Nie dość, że zjadamy więcej, to jeszcze są to produkty, które nie do końca nam smakują. Więcej o kłamstwie pod szyldem „light” przeczytacie tutaj.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij