Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowa aktywność

Bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne

Bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne
Zdrowe vs. zdrowsze: bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne. Zdjęcie: shutterstock

Świat naukowców i biegaczy od kilkudziesięciu lat podzielony jest na dwie, już prawie ideologiczne, grupy. Jedni są apologetami biegania naturalnego, drudzy opiewają zalety joggingu w amortyzowanych butach. Co jest zdrowsze?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Buty przeznaczone do biegania naturalnego są popularne dopiero od kilkudziesięciu lat. A dokładnie od 1960 roku, kiedy to Abebe Bikila ustanowił nowy rekord maratonu podczas igrzysk olimpijskich, biegnąc boso (sic!). Kilkanaście lat później ukazała się książka Christophera McDougala „Born to Run”, w której przedstawiał on niesamowitą historię biegaczy z plemienia Tarahumara. Osiągnęli oni niebywałą wydajność, biegając jedynie w... sandałach. Naukowcy ciągle przeprowadzają nowe badania, lecz nadal wiele jest wątpliwości. Oto krótki przegląd badań, dzięki którym sami zdecydujecie, co jest dla was lepsze.

1. Kontuzje

Człowiek jest świetnie przystosowany do biegania, gdyż robił to od niepamiętnych czasów – gonił zwierzynę lub uciekał przed wrogiem. Dlatego tak naprawdę dziwią dziś liczne kontuzje i urazy biegaczy. Właściwie trudno znaleźć kogoś, kto nie skarżyłby się na jakieś dolegliwości. Naukowcy z Harvardu przypuszczają, że związane jest to ze zmianą motoryki stopy. Podczas gdy bieganie naturalne wymusza na nas kontakt z podłożem tylko przednią częścią stopy, amortyzowane buty ułatwiają nam lądowanie na pięcie. W tym drugim przypadku siła, z jaką uderzamy o podłoże, jest o wiele większa i dodatkowo wywołuje większy wstrząs. Może to doprowadzić do przeciążenia stawu biodrowego, kolanowego, złamań (głównie skręcenia kostki), urazów pięty czy innych części stopy (tzw. plantar fasciitis).

Statystyczne badania przeprowadzone przez Michaela Warburtona – fizjoterapeutę z Australii – ukazują skalę problemu. W krajach rozwijających się, gdzie większość populacji biega boso, wyżej wymienione urazy są bardzo rzadkie. W krajach, gdzie koegzystują ze sobą dwie tradycje (np. Haiti), problemy mają głównie biegacze, którzy korzystają z amortyzacji. Na drugim biegunie znajdują się kraje rozwinięte, gdzie skala urazów związanych z bieganiem zadziwia już nie tylko lekarzy.

Bieganie naturalne również może przyczynić się do kontuzji. Tych jednak możesz łatwo uniknąć! Ich przyczyną jest najczęściej zbyt gwałtowna zmiana butów. Jeżeli od małego przyzwyczajamy nasze mięśnie i kości do zupełnie innego stylu biegu i innej motoryki, a następnie zaczynamy intensywnie trenować bez amortyzowania stopy, łatwo o przeciążenie. Dlatego w badaniach z 2013 roku, które ukazały się na łamach „Medicine & Science in Sports & Exercise, naukowcy podkreślają, aby swoją przygodę z bieganiem naturalnym zaczynać bardzo powoli. Istnieje kilka zasad, których należy przestrzegać:

- zanim zaczniesz biegać, spróbuj przez jakiś czas chodzić w nowych butach
- w pierwszym tygodniu nie pokonuj więcej niż półtora kilometra dziennie
- z tygodnia na tydzień zwiększaj dystans o 10 procent – jeżeli mięśnie będą boleć, zrób sobie dzień przerwy
- nie musisz rezygnować ze swojego planu treningowego – w czasie przystosowywania się do nowego stylu biegania, korzystaj ze starych butów i biegaj jak zwykle
- rozciągaj się regularnie i masuj mięśnie nóg (w szczególności łydek)
- słuchaj swojego ciała – jeżeli coś zaczyna boleć, nie forsuj się – przeczekaj

Powinieneś zdecydowanie spróbować biegać naturalnie, jeżeli cierpisz na chroniczne urazy czy ból podczas biegania. W sieci krąży wiele opinii samych biegaczy, którzy po zmianie butów natychmiast przestali odczuwać dolegliwości.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Przeżyj zdrowy tydzień

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Biegam naturalnie

Agnieszka Berlińska

Bieganie - plusów jest mnóstwo!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Trening survivalowy dla biegaczy

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Top w kategorii