Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowa aktywność

CrossFit – trening mistrzów

CrossFit – trening mistrzów
Zdjęcie: Some rights reserved by CrossFit Fever
Megawycisk rodem z garażu

Gdy w połowie lat 90. Kanadyjczyk Greg Glassman rozstawił w swoim garażu ciężkie opony samochodowe, dość prymitywne drążki i zwykłe drewniane skrzynie, nie spodziewał się, że wypracowany przez niego system ćwiczeń wkrótce zawojuje cały świat. Trening wytrzymałościowo-siłowy, ale przekrojowy, angażujący jednocześnie wiele partii mięśni, który usprawnia wydolność organizmu, ale też rozwija siłę, poprawia motorykę i elastyczność,  okazał się strzałem w dziesiątkę.  CrossFit szybko zyskał miano rewolucji w treningu. Garażowych siłowni zaczęło błyskawicznie przybywać, a pierwsza profesjonalna siłownia CrossFit Gym powstała w 1995 r. w Santa Cruz w Kalifornii. Szybko rozrosła się w sieć, liczącą dziś niemal 4 tys. klubów na całym świecie. Nowy trening został też wykorzystany przy szkoleniu służb mundurowych amerykańskiej armii, np. Canadian Forces, Royal Danish, Life Guards, czy w szkoleniu strażaków, policjantów, komandosów i jednostek specjalnych Navy Seals.  

Choć dziś sprzęt jest dużo bardziej profesjonalny niż przed laty, idea trenigu pozostała niezmienna. Ma być krótko, ale intensywnie, tak by maksymalnie wykorzystać swoje możliwości.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
MagMiś zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu CrossFit – trening mistrzów
- Czy masę mięśniową inaczej budują kobiety, a inaczej mężczyźni? Na czym polegają te różnice?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Mięśnie u mężczyzn rozwijają się łatwiej, ponieważ ich organizm wytwarza 10 razy więcej testosteronu – hormonu powodującego wzrost masy. Niestety estrogeny dominujące w organizmie kobiety sprzyjają akumulacji tkanki tłuszczowej. Podczas ćwiczeń siłowych dochodzi do wydzielania takich hormonów jak adrenalina, noradrenalina, testosteron oraz insulina. U kobiet hormony te wydzielane są podczas ćwiczeń z obciążeniem i doskonale działają na spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Oczywiście wszyscy wiedzą, że najlepsze w tej kwestii są ćwiczenia tlenowe, jednak wysiłek siłowy, który uwalnia wyżej wymienione hormony doskonale wspomaga proces odchudzania. Mężczyźni mają tendencję do silniejszego rozwoju obręczy barkowej, co wynika z uwarunkowań genetyczno-anatomicznych. Jednak w odniesieniu do dolnych partii ciała i nóg, kobiety mogą osiągnąć rezultaty podobne do mężczyzn.
anna zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu CrossFit – trening mistrzów
- Elementem CrossFitu jest m.in. trening wysiłkowy. Czy kobiety w dniach obfitej menstruacji powinny z jakichś jego elementów zrezygnować lub wykonywać ćwiczenia nieco ostrożniej?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Nie ma wielu przeciwwskazań, by podczas menstruacji zawieszać swoją aktywność fizyczną. Nawet panie, które mają miesiączki bardzo bolesne i obfite, mogą pod koniec pierwszego tygodnia cyklu poćwiczyć. Organizm może być osłabiony, dlatego wskazana jest umiarkowana aktywność fizyczna – lepiej zrezygnować z forsownego treningu. Na siłowni lepiej wybrać mniejsze obciążenia i skupić się na ćwiczeniach ramion i pleców. Trening mięśni brzucha lepiej zostawić na dalszą część cyklu. Jeśli podczas wykonywania ćwiczeń poczujesz się gorzej, przerwij trening. Z całą pewnością powinnaś zrezygnować z treningu, jeśli masz bardzo obfite krwawienie i czujesz się osłabiona. Warto pamiętać, że prowadzenie intensywnych ćwiczeń fizycznych ma znaczny wpływ na stan zdrowia i np. zbyt duża aktywność może powodować zaburzenia miesiączkowania.
Luke R zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu CrossFit – trening mistrzów
- CrossFit zakłada dużą dowolność w planowaniu treningu. Czy ważna jest kolejność, w jakiej zaangażujemy w trening poszczególne partie mięśni (np. najpierw ręce, barki, potem nogi brzuch), żeby trening był efektywny i nie przyniósł nam szkody?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
CrossFit zakłada, że kolejność ćwiczeń nie jest istotna – to co ważne to intensywność i różnorodność. Najważniejsze, by angażować jak największe ilości grup mięśniowych. Musimy jednak pamiętać, że najważniejsza jest rozgrzewka! Stawy, które koniecznie musimy przygotować to: stawy kręgów szyjnych, staw barkowy, łokciowy, promieniowo-nadgarstkowy, biodrowy, kolanowy i skokowo-goleniowy. Trening musi być stopniowy, by nie przetrenować organizmu. Ważne jest by najpierw wypracować technikę wykonywania ćwiczeń. Źle wykonywane ćwiczenie może przynieść więcej szkody niż korzyści. Początkowo warto wyćwiczyć prawidłowe wykonanie, potem powinno się popracować nad tempem.
MagMiś zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu CrossFit – trening mistrzów
- Czy masę mięśniową inaczej budują kobiety, a inaczej mężczyźni? Na czym polegają te różnice?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Mięśnie u mężczyzn rozwijają się łatwiej, ponieważ ich organizm wytwarza 10 razy więcej testosteronu – hormonu powodującego wzrost masy. Niestety estrogeny dominujące w organizmie kobiety sprzyjają akumulacji tkanki tłuszczowej. Podczas ćwiczeń siłowych dochodzi do wydzielania takich hormonów jak adrenalina, noradrenalina, testosteron oraz insulina. U kobiet hormony te wydzielane są podczas ćwiczeń z obciążeniem i doskonale działają na spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Oczywiście wszyscy wiedzą, że najlepsze w tej kwestii są ćwiczenia tlenowe, jednak wysiłek siłowy, który uwalnia wyżej wymienione hormony doskonale wspomaga proces odchudzania. Mężczyźni mają tendencję do silniejszego rozwoju obręczy barkowej, co wynika z uwarunkowań genetyczno-anatomicznych. Jednak w odniesieniu do dolnych partii ciała i nóg, kobiety mogą osiągnąć rezultaty podobne do mężczyzn.
anna zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu CrossFit – trening mistrzów
- Elementem CrossFitu jest m.in. trening wysiłkowy. Czy kobiety w dniach obfitej menstruacji powinny z jakichś jego elementów zrezygnować lub wykonywać ćwiczenia nieco ostrożniej?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Nie ma wielu przeciwwskazań, by podczas menstruacji zawieszać swoją aktywność fizyczną. Nawet panie, które mają miesiączki bardzo bolesne i obfite, mogą pod koniec pierwszego tygodnia cyklu poćwiczyć. Organizm może być osłabiony, dlatego wskazana jest umiarkowana aktywność fizyczna – lepiej zrezygnować z forsownego treningu. Na siłowni lepiej wybrać mniejsze obciążenia i skupić się na ćwiczeniach ramion i pleców. Trening mięśni brzucha lepiej zostawić na dalszą część cyklu. Jeśli podczas wykonywania ćwiczeń poczujesz się gorzej, przerwij trening. Z całą pewnością powinnaś zrezygnować z treningu, jeśli masz bardzo obfite krwawienie i czujesz się osłabiona. Warto pamiętać, że prowadzenie intensywnych ćwiczeń fizycznych ma znaczny wpływ na stan zdrowia i np. zbyt duża aktywność może powodować zaburzenia miesiączkowania.
Luke R zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu CrossFit – trening mistrzów
- CrossFit zakłada dużą dowolność w planowaniu treningu. Czy ważna jest kolejność, w jakiej zaangażujemy w trening poszczególne partie mięśni (np. najpierw ręce, barki, potem nogi brzuch), żeby trening był efektywny i nie przyniósł nam szkody?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
CrossFit zakłada, że kolejność ćwiczeń nie jest istotna – to co ważne to intensywność i różnorodność. Najważniejsze, by angażować jak największe ilości grup mięśniowych. Musimy jednak pamiętać, że najważniejsza jest rozgrzewka! Stawy, które koniecznie musimy przygotować to: stawy kręgów szyjnych, staw barkowy, łokciowy, promieniowo-nadgarstkowy, biodrowy, kolanowy i skokowo-goleniowy. Trening musi być stopniowy, by nie przetrenować organizmu. Ważne jest by najpierw wypracować technikę wykonywania ćwiczeń. Źle wykonywane ćwiczenie może przynieść więcej szkody niż korzyści. Początkowo warto wyćwiczyć prawidłowe wykonanie, potem powinno się popracować nad tempem.
MagMiś zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu CrossFit – trening mistrzów
- Czy masę mięśniową inaczej budują kobiety, a inaczej mężczyźni? Na czym polegają te różnice?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Mięśnie u mężczyzn rozwijają się łatwiej, ponieważ ich organizm wytwarza 10 razy więcej testosteronu – hormonu powodującego wzrost masy. Niestety estrogeny dominujące w organizmie kobiety sprzyjają akumulacji tkanki tłuszczowej. Podczas ćwiczeń siłowych dochodzi do wydzielania takich hormonów jak adrenalina, noradrenalina, testosteron oraz insulina. U kobiet hormony te wydzielane są podczas ćwiczeń z obciążeniem i doskonale działają na spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Oczywiście wszyscy wiedzą, że najlepsze w tej kwestii są ćwiczenia tlenowe, jednak wysiłek siłowy, który uwalnia wyżej wymienione hormony doskonale wspomaga proces odchudzania. Mężczyźni mają tendencję do silniejszego rozwoju obręczy barkowej, co wynika z uwarunkowań genetyczno-anatomicznych. Jednak w odniesieniu do dolnych partii ciała i nóg, kobiety mogą osiągnąć rezultaty podobne do mężczyzn.
anna zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu CrossFit – trening mistrzów
- Elementem CrossFitu jest m.in. trening wysiłkowy. Czy kobiety w dniach obfitej menstruacji powinny z jakichś jego elementów zrezygnować lub wykonywać ćwiczenia nieco ostrożniej?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
Nie ma wielu przeciwwskazań, by podczas menstruacji zawieszać swoją aktywność fizyczną. Nawet panie, które mają miesiączki bardzo bolesne i obfite, mogą pod koniec pierwszego tygodnia cyklu poćwiczyć. Organizm może być osłabiony, dlatego wskazana jest umiarkowana aktywność fizyczna – lepiej zrezygnować z forsownego treningu. Na siłowni lepiej wybrać mniejsze obciążenia i skupić się na ćwiczeniach ramion i pleców. Trening mięśni brzucha lepiej zostawić na dalszą część cyklu. Jeśli podczas wykonywania ćwiczeń poczujesz się gorzej, przerwij trening. Z całą pewnością powinnaś zrezygnować z treningu, jeśli masz bardzo obfite krwawienie i czujesz się osłabiona. Warto pamiętać, że prowadzenie intensywnych ćwiczeń fizycznych ma znaczny wpływ na stan zdrowia i np. zbyt duża aktywność może powodować zaburzenia miesiączkowania.
Luke R zapytał(a) 24 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu CrossFit – trening mistrzów
- CrossFit zakłada dużą dowolność w planowaniu treningu. Czy ważna jest kolejność, w jakiej zaangażujemy w trening poszczególne partie mięśni (np. najpierw ręce, barki, potem nogi brzuch), żeby trening był efektywny i nie przyniósł nam szkody?
Openmedica odpowiedział(a) 24 lipca 2012
CrossFit zakłada, że kolejność ćwiczeń nie jest istotna – to co ważne to intensywność i różnorodność. Najważniejsze, by angażować jak największe ilości grup mięśniowych. Musimy jednak pamiętać, że najważniejsza jest rozgrzewka! Stawy, które koniecznie musimy przygotować to: stawy kręgów szyjnych, staw barkowy, łokciowy, promieniowo-nadgarstkowy, biodrowy, kolanowy i skokowo-goleniowy. Trening musi być stopniowy, by nie przetrenować organizmu. Ważne jest by najpierw wypracować technikę wykonywania ćwiczeń. Źle wykonywane ćwiczenie może przynieść więcej szkody niż korzyści. Początkowo warto wyćwiczyć prawidłowe wykonanie, potem powinno się popracować nad tempem.

Polecane Kroki do zdrowia

Wybierz swoją aktywność

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Burpees - podejmij wyzwanie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Top w kategorii