Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Co jeść, by pozbyć się zaparć?

Co jeść, by pozbyć się zaparć?
Zdjęcie: shutterstock
Wyniki badań są jednoznaczne. Jest wśród nas coraz więcej tych, którzy mają problem z… wypróżnianiem! Jeśli w tym celu odwiedzasz toaletę rzadziej niż co dwa dni i nie czujesz się z tego powodu komfortowo, to ten problem dotyczy i ciebie. Tak – mowa o zaparciach.

Dzisiejszy styl życia sprzyja zaparciom. Na przykład siedzący tryb pracy. Wiele osób wybiera też inne niż ruch sposoby spędzania wolnego czasu. Żyjemy w ciągłym pośpiechu. Niektórym towarzyszy permanentny stres. Do tego dieta bogata w wysokoprzetworzone jedzenie, zbyt mała ilość wypijanej wody. I problem gotowy!

Co zrobić, by go uniknąć? Co powinno pojawiać się na twoim talerzu?

Pełnoziarniste produkty zbożowe

Przede wszystkim zamień jasne pieczywo na ciemne ‒ razowe. Jedz kasze, szczególnie te najmniej przetworzone, w całych ziarnach. Wybieraj zwłaszcza gryczaną, pęczak, jaglaną. Ale pamiętaj, by ich nie rozgotowywać. Lubisz ryż? Proszę bardzo, ale ogranicz sushi, bo użyty do niego ryż jest biały. Jedz ten ciemny, dziki, czerwony, czarny. I odstaw słodkie płatki śniadaniowe. Twoje jelita będą ci wdzięczne za codzienną owsiankę. Dlaczego mało przetworzone produkty są tak ważne? Bo dostarczają pewnej broni przeciwko zaparciom – błonnika pokarmowego! Działa on w jelitach jak miotełka. Wypełnia je, podrażnia ich ściany, wpływając tym samym na przyspieszenie ich ruchu.

Surowe warzywa i owoce

Warzywa i owoce również są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego. A najlepszymi sprzymierzeńcami w walce z zaparciami są surowe warzywa i owoce, bo zawierają go najwięcej. Jeśli z upraw ekologicznych, to najlepiej działają jedzone ze skórką. Jeśli decydujesz się na warzywa gotowane, pamiętaj, by nie były rozgotowane – powinny mieć postać półtwardą. W przypadku niektórych warzyw, np. kalafiora czy brokułu, nie ma wcale konieczności gotowania, wystarczy zalać je na kilka minut wrzątkiem.

Ziarna, nasiona, pestki, suszone owoce

Słonecznik, pestki dyni, siemię lniane, nasiona chia – są także jednym z lepszych źródeł błonnika pokarmowego. Dodawaj je do sałatek, owsianki. Możesz nawet zrobić z nich pyszny deser! Wypróbuj pudding chia z musem ananasowym

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Iwona Matejko-Sułowska zapytał(a) 30 czerwca 2016
Pytanie dotyczy artykułu Co jeść, by pozbyć się zaparć?
Witam. Przesłaliście Państwo opracowaną dietę na 7 dni w e-mailu. Niestety link nie otwiera się. Pozdrawiam Iwona