Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Agresja na talerzu

Agresja na talerzu
Zdjęcie: shutterstock

To, co jemy, wpływa na poziom naszej agresji. Źle dobrana dieta może być źródłem ciągłej irytacji. A to bywa męczące – także dla otoczenia. Podpowiadamy, jak komponować posiłki, by nasz układ nerwowy działał możliwie najlepiej.

Mniej tłuszczu!

Przez te groźne tłuszcze mogło rozpaść się niejedno małżeństwo. Eksperci z San Diego School of Medicine dowiedli, że duża zawartość kwasów tłuszczowych trans w codziennej diecie wpływa na wzrost agresji i zniecierpliwienia. W eksperymencie wzięło udział 1000 kobiet i mężczyzn. Analizowano ich deklarowane zwyczaje żywieniowe oraz czynniki dotyczące zachowania, jak taktyki kłótni, wybuchy agresji w przeszłości, poziom cierpliwości i panowania nad nerwami. W rezultacie potwierdziło się, że zwiększone spożywanie tłuszczów trans występowało u bardziej agresywnych i nerwowych osób. Badania ukazały się w naukowym piśmie „PLoS One”. Przez lata badań powstała już długa lista niekorzystnych skutków spożywania tych związków. Udowodniono między innymi związek z insulinoopornością, wysokim poziomem cholesterolu, stanami zapalnymi, zaburzeniami przemiany materii oraz chorobami układu krążenia.

Tłuszcze trans to inaczej utwardzone roślinne kwasy tłuszczowe. Znajdziemy je w niektórych tłuszczach do smarowania i smażenia, fast foodach, smażonych potrawach (szczególnie na wielokrotnie podgrzewanym tłuszczu), majonezach, chipsach, ciastkach i gotowych daniach typu instant. Niestety, producenci nie mają obowiązku informowania na etykiecie, jakie ilości tych substancji znajdują się w produkcie.

Inna grupa tłuszczów, choć mniej groźna, również może po spożyciu powodować zaburzenia w panowaniu nad nerwami. To nasycone kwasy tłuszczowe, zawarte w produktach mięsnych, pełnotłustym mleku, maśle i serze. Dr Stephanie Fulton z Uniwersytetu w Montrealu w badaniach na myszach pokazała, że dieta bogata w tłuste potrawy i z dużą zawartością cukru zmienia pracę mózgu, powodując zachowania lękowe, a nawet agresywne.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
AdrienneMalecka zapytał(a) 25 stycznia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Agresja na talerzu
Gdzie jeszcze mogę znaleźć witaminę D, skoro nie jadam ryb?
byk210 odpowiedział(a) 26 stycznia 2014
Polecam mleko i jego przetwory, jaja , suszone grzyby shiitake,tran.
aleksandreta odpowiedział(a) 25 stycznia 2014
W miękkich margarynach do smarowania pieczywa.
ania.kierzbun odpowiedział(a) 31 stycznia 2014
Na dworze to podstawa, ale w okresie jesienno-zimowym zaleca się, aby każdy zwracał większą uwagę na przyjmowanie tej witaminy.
Ewelindos odpowiedział(a) 29 stycznia 2014
Witaminę D znajdziemy np. w żółtkach jaj w wątróbce wieprzowej i cielęcej czytałam kiedyś że występuje też w grzybach...
Marek odpowiedział(a) 29 stycznia 2014
Witamina D to przede wszystkim promienie słoneczne!!! Naturalne i zdrowe.
malia odpowiedział(a) 27 stycznia 2014
Na dworze! Witamina D wytwarza się podczas przebywania na słońcu
Kolczykomaniaczka odpowiedział(a) 26 stycznia 2014
Dołączam się do pytania.