Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Daj sobie w kość

Daj sobie w kość
Zdjęcie: shutterstock

Myśląc o mocnych kościach, od razu przed oczami mamy mleko, sery i jogurty. Tymczasem okazuje się, że dla wzmocnienia kości, zamiast po produkty mleczne, możemy czasem sięgnąć także po... piwo!

Powtarzała mama, edukowała nauczycielka w podstawówce, upominała reklama w telewizji... „Pij mleko, urośniesz wielki i będziesz mieć mocne kości!”. Naukowcy stoczyli już niejedną bitwę na dowody, czy produkty mleczne bardziej pomagają, czy bardziej szkodzą strukturze naszych kości. Z pewnością nie są one najbardziej obfitym źródłem wapnia.

Piwo ma swoje plusy

Jeśli więc nie nabiał, to co może pomóc w budowaniu mocnego szkieletu? Naukowcy z University of California odkryli, że przyczynić się może do tego... picie piwa! Oczywiście zdecydowanie z umiarem. Piwa, które mają wysoką zawartość słodu jęczmiennego oraz chmielu, cechuje także wysoka zawartość krzemu. Ten mikroelement odgrywa istotną rolę w procesie mineralizacji kości ‒ uelastycznia je, przyczyniając się do biosyntezy kolagenu. Nie oznacza to oczywiście, że mamy piwo włączyć do codziennego menu. Niestety. Nie można zapomnieć o tym, że oprócz pomocy w budowaniu kości piwo wspomaga także pompowanie oponki na brzuchu. Ponadto, zbyt duża ilość spożywanego alkoholu powoduje efekt zupełnie odwrotny ‒ osłabienie struktury kości. Badacze z Filadelfii wykazali, że codzienne spożywanie 60‒80 g alkoholu obniża zdolność do pobierania wapnia z pokarmu. Jak wiadomo, organizm uzupełnia braki, czerpiąc z zapasów tego pierwiastka odłożonego w kościach. Tym samym osłabia ich strukturę. Ponadto alkohol szkodzi wątrobie, która odgrywa dużą rolę w aktywacji witaminy D – kolejnego elementu niezbędnego mocnemu szkieletowi. Piwo zostawmy więc jako dodatek do weekendowego menu, a na co dzień zadbajmy o kości w inny sposób.

Ruszaj się dla kości!

Doskonałym sposobem na ich wzmocnienie jest ruch. Aktywność fizyczna nie tylko buduje mięśnie i spala tkankę tłuszczową, ale także oddziałuje na nasz szkielet. Dla naszych kości szczególnie istotne są ćwiczenia, w których pozostajemy w pozycji stojącej, a więc jako obciążenie wykorzystujemy wagę naszego ciała. Może to być jogging, taniec, wspinaczka, tenis czy koszykówka. Tego rodzaju aktywność pobudza proces odbudowy kości. Codzienną dietę powinniśmy wspomagać produktami bogatymi w wapno i krzem. Należą do nich zielone liściaste warzywa (szpinak, jarmuż), warzywa strączkowe, płatki owsiane, tofu oraz suszone figi.

Warto zadbać o zdrowie kości dzisiaj, aby za kilka lat móc wstać z łóżka bez narzekania na bolący kręgosłup i niedomagające kończyny. Odwiedź Centrum Stworzone dla Zdrowia w Gdańsku i dzięki specjalnemu urządzeniu sprawdź poziom mineralizacji twoich kości. Dowiesz się, czy dbasz o nie wystarczająco dobrze, a przy okazji sprawdzisz wiele innych parametrów organizmu. Więcej znajdzecie także na profilu Stworzone dla Zdrowia.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij