Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe emocje

Jak dobrze jeść?

Jak dobrze jeść?
Zdjęcie: shutterstock

„Nie ma miłości bardziej szczerej niż miłość do jedzenia”– mawiał George Bernard Shaw. Jednak aby móc się w jedzeniu zakochać, trzeba, po pierwsze, jeść dobre rzeczy, a po drugie, jeść je dobrze. Przeczytajcie, przyda się przed świętami.

Jedzenie powinno dawać szczęście. Jak to sprawić? Psychologowie zbadali tę sprawę z każdej strony. A większość z tego, co znaleźli, jest wyjątkowo na czasie. Wszak zbliżają się święta. Jak jeść, żeby być szczęśliwym? Wolno. Ładnie. Uważnie i świadomie. No i z ludźmi.

Po pierwsze, trzeba smakować

To niby oczywiste, ale okazuje się, że smakowanie smakowaniu nierówne, a o jego jakości mogą zdecydować drobiazgi. Na przykład logo... fast fooda w tle. Tak wynika z badań Juliana House’a, Sanforda DeVoe i Chen-Bo Zhonga z Toronto (były nawet nominowane do Ig Nobla), którzy sprawdzali, jak taki widok na nas wpływa, i odkryli, że kiedy widzimy dwa złote łuki, to spada nasza zdolność „smakowania”. Rzecz zwalili na to, że fast foodysą nieodłącznie związane z kulturą pośpiechu i torują nas do niego. „To powoduje, że trudniej nam zatrzymać się na chwilę, by poczuć zapach róż” – romantycznie konkludowali wyniki badań. Dodawali, że wygląda na to, że nie tyle czyni nas to nieszczęśliwymi, ile raczej nie pozwala być szczęśliwymi.

Po drugie, trzeba zwolnić

Slow foodto nie jest żaden żart i konsumowania też dotyczy. Zalet wolniejszego jedzenia jest całe mnóstwo. Na przykład taka, że mózg rejestruje sytość żołądka dopiero po 20 minutach i kiedy jemy wolniej, to serwujemy sobie o blisko 20 proc. kalorii mniej. Co to ma wspólnego ze szczęściem? U niektórych ma. Badacze z Penn State University ustalili, że ludzie martwiący się o wygląd, kiedy za bardzo odpuszczą sobie przy stole, odczuwają znaczące obniżenie nastroju. Jak zwolnić? Eksperci mówią, że najprostsza metoda to... jedzenie „złą” ręką. Sprawdzałem. Działa.

Po trzecie, jeść oczami i uszami!

Na przykład badania Jeannine F. Delwiche pokazały, że widok – a zwłaszcza kolor – jedzenia wpływa nie tylko na apetyt, ale również na odczuwany smak. Oczy to nie koniec, bo w jedzeniu biorą udział wszystkie zmysły, nawet słuch. Jak? Kilka lat temu na Oksfordzie (w Crossmodal Laboratory) przeprowadzono badania, w których udowodniono, że częstotliwość słyszanego dźwięku wpływa na zmysł smaku. Kiedy jest wyższa, wyłapujemy w jedzeniu więcej słodkich nutek. Gdy niska, koncentrujemy się na tych gorzkich. Zaczęto nawet układać melodie pod określone dania, a jedna z londyńskich restauracji serwowała przez pewien czas desery „z telefonem”. Jak ktoś chciał „na słodko”, wykręcał „1”. „2” była dla tych, którzy słodkości nie lubili. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Przeżyj zdrowy tydzień

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Odchudzam się, a nie chudnę!

Małgorzata Różańska

Top w kategorii