Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy styl życia

Autostrady słońca

Autostrady słońca
Źródło: www.unsplash.com

Będą tłumiły hałas i produkowały prąd. Wzdłuż brytyjskich autostrad powstaną bariery dźwiękochłonne pokryte ogniwami fotowoltaicznymi.

Na razie stanie się tak w kilku miejscach. Na próbę. Jeśli jednak zaplanowane na trzy lata testy wypadną pomyślnie, wówczas – jak zapowiada brytyjska Highway Agency odpowiedzialna za budowę i utrzymanie autostrad – nowe rozwiązanie zostanie zastosowane na masową skalę. Obecnie trzy grupy badaczy, do których z ofertą zwrócili się urzędnicy, głowią się nad szczegółowymi projektami „słonecznych barier” dźwiękochłonnych. Pieniądze dostanie tylko zwycięski zespół, a wyniki rywalizacji będą znane późną wiosną. Potem badacze oraz współpracujące z nimi firmy dostaną rok na ustawienie barier z panelami we wskazanych miejscach.

Nowa inicjatywa jest fragmentem ogłoszonej w grudniu zeszłego roku przez brytyjskie Ministerstwo Transportu nowej strategii inwestycji drogowych na lata 2015-2020. Z puli około 15 mld funtów wykrojono w niej około 150 mln funtów na innowacje, które mają sprawić, że autostrady w Wielkiej Brytanii staną się bardziej przyjazne środowisku, a przy okazji także… zarobią na siebie. Prąd wyprodukowany przez ogniwa słoneczne popłynie do krajowej sieci energetycznej. Oczywiście nie za darmo. Dochód z jego sprzedaży pokryje koszty wzniesienia i utrzymania barier.

Warto podkreślić, że nietypowa idea narodziła się pod presją ludzi. W tym przypadku byli to mieszkańcy kilkunastu miejscowości sąsiadujących z ruchliwą, trzypasmową autostradą M40 łączącą Londyn z Birmingham. Na dystansie blisko 20 km przecina ona strefę chronionego krajobrazu stworzoną wokół wapiennych wzgórz Chiltern Hills na południe od Oksfordu. Malownicze pagóry, lasy, pola i łąki niechybnie radowałyby zmysły i koiły nerwy, gdyby nie ryk samochodów, których przejeżdża tu blisko 100 tys. na dobę.

Kilka lat temu mieszkańcy tych okolic, ogłuszeni przez autostradę, zaczęli domagać się wybudowania barier dźwiękochłonnych. W końcu Highway Agency, po konsultacjach z naukowcami, postanowiła zbudować takie, które zajmą się także produkcją energii elektrycznej, docelowo w całej południowej i środkowej Anglii. A brytyjski minister transportu wystąpił ze speechem, w którym obiecał, że od teraz wszystkie nowe autostrady będą upiększały krajobraz, zamiast go szpecić. Ma się tym zająć specjalny zespół architektów i projektantów, który w kwietniu rozpoczął działania w Highway Agency. 


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij