Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Co łączyć na talerzu?

Co łączyć na talerzu?
Owsianka w połączeniu ze świeżym sokiem pomarańczowym oczyszcza naczynia krwionośne dwukrotnie skuteczniej. Zdjęcie: shutterstock

Zdrowe produkty są jeszcze zdrowsze, jeśli je odpowiednio ze sobą połączyć. Poszczególne składniki dań wchodzą ze sobą w reakcje, wzajemnie potęgując swoje działanie. Czasami nawet aż o 2 tys. procent!

Sięgaj po dobre tłuszcze

W natłoku informacji, które wtłaczano nam do głów w szkole, łatwo było przegapić wiedzę praktyczną. Na przykład o tym, że witaminy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E i K) i w wodzie (pozostałe). Kto pamięta, że aby łatwiej przyswoić witaminę A z marchewki, warto dodać do niej nieco tłuszczu? Dlatego zanim wypijemy świeży sok, nie zapomnijmy o kilku kroplach oliwy z oliwek.

Sałatki warto doprawiać odrobiną dressingu na bazie oliwy, oleju lnianego czy rydzowego. Tłuszcz jest bowiem potrzebny do przyswajania chroniącej wzrok luteiny zawartej w zielonych warzywach liściastych i likopenu – silnego przeciwutleniacza obecnego w pomidorach czy arbuzach. Zamiast dodawać do sałaty olej, można po prostu zjeść ją w towarzystwie tłustej ryby, np. łososia, dodać do niej awokado czy orzechy – wszystkie te produkty zawierają bowiem zdrowe tłuszcze.

Wykorzystaj moc witamin

Jeśli sięgamy po mleko, wybierajmy to o obniżonej zawartości tłuszczu, ale nie odtłuszczone. Tłuszcz pozwala przyswoić znajdującą się w mleku witaminę D, która z kolei umożliwia przyswajanie wapnia. Witamina D tworzy z wapniem niezwykle udany duet. Razem nie tylko stabilizują gospodarkę hormonalną (co łagodzi objawy PMS) i przyspieszają proces odchudzania, ale też usprawniają proces myślenia, bo to dzięki nim powstają neurotransmitery. Dlatego warto od czasu do czasu zjeść kanapkę z jajkiem na twardo (wit. D) i dobrej jakości żółtym serem (wapń). Można też przygotować kanapki z pastą rybno-twarogową albo do pasty jajecznej dołożyć plaster cheddara lub goudy.

Witaminy wzmacniają też działanie innych dobroczynnych substancji. Owsiankę (z nieprzetworzonego owsa) warto popijać świeżym sokiem z pomarańczy. Takie śniadanie oczyści naczynia krwionośne dwukrotnie skuteczniej, niż gdybyśmy najpierw zjedli owsiankę, a dopiero po pewnym czasie wypili sok. To dlatego, że fenole zawarte w obu tych produktach wzmacniają wzajemnie swoje działanie, usuwając z organizmu nadmiar LDL, czyli tzw. złego cholesterolu.

Sok z pomarańczy lub z cytryny jest też dobrym dodatkiem do zielonej herbaty. Witamina C ułatwia bowiem przyswajanie katechin, silnych przeciwutleniaczy zawartych w zielonej herbacie, które m.in. ułatwiają odchudzanie, opóźniają procesy starzenia i chronią przed rozwojem nowotworów.

Witamina C ułatwia także przyswajanie przez organizm żelaza pochodzenia roślinnego, przetwarzając je do postaci, w jakiej żelazo występuje w mięsie. Szczególnie wegetarianie i osoby z tendencją do anemii powinny się więc zaprzyjaźnić z sałatkami zawierającymi natkę pietruszki i warzywa strączkowe z dressingiem na bazie soku z cytryny. Z orzechów lub szpinaku przyswajamy tylko 1‒2 procent żelaza, ale gdy dodamy do nich witaminę C, wchłanianie może się zwiększyć nawet pięciokrotnie (przyswajanie dodatkowo zwiększa dodanie mięsa do dania). Także żelazo z mięsa warto łączyć z witaminą C, czyli na przykład stek popijać sokiem z czarnej porzeczki.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
anioleczku01 zapytał(a) 22 kwietnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Co łączyć na talerzu?
Bardzo interesują mnie źródła jakie są wykorzystywane do zrobienia tego jakże i innego wpisu, czy byłaby możliwość uzyskania źródeł przynajmniej do tego posta?
Dominika zapytał(a) 5 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Co łączyć na talerzu?
Ah, jaki swietny i ciekawy artykul! Wlasnie takie sa moje ulubione! Mam duza nadzieje ze bedzie takich wiecej :)?
Zet odpowiedział(a) 5 marca 2014
Kielbasa z dzemem?
anioleczku01 zapytał(a) 22 kwietnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Co łączyć na talerzu?
Bardzo interesują mnie źródła jakie są wykorzystywane do zrobienia tego jakże i innego wpisu, czy byłaby możliwość uzyskania źródeł przynajmniej do tego posta?
Dominika zapytał(a) 5 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Co łączyć na talerzu?
Ah, jaki swietny i ciekawy artykul! Wlasnie takie sa moje ulubione! Mam duza nadzieje ze bedzie takich wiecej :)?
Zet odpowiedział(a) 5 marca 2014
Kielbasa z dzemem?