Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Drzemka – i moc jest z Tobą!

Drzemka – i moc jest z Tobą!
Drzemka jest dobra zawsze i wszędzie... Zdjęcie: Shutterstock

Drzemka w środku dnia błyskawicznie usprawnia pracę mózgu. Oczyszcza pamięć krótkotrwałą i robi miejsce na nowe wiadomości. Poza tym poprawia szybkość reakcji i koncentrację. Podpowiadamy, jaka drzemka jest najskuteczniejsza.

Specjaliści z NASA dowiedli, że zaledwie 26-minutowa drzemka, którą ucięli sobie piloci w kabinie statku, zwiększyła ich czujność o 54 proc., a o 34 proc. ich wydajność pracy. Do badania wykorzystano rezonans magnetyczny fMRI obrazujący pracę mózgu i na tej podstawie obliczono efekty. 

Dr Matthew Walker z University of California w Berkeley porównał zmęczony mózg do przepełnionej skrzynki e-mailowej. Bazując na swoich badaniach, tłumaczy, że jeśli się nie zdrzemniemy, hipokamp (część mózgu odpowiedzialna za transport informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej) jest zapchany nadmiarem wiadomości i nie przyswaja kolejnych danych.

Dla tych, którzy chcą zagłębić temat lektura obowiązkowa to „Cudowna moc drzemki” dr Sary Mednick. Specjalistka od sjesty uważa, że najlepsza pora na drzemkę dla nastolatków to późne popołudnie, około godz. 16. Natomiast dorośli, którzy kładą się spać zwykle około godz. 23 i wstają miedzy 6 a 8 rano, powinni się zdrzemnąć między godz. 13 a 15. Skuteczna drzemka nie powinna być dłuższa niż 30 minut. Jeśli wejdziemy w głębokie fazy snu, obudzimy się zdezorientowani i paradoksalnie bardziej zmęczeni. Niektórym wystarczy dosłownie kilka minut, aby po przebudzeniu od razu działać. Przyda się w takim razie budzik, a także trochę spokoju i opaska na oczy, jeśli w pomieszczeniu jest jasno.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
malia zapytał(a) 11 stycznia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Drzemka – i moc jest z Tobą!
Piszemy jakąś zbiorowa petycję o obowiązkową drzemkę w ciągu dnia w pracy ;) ?
aleksandreta odpowiedział(a) 25 stycznia 2014
Jak najbardziej za!
malia odpowiedział(a) 14 stycznia 2014
Właśnie przeczytałam, że w Chinach prawo do drzmki jest zapisane w konstytucji a 12 marca i u nas obchodzi się Światowy Dzień Drzemki w Pracy ;) ....ciekawe co na to pracodawcy ;)
LOSTEA odpowiedział(a) 12 stycznia 2014
Koniecznie! A przy okazji o miejsce do ćwiczenia i bufet ze zdrowymi, niskokalorycznymi przekąskami :)
LOSTEA odpowiedział(a) 12 stycznia 2014
Koniecznie! A przy okazji o miejsce do ćwiczenia i bufet ze zdrowymi, niskokalorycznymi przekąskami :)
ness odpowiedział(a) 6 lutego 2014
tak!!! :)
aska.oles.9 odpowiedział(a) 13 stycznia 2014
To takie "leżakowanie" w wersji dla dorosłych? ;-) świetne! jako argument: propagowanie zdrowego stylu życia. Na pewno przejdzie :D
joamin odpowiedział(a) 12 stycznia 2014
Z przyjemnością ;-)
katarzyna.dziadecka odpowiedział(a) 11 stycznia 2014
Jestem za:)