Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowa aktywność

Biegowy styl

Biegowy styl
Zdjęcie: shutterstock
Cztery wymiary biegu

Gdy rozmawiasz o rowerach, zwykle pytasz: Górski czy szosowy? O siatkówce: Halowa czy plażowa? Bieganie, choć z pozoru jednolite i monotonne, również ma swoje odcienie, którym warto się przyjrzeć. Zanim powiemy bieganiu „nie” lub zanurzymy się w którąś z jego odmian, warto pogrzebać w jego stylach i odmianach. Jeśli denerwuje cię nuda biegu – skup się na krótkich dystansach, gdzie jesteś niczym pędzący meteor. Jeśli masz dosyć miasta – weź pod uwagę bieganie turystyczne.

 Poniżej znajdziesz cztery wymiary, którymi możemy się kierować, gdy zastanawiamy się nad treningiem biegowym. Nie nakazujemy wszystkim się ścigać. Nie pchamy wszystkich w teren. Pobawcie się tym zestawieniem i zastanówcie, czy chętniej zostaniecie „rekreacyjnym maratończykiem biegającym na asfalcie w butach z amortyzacją”, czy „nastawionym sportowo specjalistą od 10 km wybierającym głównie terenowe wyścigi”.

Tagi: bieganie, treningi,

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
LudVan zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Biegowy styl
- W jakim czasie po przerwaniu regularnych treningów organizm traci kondycję?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
By zapobiec utracie kondycji – należy trenować minimum 2 razy w tygodniu. Tempo spadku konydcji zależy od organizmu i codziennego trybu życia danej osoby (bywa widoczne już po upływie 2 tygodni). Po dłuższej przerwie powinniśmy zaczynać powoli i rozpoczynać ćwiczenia stopniowo.
angie maj zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Biegowy styl
- Jak w trakcie biegu zapobiec odwodnieniu?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Trudno doprowadzić do tego by się odwodnić w trakcie biegu. Specjaliści twierdzą, żeby najlepiej jest pić przed wysiłkiem, tak by rozpocząć trening będąc w pełni przygotowanym do wysiłku. Pomocne bywają także napoje izotoniczne, które dobrze się wchłaniają i uzupełniają utracone wraz z potem elektrolity.
andy zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Biegowy styl
- Dopiero zaczynam biegać. Z jaką częstotliwością planować treningi żeby uchronić się przed przeciążaniem kolan i bioder?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Należy biegać wolniej i krócej niż wydaje nam się, że jesteśmy w stanie. Maksymalnie trening powinien mieć miejsce co drugi dzień. Optymalnie – 3-4 razy w tygodniu. Powinniśmy zaczynać od marszobiegu i stopniowo zwiększać odległość i szybkość biegu. Codzienne i intensywne treningi są domeną zawodowców. Intensywność biegu można sprawdzić poprzez test. Powinniśmy zrobić przerwę, jeśli nie możemy swobodnie rozmawiać bez zwalniania i zatrzymywania się. Przed i po treningu należy pamiętać o ćwiczeniach rozciągających, aby uniknąć podrażnienia stawów, czy kontuzji.
LudVan zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Biegowy styl
- W jakim czasie po przerwaniu regularnych treningów organizm traci kondycję?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
By zapobiec utracie kondycji – należy trenować minimum 2 razy w tygodniu. Tempo spadku konydcji zależy od organizmu i codziennego trybu życia danej osoby (bywa widoczne już po upływie 2 tygodni). Po dłuższej przerwie powinniśmy zaczynać powoli i rozpoczynać ćwiczenia stopniowo.
angie maj zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Biegowy styl
- Jak w trakcie biegu zapobiec odwodnieniu?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Trudno doprowadzić do tego by się odwodnić w trakcie biegu. Specjaliści twierdzą, żeby najlepiej jest pić przed wysiłkiem, tak by rozpocząć trening będąc w pełni przygotowanym do wysiłku. Pomocne bywają także napoje izotoniczne, które dobrze się wchłaniają i uzupełniają utracone wraz z potem elektrolity.
andy zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Biegowy styl
- Dopiero zaczynam biegać. Z jaką częstotliwością planować treningi żeby uchronić się przed przeciążaniem kolan i bioder?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Należy biegać wolniej i krócej niż wydaje nam się, że jesteśmy w stanie. Maksymalnie trening powinien mieć miejsce co drugi dzień. Optymalnie – 3-4 razy w tygodniu. Powinniśmy zaczynać od marszobiegu i stopniowo zwiększać odległość i szybkość biegu. Codzienne i intensywne treningi są domeną zawodowców. Intensywność biegu można sprawdzić poprzez test. Powinniśmy zrobić przerwę, jeśli nie możemy swobodnie rozmawiać bez zwalniania i zatrzymywania się. Przed i po treningu należy pamiętać o ćwiczeniach rozciągających, aby uniknąć podrażnienia stawów, czy kontuzji.
LudVan zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Biegowy styl
- W jakim czasie po przerwaniu regularnych treningów organizm traci kondycję?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
By zapobiec utracie kondycji – należy trenować minimum 2 razy w tygodniu. Tempo spadku konydcji zależy od organizmu i codziennego trybu życia danej osoby (bywa widoczne już po upływie 2 tygodni). Po dłuższej przerwie powinniśmy zaczynać powoli i rozpoczynać ćwiczenia stopniowo.
angie maj zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Biegowy styl
- Jak w trakcie biegu zapobiec odwodnieniu?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Trudno doprowadzić do tego by się odwodnić w trakcie biegu. Specjaliści twierdzą, żeby najlepiej jest pić przed wysiłkiem, tak by rozpocząć trening będąc w pełni przygotowanym do wysiłku. Pomocne bywają także napoje izotoniczne, które dobrze się wchłaniają i uzupełniają utracone wraz z potem elektrolity.
andy zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Biegowy styl
- Dopiero zaczynam biegać. Z jaką częstotliwością planować treningi żeby uchronić się przed przeciążaniem kolan i bioder?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Należy biegać wolniej i krócej niż wydaje nam się, że jesteśmy w stanie. Maksymalnie trening powinien mieć miejsce co drugi dzień. Optymalnie – 3-4 razy w tygodniu. Powinniśmy zaczynać od marszobiegu i stopniowo zwiększać odległość i szybkość biegu. Codzienne i intensywne treningi są domeną zawodowców. Intensywność biegu można sprawdzić poprzez test. Powinniśmy zrobić przerwę, jeśli nie możemy swobodnie rozmawiać bez zwalniania i zatrzymywania się. Przed i po treningu należy pamiętać o ćwiczeniach rozciągających, aby uniknąć podrażnienia stawów, czy kontuzji.

Polecane Kroki do zdrowia

Rób 6000 kroków dziennie

Długość trwania: 4 dni

Polecane artykuły

Joga w hamaku

Sylwia Kawalerowicz

Biegowe fakty i mity

Krzysztof Dołęgowski

Top w kategorii