Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowa aktywność

AcroYoga na zdrowie

AcroYoga na zdrowie
AcroYoga angażuje właściwie wszystkie grupy mięśniowe. Fot. Katarzyna Milewska

AcroYoga to nie tylko świetna zabawa, ale też dobrodziejstwo dla naszego zdrowia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Poprawia ogólną sprawność fizyczną i samopoczucie. Nie jest to jednak aktywność dla indywidualistów.

AcroYoga angażuje właściwie wszystkie grupy mięśniowe. To świetny trening, który można uprawiać praktycznie wszędzie i w każdym wydaniu zagwarantuje dobrą zabawę.

Ćwiczy się w parach. Jedna osoba pełni funkcję bazy i – najczęściej w pozycji leżącej – podnosi flyera, czyli osobę latającą. Baza pracuje na ugiętych nogach bądź rękach i współpracując z flyerem, przenosi jego ciężar tak, aby prawidłowo wykonać zaplanowany ruch. Zadaniem flyera jest spięcie ciała i jednocześnie pozostanie elastycznym – idzie tu nie tylko o wzajemną pomoc, ale i zaufanie. W każdej pozycji flyer musi napiąć mięśnie brzucha, pośladków, nóg, pleców. Wybrane przejścia i pozycje w AcroYodze można również wykonywać na rękach, co jest sporym wyzwanie dla bazy, zwłaszcza gdy flyer waży więcej, niżbyśmy sobie życzyli.

Praca zarówno na nogach, jak i na rękach to doskonały trening wzmacniający dla mięśni, które pracują wtedy analogicznie jak przy wykonywaniu znanych nam ćwiczeń. Trenując AcroYogę, nawet się nie zorientujemy, gdy zrobimy po 100 przysiadów na jedną nogę i 50 pompek, a efekt będzie zdumiewający! Wszystko dlatego, że AcroYoga daje ogromną frajdę, więc nie czujemy upływu czasu, a co za tym idzie – każde ćwiczenie wykonujemy dłużej i bardziej intensywnie, niż gdybyśmy trenowali na siłowni. Poza tym, praktykując AcroYogę, ćwiczymy zarówno dynamiczne przejścia, czyli tzw. washing machines, jak i pozycje statyczne. Dzięki temu mieszamy elementy, które wykonuje się energiczne, przy użyciu dużej siły i szybkości, z powolnymi. Taki miks to nic innego jak forma treningu interwałowego, który jest jednym z najlepszych sposobów na spalenie niechcianych kilogramów.

Zaufanie i rozluźnienie

AcroYoga to jednak nie tylko akrobacje pochodzące z części ćwiczeń zwanej Solar, ale również tzw. latanie terapeutyczne, czyli część Lunar. Latanie zawiera elementy masażu tajskiego i stanowi doskonały sposób na rozluźnienie spiętych mięśni i ścięgien. W pozycjach „lifted baddhakonasana”, „folded leaf” czy „high flying whale” flyer unoszony jest przez bazę i nie robi nic – jego zadaniem jest zaufać bazie, tym razem jednak nie spinając mięśni, lecz rozluźniając je i oddając się relaksowi. Dla bazy jest to również doskonały trening siłowy. Najfajniejsze jest w nim to, że nie wykonuje się go dla poprawienia wyglądu swojego ciała, ale przede wszystkim po to, by sprawić przyjemność drugiej osobie.

AcroYoga to radość

Poza doskonałym wpływem na ciało AcroYoga ma również nieoceniony wpływ na zdrowie psychiczne i nasze relacje z ludźmi. Jest aktywnością grupową, uczy więc współpracy, umiejętności sprawnej i klarownej komunikacji, cierpliwości do siebie i innych, szacunku dla ciała. To również doskonały trening koncentracji i nauka dbałości o precyzję, która jest niezbędna przy wykonywaniu każdej pozycji. Jako że AcroYogę ćwiczy się zazwyczaj w dużej grupie, na tzw. jamach, które odbywają się w ciepłych miesiącach, najczęściej na świeżym powietrzu, to świetny sposób na spędzanie wolnego czasu i poznanie nowych ludzi. AcroYoga jest niczym powrót do czasów dzieciństwa, gdy wychodziliśmy na podwórko i od rana do wieczora spędzaliśmy dni na zabawie, nie licząc czasu i nie czując zmęczenia. Kto z nas nie chciałby poczuć tego jeszcze raz?



Marta Witecka -
trenuje akrobatykę pod okiem trenerów akrobatyki sportowej oraz zagranicznych mistrzów tej dziedziny. Regularnie uczestniczy w międzynarodowych warsztatach z nauczycielami AcroYogi z Europy i Stanów Zjednoczonych (Uczestniczka AcroYoga Solar Immersion w Berlinie  oraz AcroYoga Lunar Immersion w Londynie). Praktykuje jogę i nieustannie testuje nowe aktywności. Promotorka AcroYogi w Polsce, więcej tutaj.



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij