Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Jedzenie, które udaje zdrowe

Jedzenie, które udaje zdrowe
Zdjęcie: shutterstock

Ciemny chleb z ziarnami, baton fitness, owocowe smoothie, wędlina z indyka. Brzmi zdrowo, prawda? Podobnie jak przekąski bez tłuszczu, cukru, glutenu czy wegańskie… Ale bywa, że to tylko gra pozorów. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów. I zawsze czytaj etykiety!

1. Ciemne pieczywo z ziarnami

Ciemne jest zdrowsze niż jasne – wiadomo. Ale ciemne nie zawsze znaczy, że z mąki żytniej czy graham, bo może być pokolorowane np. karmelem. A to, że z ziarnami, nie oznacza, że z pełnymi ziarnami, czyli tymi najzdrowszymi, które obniżają indeks glikemiczny pieczywa. Może być to równie dobrze przetworzona pszenica. Rafinowana mąka pszenna nie zawiera żadnych wartościowych składników – tylko węglowodany. Spowalnia pracę jelit, podnosi poziom cukru we krwi, wzmaga apetyt. Lepiej wybierać pieczywo, które ma w składzie: mąkę żytnią, razową, graham i mąkę z pełnego przemiału. A także chleb na zakwasie, który jest może nieco ciężej strawny, ale za to zaspokaja głód na dłużej i ma sporo błonnika, który poprawia perystaltykę jelit. Nie kieruj się kolorem, patrz na skład!

2. Gotowa sałatka

Sałatka to synonim zdrowia. Pod warunkiem że samodzielnie zrobiona! Tymczasem gotowe sałatki do kupienia w sklepach, np. z tuńczykiem, łososiem, kurczakiem, mozzarellą, fetą i najczęściej z grzankami, to bomby kaloryczne, niewiele mniej tuczące niż hamburger z budki z fast foodami. Dlaczego? Ich składniki typu mięso czy ser niekoniecznie są najwyższej jakości, a najwięcej tłuszczu i cukru kryje się w majonezowym dressingu. Plus oczywiście mały chemik: zagęstniki, stabilizatory, utrwalacze. Pyszne i zdrowe? Niekoniecznie. Jeśli już musisz zjeść gotową sałatkę, nie używaj dodanego do niej sosu, tylko skrop ją sokiem z cytryny i oliwą z oliwek.

3. Mleczne koktajle i mrożone jogurty

Czy delektując się owocowym smoothie w modnym barze lub kawiarni, na pewno wiesz, co pijesz? Niestety, w wielu miejscach koktajle robi się z proszku. Smakują wspaniale, ale ze zdrowiem mają niewiele wspólnego. Takie smoothie to sproszkowane owoce, mleko i masa cukru, a często także sztuczne aromaty i wzmacniacze smaku. No i solidne 500 kcal w dużej szklance, czyli tyle co… na obiad. Dlatego w knajpie zawsze pytaj o skład i jeśli można, samodzielnie komponuj swój napój. Najlepsze smoothie zrobisz oczywiście w domu, bo kontrolujesz, z czego jest robione. Zdrowym warzywnym lub owocowym koktajlem można zastępować jeden z posiłków (śniadanie lub kolację), a proteinowe pić po intensywnym treningu, by zregenerować mięśnie. Tutaj znajdziesz przepisy.

Kolejnym spożywczym kameleonem jest mrożony jogurt. Brzmi zdrowiej niż lody, a może mieć tak samo dużo cukru oraz chemiczne dodatki. Szczególnie jeśli kupujesz produkt gotowy lub z maszyny. Uwielbiasz mrożone koktajle? Weź jogurt naturalny, ulubione owoce, trochę stewii, dodaj kostki lodu i zmiksuj. Gotowe!

4. Batony dla sportowców

Czy batony energetyczne to idealna przekąska przed treningiem lub po nim? Nie zawsze. Wiele z nich zawiera syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy, cukier i tłuszcze nasycone. Dodatkowo taki batonik to nawet 350 kcal! Podobnie sprawy się mają z batonikami typu fit, light itp. Lekkie może są, gdy niesiesz je w plecaku, ale nie dla żołądka. Zwykle składają się z pompowanego ryżu lub kukurydzy (o wysokim indeksie glikemicznym), a do tego zalane są (niezdrowym i zwiększającym ryzyko zachorowania na cukrzycę) syropem glukozowo-fruktozowym. Po zjedzeniu takiego batonika trzustka oszaleje, a cukier najpierw się podniesie, potem szybko spadnie i… znowu poczujesz głód. Co zatem zamiast? Lepiej przekąsić banana, jabłko albo serek wiejski.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij