Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Awokado - smaczliwka na zdrowie

Awokado - smaczliwka na zdrowie
Dlaczego warto rozsmakować się w awokado? Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl

Awokado, wdzięczniej zwane smaczliwką, to jeden z tych owoców, po które warto sięgać często. Niepozorna „gruszka” o zielonym miąższu ma tyle nadzwyczajnych właściwości, że jej awans do grupy tzw. superfoods jest jak najbardziej uprawniony.

Awokado początkowo było uprawiane w Meksyku, jednak szybko rozprzestrzeniło się na obszarze obu Ameryk. W dzisiejszych czasach owoc ten jest uprawiany w ponad 20 krajach na całym świecie i w ponad 500 odmianach. Owoce awokado dostępne w sklepach na terenie naszego kraju są importowane najczęściej z Hiszpanii, Izraela oraz RPA.

W sklepach zwykle odmiany są opisywane jako „awokado” lub „awokado premium”. Tak naprawdę najczęściej spotykane w Polsce odmiany to ettinger – owoce podłużne z gładką, zieloną skórą, bacon – o owocach bardziej zaokrąglonych niż ettinger, oraz zgodnie ze sklepową nomenklaturą awokado premium, czyli hass – lekko zaokrąglone owoce o grubej, brązowej i chropowatej skórze.

Owoc wszystko mający

Dlaczego warto rozsmakować się w awokado? Jest wiele powodów, a ich listę otwiera wysoka zawartość witamin i minerałów, takich jak witamina A (wpływająca m.in. na prawidłowy wzrost i rozwój włosów, kości, zębów i paznokci, chroniąca układ oddechowy przed infekcjami), witamina C (wzmacniająca odporność organizmu, wspomagająca układ krwionośny i opóźniająca procesy starzenia się m.in. skóry), cholina (substancja odpowiadająca m.in. za transport cholesterolu w organizmie, wpływająca korzystnie na pracę wątroby i regulująca pracę nerek), potas, fosfor i wiele innych.

Awokado jest tłuste, to prawda. Wiele osób broni się przed wprowadzeniem go do swojej diety ze względu na wysoką kaloryczność. Zupełnie niesłusznie! Nie od dziś wiadomo, że kaloria kalorii nierówna. Tłuszcz zawarty w awokado w zdecydowanej większości składa się z kwasów tłuszczowych jednonienasyconych (omega-9), które są najbardziej neutralne dla naszego organizmu. Nie musimy się więc nadmiernie martwić ich wysokim spożyciem (choć pamiętajmy, by zachować zdrowy rozsądek i w tym przypadku). Co więcej, omega-9 zawarte w awokado obniżają poziom trójglicerydów w naszej krwi, zapobiegając chorobom serca i układu krwionośnego.

Smak awokado trudno nazwać wyrazistym ‒ to raczej jeden z tych smaków, które docenia się z wiekiem. Owoc ten ma dość gęstą, tłustą konsystencję, dlatego często jest używany w zastępstwie masła. Idealnie smakuje solo, oprószone solą, skropione cytryną i oliwą. Jest świetnym dodatkiem do sałatek, sosów, a nawet deserów.

Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl


Chcecie wykorzystać awokado w swojej kuchni? Skuście się na guacamole albo przygotujcie awokado z kurczakiem – Paweł Loroch poleca!




Katarzyna Karus-Wysocka - entuzjastka koncepcji paleo i powrotu do naturalnej żywności. Prowadzi bloga Cook it Lean, rozwijając swoje kulinarne i fotograficzne pasje. Kocha tworzyć nowe, smakowe i wizualne, kompozycje potraw. Na co dzień kreuje interaktywną rzeczywistość, pracując jako projektantka UX. Dużo czasu spędza w siłowni, trenując do zawodów w trójboju siłowym i wyciskaniu leżąc.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
E zapytał(a) 6 lutego 2016
Pytanie dotyczy artykułu Awokado - smaczliwka na zdrowie
Zdecydowałam się na to awokado, ale ono smakuje jak przesłodzony ziemniak