Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Kręgosłup masz tylko jeden

Kręgosłup masz tylko jeden
Kręgosłup, zdjęcie: shutterstock

Boli cię kręgosłup? Nie jesteś sam. Podobny problem dotyczyć może nawet 80 proc. ludzi. Bóle kręgosłupa to plaga XXI wieku. Im szybciej zastosujesz osiem zasad zdrowego kręgosłupa, tym większa szansa, że znajdziesz się w tych 20 proc. szczęśliwców.

Kręgosłup potrafi boleć strasznie. To ból, który wyłącza z życia. Najważniejsze jest, by tych objawów nie bagatelizować, w nadziei, że „samo minie”. Nie minie, a nawet będzie jeszcze gorzej, jeśli nie zaczniesz o kręgosłup dbać. Od dzisiaj. Oto osiem zasad zdrowego kręgosłupa.

Badaj się

Samokontrola to podstawa. Jeśli problemy z kręgosłupem nie ustępują od dwóch–trzech tygodni, trzeba zgłosić się do specjalisty i przeprowadzić badanie, najlepiej za pomocą rezonansu magnetycznego, które pozwoli wykryć przyczynę przedłużających się dolegliwości – radzi dr n. med. Krzysztof Suszyński, adiunkt Katedry Fizjoterapii WSB w Dąbrowie Górniczej. Wiele osób, aby pozbyć się bólu, decyduje się na wizytę u kręgarza. Ostrożnie! Niedawne badania opublikowane w „British Medical Journal” pokazują, że nie warto ryzykować. Nastawianie kręgosłupa może skutkować poważnymi powikłaniami. A jeśli już przynosi ulgę, to na krótko.

Śpij w odpowiedniej pozycji

Przy bólu kręgosłupa najlepiej spać w pozycji embrionalnej. – Ulgę może przynieść również użycie poduszki w kształcie półksiężyca. Wkładamy ją między kolana i przytulamy do klatki piersiowej. Równie dobrze można wykorzystać zwinięty koc – radzi dr Suszyński. Poduszka ortopedyczna może być używana. Jeżeli jednak doskwiera nam ból, szczególnie na tle neurologicznym, to wyprofilowana poduszka może nawet zaszkodzić. Materac, na którym śpimy, powinien być średniej twardości.

Nie wstawaj gwałtownie z łóżka

Jeśli zrywasz się rano w pośpiechu, to w najlepszym przypadku możesz sobie zafundować naciągnięcie mięśnia. Lepiej wstawać spokojnie. Wcześniej należy się porządnie rozciągnąć, nie odrywając żadnej części ciała od materaca. Rano kręgosłup często boli najbardziej. – Postępujemy wtedy tak, jak – mówiąc fachowym językiem – przy pionizacji pacjenta, czyli najpierw powoli opuszczamy podudzia z łóżka, z wyprostowanymi plecami podnosimy się i siadamy. Opieramy się o jedno kolano, a następnie płynnym ruchem, jeśli nie ma zawrotów głowy, wstajemy. Gwałtowne wstawanie prawdopodobnie zaostrzy dolegliwości – mówi dr Suszyński.

Nie pochylaj się, tylko kucaj

Podnoszenie ciężkich rzeczy to ogromny wysiłek dla kręgosłupa, dlatego koniecznie trzeba zastosować się do tych zasad. Absolutnie nie wolno podnosić ciężarów, pochylając się, tylko przykucając, z wyprostowanymi plecami. To, co podnosimy, należy trzymać jak najbliżej tułowia.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij