Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Kręgosłup na urlopie

Kręgosłup na urlopie
Ilustracja: shutterstock
Jedziesz na wakacje? Zabierz na nie także swoje… plecy. Twój kręgosłup na co dzień bardzo ciężko pracuje, pozwól mu więc latem trochę odpocząć, a za odrobinę troski odwdzięczy się miesiącami pracy bez bólu.

Nie musisz jechać do sanatorium, żeby poprawić kondycję kręgosłupa. Wystarczy, że spędzisz urlop, myśląc o nim od czasu do czasu i dobierając aktywności, które mu się spodobają. O to, jak zregenerować kręgosłup na wyjeździe, pytamy specjalistę fizjoterapii Piotra Turskiego.

Poranek dla pleców

Chcesz się obudzić w dobrym humorze na nowym łóżku w ośrodku wypoczynkowym? Zadbaj o pozycję, w jakiej śpisz. Kręgosłup najlepiej odpoczywa, gdy leżysz na wznak, ewentualnie z niewielką poduszką pod kolanami. W tej pozycji rozluźniają się więzadła przykręgosłupowe, a kręgi odczuwają nacisk trzy razy mniejszy, niż gdy śpisz na boku. Jeśli nie dasz rady spać na plecach, leżąc na boku, włóż między kolana jasiek, to pomoże rozluźnić biodra i kręgosłup lędźwiowy. Nie zapomnij też o szyi.

– Jeśli chcemy zadbać o szyjny odcinek kręgosłupa, zrezygnujmy z hotelowej poduszki i włóżmy pod szyję wałek ze średniej wielkości ręcznika. Spanie na wałku przywraca lordozę, czyli prawidłową krzywiznę kręgosłupa szyjnego – wyjaśnia nasz ekspert. – To ważne, bo zazwyczaj podczas długich godzin pracy przy biurku robimy tzw. żółwika, czyli wyciągamy szyję do przodu, co znosi lordozę. Kręgosłup tego bardzo nie lubi, bo zawężają się przestrzenie między trzonami kręgów i zwiększa się ciśnienie w obrębie krążków międzykręgowych.

Rano nie wyskakuj z łóżka jak oparzony, tylko się w nim powoli rozciągnij, wyciągając ręce daleko za głowę. I rozpocznij dzień od prostych ćwiczeń rozciągających mięśnie szyi i barków: łączenia łopatek przy jednoczesnym opuszczaniu barków, cofania brody i „kładzenia” ucha na barku.

– Te proste czynności zdejmą napięcie mięśniowe z karku. Wystarczy 10 powtórzeń każdego ćwiczenia w wolnym tempie, to je rozciągnie i „obudzi” kręgosłup – dodaje Piotr Turski.

Uwaga na leżaki

Plaża, leżaczek i zimny drink w dłoni – to twój plan na najbliższe dni? Jeśli chcesz, by odpoczął także twój kręgosłup, nawet nie patrz w stronę materiałowych, rozkładanych leżaków.

– Pozycja, w jakiej na nich półleżymy, przypomina tę przyjmowaną podczas niedbałego siedzenia przy biurku – całe plecy są zgięte. Czyli dalej przeciążamy tylne struktury kręgosłupa, te, na które zazwyczaj naciskają dyski przesuwające się przy dyskopatii – wyjaśnia fizjoterapeuta. – Najlepiej wybierać leżaki-szezlongi, całe z drewna albo plastiku. Nie tylko dadzą stabilniejszą podporę plecom, ale też możemy się na nich położyć na boku albo brzuchu, co pozwoli odpocząć przeciążonym więzadłom biegnącym wzdłuż kręgosłupa, a u osób cierpiących na dyskopatię pomoże odciążyć przestrzenie międzykręgowe.

Jeśli leżysz na plecach, ugnij nogi w kolanach (stopy trzymaj na tej samej wysokości co kręgosłup, nie zestawiaj ich z leżaka) albo włóż pod kolana wałek z ręcznika lub małą poduszkę – to pozwoli kręgosłupowi przybrać najbardziej naturalne ułożenie.
 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij