Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Czy można ćwiczyć w trakcie infekcji?

Czy można ćwiczyć w trakcie infekcji?
Zdjęcie: shutterstock
Czym jest test „neck check”? Jak za jego pomocą sprawdzić, czy infekcja jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu? Nasz ekspert odpowiada, czy i kiedy możemy trenować, jeśli dopadła nas infekcja.

Sezon przeziębieniowy osiąga właśnie swoje apogeum. Wszędzie dookoła słychać pokasływania, pociągania nosem czy kichnięcia. Wiele osób, które dopada infekcja, niezależnie od formy uprawianej aktywności fizycznej, zadaje sobie pytanie: trenować czy odpuścić? Niestety, jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie się nie da, a większość lekarzy dla bezpieczeństwa pacjenta i własnego odradzi uprawianie sportu podczas gorszego samopoczucia spowodowanego jakąkolwiek infekcją. Gdyby jednak zagłębić się w temat, istnieje szansa, że wykonany trening nie pogorszy naszego stanu, a jednocześnie pozwoli nam utrzymać formę dzięki systematycznej realizacji planu treningowego.

Kiedy odpuścić? Prosty test „neck check”

W literaturze anglojęzycznej istnieje pojęcie testu „neck check”, który każda osoba zastanawiająca się, czy może ćwiczyć, powinna sobie sama przeprowadzić. Zasada jest bardzo prosta i zależy od miejsca występowania objawów w naszym ciele.

Otóż jeśli występują objawy infekcji górnych dróg oddechowych, tj. od góry do poziomu szyi, i nie schodzą niżej, dopuszczony jest trening umiarkowany, który intensywnością osiąga maksymalnie połowę takiego treningu, jaki wykonujemy w pełnym zdrowiu. Objawy zaliczane do pierwszej grupy to: zatkany nos, katar, ból i zaczerwienienie gardła, kichanie. W przypadku takiego lekkiego przeziębienia wskazane jest jedynie leczenie objawowe, a z samą chorobą nasz organizm musi poradzić sobie sam. Można stosować tzw. ogólnodostępne leki na przeziębienie, lecz jeśli chcemy trenować, należy unikać tych, w których składzie znajduje się pseudoefedryna. Należy stanowczo zaznaczyć, że gdy chcemy ćwiczyć podczas choroby, nie może występować gorączka ani dreszcze – ich pojawienie się oznacza, iż musimy zrezygnować z jakiejkolwiek aktywności fizycznej!

Jeśli objawy znajdują się poniżej szyi, oznacza to, że drobnoustrój odpowiedzialny za infekcję dotarł do dolnych dróg oddechowych. Do objawów infekcji dolnych dróg oddechowych należą: duszność, problemy z oddychaniem, kaszel z dużą ilością odkrztuszanej wydzieliny – w takim przypadku treningi należy odroczyć do momentu poprawy stanu zdrowia i samopoczucia. Inne alarmujące objawy, których nie należy lekceważyć i przy których występowaniu należy odpuścić sobie aktywność fizyczną, to: biegunka i wymioty, złe samopoczucie, ból mięśni, powiększone węzły chłonne, przyspieszona czynność serca. Również choroby bakteryjne, z powodu których lekarz przepisał nam antybiotyk, są przeciwwskazaniem do wysiłku.

Jeśli chodzi o wybór rodzaju aktywności podczas przeziębienia, nie ma konkretnych zaleceń czy zakazów. Ogólnie rzecz ujmując, albo można ćwiczyć, albo nie można ćwiczyć. Tu pomaga zdrowy rozsądek. Jeśli ktoś jest zapalonym biegaczem, który biega po lesie, lepiej, żeby w czasie infekcji górnych dróg oddechowych i tuż po niej pobiegał raczej na bieżni w pomieszczeniu, aby zimnym powietrzem nie podrażniać dodatkowo dróg oddechowych.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij