Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Fasolka szparagowa - dama do towarzystwa

Fasolka szparagowa - dama do towarzystwa
Fasolkę szparagową można wykorzystać w kuchni na wiele różnych sposobów. Zdjęcie: Agnieszka Celej

Nie jest tak elegancka jak jej majowy kuzyn szparag, ale za to łatwiej dostępna i bardziej towarzyska. Fasolka szparagowa doskonale czuje się z innymi warzywami i dobrze znosi eksperymenty. Zrobimy ją dla was w trzech wersjach: z pomidorami, z sezamem i z parmezanem. Wybierajcie!

Fasolkę szparagową możemy kupić żółtą lub zieloną, a późnym latem na straganach pojawia się też rzadsza i wyjątkowo pyszna odmiana zwana groźnie mamutem ze względu na swoje imponujące rozmiary. Fasolka żółta jest delikatniejsza w smaku, lekko orzechowa, podczas gdy zielona ma posmak ostrzejszy i bardziej wyrazisty. Mamut jest najbardziej mięsisty i wielu jego amatorów twierdzi, że również najsmaczniejszy. Duża zawartość błonnika, niski indeks glikemiczny oraz mała liczba kalorii (27 na 100 g produktu) sprawiają, że fasolka jest doskonałym warzywem dla osób dbających o linię. Zalecana jest kobietom w ciąży, bo zawiera duże ilości kwasu foliowego ‒ najwięcej ma go fasolka zielona. Ona też wygrywa z żółtą, jeśli chodzi o zawartość witaminy A, za to żółta ma więcej potasu i fosforu. Na jednym talerzu można zatem podać obie z korzyścią zarówno dla zdrowia, jaki i walorów estetycznych dania. Fasolka szparagowa jest też bogatym źródłem magnezu, manganu, żelaza, cynku i wapnia oraz witamin B6, C, E i K. Wspomniany już wcześniej błonnik sprawia, że fasolka wspomaga pracę jelit, a także doskonale syci. Niestety, fasolka może powodować wzdęcia, dlatego osoby z delikatniejszym przewodem pokarmowym powinny spożywać ją z umiarem.

Fasolkę można wykorzystać w kuchni na wiele różnych sposobów. Doskonale sprawdza się w zupach, sałatkach lub jako samodzielne danie albo jako dodatek do dania głównego. Zgoda, jest pyszna z masłem i bułką tartą, ale to połączenie, choć klasyczne i szlachetne, wydaje się już nieco zakurzone i dlatego warto się pokusić o nowe zestawienia smakowe. Wypróbujcie fasolkę z sezamem, czarnuszką albo słonecznikiem. Skrapiajcie ją najlepszą oliwą i kwaśno-słodkim balsamico, posypujcie sezamem, ognistym chilli albo zawsze słuszną natką, podawajcie z kuskusem albo kaszą jaglaną. Fasolka lubi to. Smacznego!

Jak gotować fasolkę

Przed ugotowaniem myjemy fasolkę i obcinamy jej końce. Gdy gotujemy zupę, wrzucamy fasolkę do zimnej wody, wtedy jej smak przejdzie do wywaru, a gdy chcemy ją ugotować jako część składową samodzielnego dania, wtedy gotujemy ją w gorącej, lekko osolonej i posłodzonej wodzie (ok. łyżeczki na litr wody). Czas gotowania zależy od gatunku i świeżości fasoli i wynosi ok. 20 minut – trzeba próbować – jeśli widelec bez problemu przebija fasolkę, oznacza to, że jest gotowa. Po ugotowaniu należy fasolkę odcedzić i przelać zimną wodą. Fasolkę możesz też z powodzeniem ugotować na parze – będzie jeszcze zdrowiej.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij