Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe emocje

Medytacja – to działa!

Medytacja – to działa!
Zdjęcie: shutterstock

Medytacja pomaga na koncentrację, poprawia nastrój i zmniejsza poziom lęków. Potwierdzają to poważne badania, a medytujących śmiałków umieszczano nawet w skanerach fMRI. Zatem zamiast trzeciej, czwartej lub piątej kawy... na medytację, Panie i Panowie!

Medycynie Dalekiego Wschodu od czasu do czasu udaje się zadziwić zachodnich naukowców. Niektóre z tradycyjnych metod stosowanych od stuleci w Azji okazują się bowiem działać doskonale i wykorzystywać mechanizmy naszych organizmów, które dopiero niedawno zaczęliśmy rozumieć lub, bo bywa i tak, jeszcze ich nie rozumiemy.

Tak jest np. z akupunkturą, która w fenomenalny sposób wykorzystuje efekt placebo. Ale nie tylko, bo świetnie – i wcale nie jak placebo – działa też medytacja. Okazuje się, że to nie tylko skuteczna metody psychoterapii, ale również wspaniały i bardzo skuteczny sposób na zwiększenie możliwości intelektualnych.

Medytacja – 4 x 20 min.

By osiągnąć efekt, trzeba niewiele. Pokazał to Fadel Zeidan z Wake Forest University. Uczestnicy jego badań – wyniki relacjonowano na łamach Consciousness and Cognition – medytowali przez cztery dni, codziennie poświęcając na to zaledwie 20 minut. W tym czasie grupa kontrolna słuchała Tolkienowskiego „Hobbita”.

Gdy – po tych czterech dniach – zrobiono wszystkim serię testów, okazało się, że w tych sprawdzających zdolności poznawcze, koncentrację oraz pamięć medytujący osiągali wyniki od 15 do 50 proc. lepsze niż, ci którzy relaksowali się, słuchając o przygodach Bilba. Poprawił się też nastrój badanych i obniżył poziom lęku. Jednak to ostatnie dotyczyło i tych medytujących, i tych słuchających „audiobooka”. Bo na nastrój zdaje się pomagać nawet chwila oderwania i oddechu.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
olaaa zapytał(a) 26 grudnia 2013
Pytanie dotyczy artykułu Medytacja – to działa!
Jak prawidłowo medytowac?
healthy.girl odpowiedział(a) 4 stycznia 2014
http://www.sivananda.eu/pl/medytacja.html To świetna strona, tutaj wszystkiego się dowiesz. Do medytacji możesz dorzucić jogę, która działa również odprężająco. : )
Dominika odpowiedział(a) 20 kwietnia 2015
Trzeba po prostu sluchac swoich mysli i sie wyciszyc :)
lukasz.dziadowiec odpowiedział(a) 29 grudnia 2013
Mój ulubiony sposób, to "1-minutowa medytacja". Nie zajmuje wiele czasu, a pozwala bardzo szybko osiągnąć bardzo fajny stan.
mariusz.knietowski odpowiedział(a) 28 grudnia 2013
w Tybecie