Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Festiwal makaronów: makaron ryżowy

Festiwal makaronów: makaron ryżowy
Makaron ryżowy - tak delikatny w smaku, że można go łączyć niemal ze wszystkim. Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

Delikatny, neutralny w smaku, bezglutenowy, łatwy w przygotowaniu. Makaron ryżowy daje szerokie pole do popisów kulinarnych! My przyrządzimy go ze szparagami, z dodatkiem cytrynowego łososia ‒ lekko i wiosennie.

Makaron ryżowy występuje w dwóch głównych postaciach ‒ cieniutkich niteczek i grubych wstążek. Przygotowuje się go z białego bądź brązowego ryżu, który nadaje mu barwę (stąd białe lub brązowe nitki). Makaron ryżowy, podobnie jak jego kolega sojowy, jest delikatny, a można rzec, że nawet neutralny w smaku, dlatego doskonale współgra z większością produktów spożywczych. Tradycyjnie pojawia się w wyrazistych daniach kuchni chińskiej czy tajskiej, ale z powodzeniem przyjmuje także bliższe polskiemu podniebieniu smaki. Ze względu na delikatność świetnie pasuje do słodkich dań, np. truskawek ze śmietaną czy zup owocowych.

Ponieważ makaron ryżowy przygotowywany jest z mąki ryżowej i wody, jest lekkostrawny, nie obciąża brzucha ‒ warto po niego sięgać, gdy mamy kłopoty żołądkowe. Jest on również niskokaloryczny ‒ 100 g ugotowanego makaronu ma około 100 kalorii, więc można go polecić osobom walczącym z nadwagą. Dla porównania: ta sama ilość ugotowanego makaronu pszennego to około 140 kalorii. Nasz bohater nie zawiera też cholesterolu. Makaron ryżowy jest więc dobrym substytutem pszennego. Z tego względu poleca się go osobom z celiakią, czyli nietolerancją glutenu.

Ryż jest istotnym źródłem potasu wzmacniającego układ krążenia, magnezu, który pozytywnie wpływa na koncentrację, cynku, żelaza, witamin z grupy B i E. Jeśli w sklepie mamy do wyboru makaron z brązowego i białego ryżu, lepiej wybrać ten pierwszy (o ile nie jesteśmy na lekkostrawnej diecie). Ma on więcej składników odżywczych, w tym błonnika, który sprawia, że dłużej czujemy się najedzeni, i usprawnia procesy trawienia.

Aby makaron spełniał swoje właściwości odżywcze, musimy pamiętać o jego właściwym przygotowaniu. Rozgotowane, lepiące kluchy nie mają żadnych składników odżywczych, o walorach smakowych nie wspominając. Podobnie jak wszystkie inne makarony, również ryżowy przygotowujemy al dente ‒ powinien być jędrny i zwarty. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij