Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Brokuły, jakich nie znacie

Brokuły, jakich nie znacie
Brokuły doskonale sprawdzają się w dietach oczyszczających i odchudzających. Zdjęcie: Agnieszka Celej

Z brokułami jest tak jak z grzecznymi chłopcami – doceniamy ich zalety, ale i tak wolimy drani. Bo takie brokuły, to wiadomo – zdrowe, ale mdłe. Wszystko to pozory. Przekonajcie się, że z brokułami da się zaszaleć!

Już w latach 20. w Stanach Zjednoczonych brokuły były reklamowane jako „wysokowartościowy produkt o niebanalnym smaku”. Także tam zostały gruntownie przebadane pod względem zawartości witamin, minerałów i składników odżywczych i okazało się, że brokuł to prawdziwy król warzyw pod względem prozdrowotnym!

Lista zalet brokułów jest długa:
- chronią przed nowotworami ze względu na zawartość sulforafanów, które mogą pomóc w zapobieganiu rakowi piersi poprzez aktywację procesów immunologicznych i oczyszczających organizm
- zapobiegają osteoporozie, gdyż zawiera bardzo dużo wapnia (więcej niż mleko!)
- wzmacniają układ odpornościowy ze względu na imponującą zawartość antyoksydantów takich jak witamina C, beta-karoten i glutation
- oczyszczają jelita dzięki bardzo wysokiej zawartości błonnika (zawiera go znacznie więcej niż pieczywo pełnoziarniste). Błonnik obniża także poziom cholesterolu we krwi.
- doskonale sprawdzają się w dietach oczyszczających i odchudzających. Wspaniale sycą, a jedna miseczka brokułów to niespełna 50 kalorii.

Wiecie już zatem, za co warto kochać brokuły. Jak je jednak przyrządzić, by stały się czymś więcej niż flagową potrawą osób na diecie, czymś bardziej ekscytującym niż politycznie poprawne warzywo na parze? Mamy kilka pomysłów, które powinny ułatwić brokułom drogę do waszych serc i sprawić, że zostaną tam na stałe.

UWAGA! Brokuły nie są jednak warzywem dla wszystkich. Powinny się ich wystrzegać osoby z niedoczynnością tarczycy, a to dlatego, że znajdują się w nich siarkocyjany blokujące przyswajanie jodu z pożywienia i syntezę hormonów. 

Brokuły grillowane

To niemożliwe, żeby brokuły były takie pyszne!

Składniki dla 2 osób:
- główka brokułów
- niewielki kawałek parmezanu
- 5 łyżek oliwy z oliwek
- sól
- pieprz
- 4 ząbki czosnku
- orzeszki pinii (opcjonalnie)
- 2 cząstki cytryny

Przygotowanie:
Piekarnik nagrzej do temperatury 220 stopni. Brokuły podziel na różyczki i wsyp do miski. Zmieszaj 5 łyżek oliwy z solą i pieprzem, dodaj posiekane 4 ząbki czosnku i wymieszaj z brokułami. Tak przygotowane piecz w piekarniku przez 20–25 minut. Mają lekko zbrązowieć. 

Na talerzu posyp je utartym parmezanem i orzeszkami pinii (opcjonalnie) oraz skrop sokiem z cytryny. Pyszne…

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Ewa zapytał(a) 20 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Brokuły, jakich nie znacie
Czy naprawdę jecie tylko surowe warzywa i owoce, żeby nie stracić witamin?? ? Przecież to jest tylko przykład, jak można smacznie zjeść brokuła. Nikt nie każe jeść go co dzień w takiej postaci. Parowar ma dośc wysoką temperaturę, tez powoduje utratę wielu wartości, prawda? Myślę, że wskazany jest umiar we wszystkim. Mam rację?
całusy odpowiedział(a) 20 marca 2014
Warzywa na parze też są bardzo zdrowe. :)
Marta K odpowiedział(a) 16 kwietnia 2014
Ja gotowanych nie jem prawie w ogole, a surowych nie lubie wiec musze na parze! :)
Chretienne zapytał(a) 15 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Brokuły, jakich nie znacie
Nie wolno brukułów tak maltretować, bo tracą zdrowotne właściwości, należy ugotować na parze i juz nie dosmażać,nie piec na brązowo...., pani joga nie jest dietetykiem xxi wieku, nie słuchajcie jej, te przepisy nadają się do kosza. ?
kasiabem1 odpowiedział(a) 17 marca 2014
Witam, nazywam się Kasia Bem i jestem autorką wpisu „Brokuły, jakich nie znacie”. Dziękuję za komentarze, które pojawiły się pod tekstem. Tak, to prawda, że obróbka termiczna warzyw i owoców w temperaturach wyższych niż 45 stopni C powoduje utratę witamin. Również prawdą jest, że gotowanie na parze powoduje utratę tychże w najmniejszym stopniu. Dlatego też tylko w jednym z podanych przepisów proponuję pieczenie brokułów. Fakt, stracą wtedy cenne witaminy, jednak w dalszym ciągu pozostaną łatwostrawnym, niskokalorycznym posiłkiem, który dodatkowo korzystnie wpłynie na perystaltykę jelit. W pozostałych przepisach proponuję ugotowanie brokułów na parze albo zjedzenie ich na surowo w postaci pysznej zupy, dzięki czemu w ogóle nie utracą witamin (patrz: surowa zupa z brokułów z pastą z nerkowców) lub też ubytek będzie mniejszy niż w przypadku długotrwałego pieczenia, gotowania czy smażenie( patrz: brokuły z makaronem razowym).
marlen odpowiedział(a) 15 marca 2014
Zgadzam się z CHRETIENNE. Pod wpływem takiej temperatury tracą one witaminy.
Ewa zapytał(a) 20 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Brokuły, jakich nie znacie
Czy naprawdę jecie tylko surowe warzywa i owoce, żeby nie stracić witamin?? ? Przecież to jest tylko przykład, jak można smacznie zjeść brokuła. Nikt nie każe jeść go co dzień w takiej postaci. Parowar ma dośc wysoką temperaturę, tez powoduje utratę wielu wartości, prawda? Myślę, że wskazany jest umiar we wszystkim. Mam rację?
całusy odpowiedział(a) 20 marca 2014
Warzywa na parze też są bardzo zdrowe. :)
Marta K odpowiedział(a) 16 kwietnia 2014
Ja gotowanych nie jem prawie w ogole, a surowych nie lubie wiec musze na parze! :)
Chretienne zapytał(a) 15 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Brokuły, jakich nie znacie
Nie wolno brukułów tak maltretować, bo tracą zdrowotne właściwości, należy ugotować na parze i juz nie dosmażać,nie piec na brązowo...., pani joga nie jest dietetykiem xxi wieku, nie słuchajcie jej, te przepisy nadają się do kosza. ?
kasiabem1 odpowiedział(a) 17 marca 2014
Witam, nazywam się Kasia Bem i jestem autorką wpisu „Brokuły, jakich nie znacie”. Dziękuję za komentarze, które pojawiły się pod tekstem. Tak, to prawda, że obróbka termiczna warzyw i owoców w temperaturach wyższych niż 45 stopni C powoduje utratę witamin. Również prawdą jest, że gotowanie na parze powoduje utratę tychże w najmniejszym stopniu. Dlatego też tylko w jednym z podanych przepisów proponuję pieczenie brokułów. Fakt, stracą wtedy cenne witaminy, jednak w dalszym ciągu pozostaną łatwostrawnym, niskokalorycznym posiłkiem, który dodatkowo korzystnie wpłynie na perystaltykę jelit. W pozostałych przepisach proponuję ugotowanie brokułów na parze albo zjedzenie ich na surowo w postaci pysznej zupy, dzięki czemu w ogóle nie utracą witamin (patrz: surowa zupa z brokułów z pastą z nerkowców) lub też ubytek będzie mniejszy niż w przypadku długotrwałego pieczenia, gotowania czy smażenie( patrz: brokuły z makaronem razowym).
marlen odpowiedział(a) 15 marca 2014
Zgadzam się z CHRETIENNE. Pod wpływem takiej temperatury tracą one witaminy.