Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Co jeść po chorobie?

Co jeść po chorobie?
Zdjęcie: shutterstock

Jesień i zima – czas aktywacji wirusów i bakterii wszelakich. Ty też dopiero chorowałeś i nadal czujesz się osłabiony? Nie chcesz znów chorować? Koniecznie przyjrzyj się temu, co jesz, i postaw na dietę, która postawi cię na nogi i wspomoże układ odpornościowy.

Czasem już zwykłe przeziębienie powoduje, że jeszcze długo po chorobie czujemy się słabo. Dlatego bardzo ważne jest, co ląduje na talerzu tuż po przebytej infekcji. Dzięki odpowiedniej diecie szybciej dojdziesz do siebie i odeprzesz atak zarazków, gdy wszyscy dookoła kichają i kaszlą. 

Postaw na dobre bakterie

Jeśli często chorujesz albo przyjmowałeś w ostatnim czasie antybiotyki, to zaburzoną florę bakteryjną masz jak w banku. Podczas antybiotykoterapii uśmiercane są nie tylko niekorzystne bakterie wywołujące choroby, ale cierpi na tym też cała mikroflora. Włącznie z tą pożyteczną. A przecież odporność pochodzi z brzucha! Dlatego sięgnij po pokarmy pełne dobrych bakterii, czyli probiotyków. Do diety włącz warzywa kiszone (kapustę, ogórki, ale i paprykę, cukinię, buraki i inne), fermentowane produkty sojowe (np. tempeh, miso) lub mleczne napoje fermentowane (np. kefir czy jogurt, najlepiej naturalne). Powinieneś je jeść codziennie. Możesz pić wodę z kiszonych ogórków, jeśli lubisz.

Zasiedlanie jelit dobrymi bakteriami to jedno, ale powinieneś też zadbać o to, by miały odpowiednie warunki do rozwijania się i rozmnażania. Innymi słowami trzeba je pożywić. Nie nakarmisz ich kajzerką, słodkim serkiem, słodyczami czy schabowym. Probiotyki kochają żywność roślinną, a dokładniej to, co zawiera. Mowa o błonniku pokarmowym. Zamień jasne pieczywo na razowe, jedz grube kasze, ciemny ryż, naturalne płatki zbożowe oraz minimum pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Szczególnie ważny dla rozwoju dobroczynnych bakterii jest rozpuszczalny rodzaj włókna pokarmowego, który znajdziesz np. w owsie, suchych strączkowych i innych warzywach (np. marchwi, dyni) oraz owocach (np. agreście, malinach, porzeczkach ‒ mogą być mrożone!) i dostępnych teraz jabłkach.

W dziennej diecie powinno się znaleźć minimum 25 g błonnika pokarmowego. To przykładowo: cztery kromki chleba razowego, dwie marchewki, pomidor, trzy łyżki płatków owsianych, jabłko i pomarańcza. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij