Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka
Trzustka długo nie daje sygnałów, że jej coś dolega. Ilustracja: shutterstock

Trzustka odgrywa kluczową rolę w procesach trawiennych oraz wytwarza hormony. Bez niej prawidłowa przemiana materii w organizmie jest niemożliwa. Więc bądź dla niej dobry!

Trzustka długo nie daje sygnałów, że jej coś dolega. Potrafi spełniać swoje funkcje nawet wtedy, gdy jest chora, dlatego jej uszkodzenia są późno wykrywane. A gdy już zaczyna boleć, to zwykle oznacza coś poważnego, np. ostre zapalenie. Choć waży zaledwie około 100 gramów, pełni ważną funkcję w naszym organizmie. W ciągu dnia jest w stanie wyprodukować od 1 do 3 litrów soku trzustkowego, który bierze udział w procesach trawiennych. Odpowiada za trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów. To jedna jej funkcja. Druga to wytwarzanie hormonów, między innymi insuliny i glukagonu (odgrywają ważną rolę w procesie przemiany materii oraz odpowiadają za utrzymywanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi). Co możesz dla niej zrobić?

Po pierwsze: ogranicz tłuszcze

Podstawową rzeczą, jaką prewencyjnie możemy zrobić dla trzustki, jest zadbanie o zdrową dietę. Jedz często, ale niewielkie porcje, żeby się nie przejadać. Unikaj smażonych potraw i tłustych sosów na bazie masła, śmietany i majonezu. Trzustka pokocha cię za potrawy przygotowywane na parze, gotowane oraz pieczone w folii bez tłuszczu. Możesz za to używać oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia oraz jak najczęściej sięgać po ryby – kwas oleinowy oraz kwasy omega-3 działają ochronnie na trzustkę. Natomiast rzadziej pozwalaj sobie na tłuste mięsa. Wskazany jest raczej drób.

Po drugie: ostrożnie z papierosami i alkoholem

Alkohol jest przyczyną ponad połowy przewlekłych zapaleń trzustki i ponad jednej trzeciej przypadków jej ostrego zapalenia. Regularne picie jego nadmiernych ilości niszczy struktury trzustki, które produkują enzymy trawienne oraz insulinę. Wątroba potrafi się zregenerować, a szkody wyrządzone przez alkohol w trzustce są nieodwracalne. 

Papierosy też warto ograniczyć, a najlepiej rzucić. Zespół badawczy z Nowej Zelandii pod kierownictwem dr. Maxa Petrova i profesora Johna Windsora z Uniwersytetu w Auckland przeprowadził badania, z których wynika, że palenie tytoniu jest najważniejszym czynnikiem ryzyka rozwoju chorób trzustki i zwiększa to ryzyko aż o 87 proc. w porównaniu z tymi, którzy nigdy nie palili.

Po trzecie: zrób badania krwi

Każdy internista powinien bez problemu wypisać ci skierowanie na badania. Istotny jest poziom enzymu amylazy. To jeden z ważniejszych enzymów trzustkowych, odpowiada za trawienie węglowodanów. Podwyższony poziom amylazy może świadczyć m.in o ostrym zapaleniu trzustki czy chorobach nerek. Ważna jest też lipaza – to enzym wydzielany w trzustce do przewodu pokarmowego, rozkłada triglicerydy. Lekarz pewnie zleci też zbadanie poziomu transaminazy biorącej udział w metabolizmie białek. Badania enzymów wątrobowych i trzustkowych warto robić co 2 lata.

Po czwarte: jedz wiśnie, winogrona i borówki

Te owoce są naturalnym, bogatym źródłem przeciwutleniaczy i alkoholu perillylowego, które zapobiegają rakowi trzustki. Czerwone winogrona zawierają resweratrol, który jest znakomitym przeciwutleniaczem – zapobiega uszkodzeniom naczyń krwionośnych i zmniejsza stan zapalny. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij