Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Granola – śniadanie pełne mocy

Granola – śniadanie pełne mocy
Eliza i jej granola - świeżutka, prosto z piekarnika! Zdjęcie: Marta Wajda

Rano potrzebujemy energii, a więc pożywnego śniadania. Granola – oto idealny sposób na poranną niemoc według Elizy Krakówki, mamy dwóch energicznych dziewczynek, współwłaścicielki kawiarni My’o’My i pasjonatki fotografii.

Wyprawienie dwóch księżniczek do przedszkola nie jest prostą sprawą. Często brakuje czasu na porządne śniadanie. Można oczywiście zalać mlekiem zakupione w markecie płatki śniadaniowe i łudzić się, że dzieciaki mają w talerzu dokładnie to, czego im potrzeba. Wiedząc jednocześnie, że fundujemy im przede wszystkim potężną dawkę cukru i chemicznych dodatków. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest granola, czyli prażone płatki owsiane z przeróżnymi dodatkami, serwowane z mlekiem lub jogurtem. Dzieci ją uwielbiają! Eliza robi ją raz na jakiś czas i za każdym razem stara się coś zmienić, żeby na talerzu nie było nudno. Czasem przygotowuje granolę tylko z orzechami i miodem, innym razem wybiera wersję bardziej wytrawną ‒ z suszonymi owocami. A możliwości jest nieskończenie wiele! Wszystko zależy od aktualnego nastroju. Eliza podkreśla, że najważniejsze jest, by wybierać dodatki jak najlepszej jakości i nie bać się nowych połączeń. Oto nasza propozycja na początek: granola pełna pysznych ziaren, orzechów, miodu i owoców. 

Z czego robimy?

- 500 g płatków owsianych (uwaga ‒ nie mogą być to płatki błyskawiczne)
- 1 szklanka otrębów owsianych
- 2,5 szklanki dodatków, np.: 1/2 szklanki pestek słonecznika, 1/2 szklanki siemienia lnianego, 1/2 szklanki migdałów, 1 szklanka orzechów
- 1/2 szklanki miodu
- 1/2 szklanki ciepłej wody
- daktyle lub inne suszone owoce

Jak robimy?

Migdały i orzechy siekamy. Płatki owsiane mieszamy w misce z orzechami, migdałami, pestkami dyni, siemieniem lnianym. Miód rozpuszczamy w ciepłej wodzie tak, by nie było grudek, i wlewamy do miski z płatkami. Mieszamy wszystko, aż cała masa stanie się wilgotna. Gotową masę przekładamy na blachę do pieczenia i prażymy w 150 st. C, aż będzie złota, co jakiś czas mieszając. Odstawiamy do wystygnięcia. Daktyle kroimy w drobną kostkę, dodajemy do wystudzonej granoli.

Przechowujemy płatki w szczelnym pojemniku lub słoju. Najlepiej smakują z jogurtem naturalnym. Smacznego!


Marta Wajda - artystka i projektantka, od 2 lat prowadzi firmę cateringową Made with Love, specjalizującą się w słodkościach i przetworach. Współtwórczyni pięciu edycji imprezy kulinarnej Urban Market.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
karolina zapytał(a) 5 grudnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Granola – śniadanie pełne mocy
Jakie siemię lniane wybrać mielone czy w ziarenkach?
amor odpowiedział(a) 28 stycznia 2015
Zdecydowanie w ziarenkach i mielić samemu. Związki zawarte w siemieniu łatwo ulegają utlenieniu i kupowanie już zmielonego mija się z celem, bo niewiele korzystamy z jego dobroci ;)
Szybkie gotowanie odpowiedział(a) 8 grudnia 2014
Najlepiej w ziarenkach i mielić według potrzeby w młynku do kawy lub większą ilość i po zmieleniu przechowywać w słoiku w lodówce.
aleksandreta zapytał(a) 1 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Granola – śniadanie pełne mocy
Dlaczego nie mogą być błyskawiczne?
Lena odpowiedział(a) 2 marca 2014
Ponieważ błyskawiczne są mniej wartościowe i szybko rozmiękają kiedy mają do czynienia z czymś mokrym (np. miód).
karolina zapytał(a) 5 grudnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Granola – śniadanie pełne mocy
Jakie siemię lniane wybrać mielone czy w ziarenkach?
amor odpowiedział(a) 28 stycznia 2015
Zdecydowanie w ziarenkach i mielić samemu. Związki zawarte w siemieniu łatwo ulegają utlenieniu i kupowanie już zmielonego mija się z celem, bo niewiele korzystamy z jego dobroci ;)
Szybkie gotowanie odpowiedział(a) 8 grudnia 2014
Najlepiej w ziarenkach i mielić według potrzeby w młynku do kawy lub większą ilość i po zmieleniu przechowywać w słoiku w lodówce.
aleksandreta zapytał(a) 1 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Granola – śniadanie pełne mocy
Dlaczego nie mogą być błyskawiczne?
Lena odpowiedział(a) 2 marca 2014
Ponieważ błyskawiczne są mniej wartościowe i szybko rozmiękają kiedy mają do czynienia z czymś mokrym (np. miód).