Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Masło orzechowe – paliwo przed treningiem

Masło orzechowe – paliwo przed treningiem
Popularne masła orzechowe zawierają więcej cukru i tłuszczu niż orzechów. Ilustracja: Julia Szostak

Nie masz siły ćwiczyć? Zjedz kanapkę z masłem orzechowym. Da ci energię i dobre samopoczucie, a w trakcie treningu spalisz więcej tkanki tłuszczowej. Tylko wybierz prawdziwe masło orzechowe, a najlepiej zrób je samodzielnie.

Masło orzechowe jest źródłem białka, potasu i błonnika, wzmacnia serce, pomaga w odchudzaniu, daje zastrzyk energii. Ale nie każde.

Popularne masła orzechowe zawierają więcej cukru i tłuszczu niż orzechów. Do tego przeważnie są to tłuszcze trans, których zdecydowanie należy unikać. Wybierając masło orzechowe, szukajmy takiego, które ma jak najkrótszą listę składników, a pierwszym miejscu w składzie są orzechy. Jeżeli pierwszymi składnikami jest cukier i olej palmowy, to lepiej dać sobie spokój z takim masłem.

2 łyżki masła orzechowego na grzance to dobry początek dnia. Ze względu na to, że jest ciężkostrawne, nie powinno się go jeść wieczorem. Nie obawiajmy się jednak nadmiaru kalorii. Orzechy zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które nie pójdą w biodra, ale zadbają o serce i obniżą poziom złego cholesterolu. Bogate w proteiny masło orzechowe dostarczy nam też sporej dawki energii i sprawi, że będziemy dłużej syci, a więc nie będziemy mieć ochoty na niezdrowe przekąski. Dodatkowo zawarte w nim białko korzystnie wpływa na odbudowę mięśni. 

To wszystko oczywiście nie oznacza, że mamy codziennie jeść łyżkami masło orzechowe wprost ze słoika. Warto jednak włączyć je w rozsądnych ilościach do diety, zwłaszcza w te dni, kiedy przed nami spory wysiłek fizyczny albo po prostu brakuje nam energii. Unikać go powinni jedynie ci, którzy są uczuleni na orzechy. Nie zapominajmy, że to silne alergeny.

Na koniec prosty przepis na masło orzechowe domowej roboty. Bierzemy szklankę orzechów ziemnych (można też użyć laskowych lub nerkowców) i miksujemy tak długo, aż powstanie gładka masa. Dodatki? Miód, gorzka czekolada – wedle uznania i inwencji kulinarnej. A jeśli chcemy coś jeszcze zdrowszego, do naszego masła dodajmy siemię lniane. Cud, miód i orzeszki!

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
malia zapytał(a) 26 czerwca 2014
Jeśli z orzechów to dobrze je podprażyć na patelni przed zmieleniem. kilka minut aż do chwili poczucia wyraźnego orzechowego aromatu. ?
olka73 odpowiedział(a) 26 czerwca 2014
Tak,kilka minut na suchej patelni wystarczy,aby wydobyć z orzechów wspaniały aromat. :)
Aga R odpowiedział(a) 26 lipca 2015
Tylko czy prażenie jest zdrowe...? Nie powoduje przypadkiem wytwarzania tłuszczy typu trans? Szkoda psuć zdrowy charakter orzechów tylko dla aromatu....
amor odpowiedział(a) 18 lipca 2014
Można również włożyć orzechy do nagrzanego piekarnika na kilka/kilkanaście minut - dla mnie wersja bezpieczniejsza, bo na patelni zdarzyło mi się przypalić kilka orzeszków ;)
grudzien.an zapytał(a) 12 czerwca 2014
Masło orzechowe jak najbardziej, ale nie z orzechów ziemnych, które de facto są roślinami strączkowymi a nie orzechami. A dlaczego warto odpuścić ziemne? Dlatego http://www.tlustezycie.pl/2012/05/dlaczego-unikac-masa-orzechowego.html ?
malia zapytał(a) 26 czerwca 2014
Jeśli z orzechów to dobrze je podprażyć na patelni przed zmieleniem. kilka minut aż do chwili poczucia wyraźnego orzechowego aromatu. ?
olka73 odpowiedział(a) 26 czerwca 2014
Tak,kilka minut na suchej patelni wystarczy,aby wydobyć z orzechów wspaniały aromat. :)
Aga R odpowiedział(a) 26 lipca 2015
Tylko czy prażenie jest zdrowe...? Nie powoduje przypadkiem wytwarzania tłuszczy typu trans? Szkoda psuć zdrowy charakter orzechów tylko dla aromatu....
amor odpowiedział(a) 18 lipca 2014
Można również włożyć orzechy do nagrzanego piekarnika na kilka/kilkanaście minut - dla mnie wersja bezpieczniejsza, bo na patelni zdarzyło mi się przypalić kilka orzeszków ;)
grudzien.an zapytał(a) 12 czerwca 2014
Masło orzechowe jak najbardziej, ale nie z orzechów ziemnych, które de facto są roślinami strączkowymi a nie orzechami. A dlaczego warto odpuścić ziemne? Dlatego http://www.tlustezycie.pl/2012/05/dlaczego-unikac-masa-orzechowego.html ?