Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Dieta dla aktywnych

Dieta dla aktywnych
Zdjęcie: shutterstock

Kochasz aktywne życie. Poranny jogging, potem szybki prysznic, do pracy oczywiście rowerem. Po południu obowiązkowo siłownia albo basen. Pamiętaj, że bez odpowiedniej diety energii nie starczy ci na długo. Oto najważniejsze zasady.

Nawodnij się!

Wiedziałeś, że podczas 2 godzin intensywnych ćwiczeń możesz wypocić aż 2 litry wody? Wraz z wodą tracisz elektrolity. Odwodniony organizm pracuje wolniej, bo nie ma możliwości termoregulacji, co przyczynia się do gorszej pracy serca. Odwodnienie powoduje obniżoną siłę mięśni oraz wytrzymałości i prędkości, więc wykonywanie ćwiczeń staje się trudniejsze.

Jak uniknąć odwodnienia? Zawsze miej przy sobie butelkę wody. Pij ją małymi łykami, tak by nie dopuścić do tego, że poczujesz pragnienie. Bo to oznacza, że twój organizm jest już odwodniony (!). Większość wód mineralnych dostępnych na rynku to wody niskosodowe. Dla ciebie to nie jest dobry wybór. Ze względu na to, że wraz z potem tracisz sód, wybierz taką, która nie ma obniżonej zawartości tego pierwiastka. Ile pić? Według zaleceń American College of Sport Medicine 2 godziny przed treningiem powinieneś wypijać minimum 500 ml płynów, 15 minut przed treningiem ok. 250 ml płynów lub więcej, a podczas treningu 250‒350 ml co 15 minut lub 550‒1000 ml na godzinę trwania wysiłku. Gdy trenujesz godzinę lub krócej, pij wodę, a jeśli dłużej, wybierz izotoniczne napoje dla sportowców zawierające mikroelementy oraz węglowodany. Jeśli trenujesz naprawdę intensywnie, koniecznie waż się przed treningiem i po jego zakończeniu. Wtedy na każdy stracony podczas ćwiczeń kilogram wagi powinieneś wypić litr płynów. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij