Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Menu dla energii

Menu dla energii
Zdjęcie: dreamstime
Zjadłaś śniadanie, ale dodało ci sił na krótko? Zadbałaś o porządny lunch, lecz po południu znów zabrakło ci energii? Zanim sięgniesz po kolejną kawę, spróbuj energizującej diety. I nie bój się, że przytyjesz – wręcz odwrotnie, możesz nawet schudnąć!

Dlaczego choć jemy, szybko dopada nas osłabienie i głód? Powodem nie jest bynajmniej niedobór kalorii, ale to, że spożywamy tzw. szybką energię. Pochodzi ona z powszechnych produktów, gotowych do zjedzenia czy przygotowania. Zawierają rafinowane cukry, oczyszczoną mąkę i przetworzone tłuszcze, są rozdrabniane, podgrzewane, suszone... Organizm nie musi więc wykonywać zbyt wielkiej pracy, by uzyskać z nich energię. Jest jej jednak za dużo naraz, a przez to nie wystarcza jej na długo. Efekt? Życie na niełasce napadów głodu i ciągła walka z kilogramami. Tak jednak być nie musi – wystarczy, że zmienisz wysokoenergetyczne menu na to energizujące.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Kedzior zapytał(a) 11 lutego 2013
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
Czy jest sens zastępować tradycyjne pieczywo pełnoziarniste tych chrupkim pełnoziarnistym ?
astraja odpowiedział(a) 13 lutego 2013
Z tego co wiem raczej nie ma sensu. Lepiej tradycyjne - jest bardziej wartościowe, bardziej sycące, a tamto niskokaloryczne i tych wartości odżyczych nie jest zbyt dużo. Po chrupkim ponadto szybciej wzrasta cukier (większy indeks glikemiczny), co nie pomaga np. w diecie redukcyjnej.
Luke R zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Jak zapewnić sobie wystarczającą dawkę energii jeśli spożywam nieregularne posiłki?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Liczba kalorii, które są dostarczane organizmowi nie ma związku z ilością czy regularnością przyjmowanych posiłków. Jeden duży posiłek może teoretycznie zawierać całość dziennego zapotrzebowania energetycznego. Może to być jednak trudno wykonalne, a ponadto obciąża przewód pokarmowy, wątrobę i trzustkę co może prowadzić do przykrych, a także niebezpiecznych dolegliwości. Warto znaleźć czas na spożycie kilku pełnowartościowych posiłków w ciągu dnia.
angie maj zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Jakie owoce mają w sobie najwięcej cukru?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Większość owoców zawiera bardzo duże ilości cukru – fruktozy, który jest łatwo przyswajalny i może sprzyjać tyciu i zaburzeniom gospodarki węglowodanowej (czyli cukrzycy). Należy pamiętać, że owoce powinny być uzupełnieniem, a nie podstawą diety. Do owoców zawierających najwięcej cukru należą m.in. arbuzy (jedna łyżeczka w 100g), banany, winogrona, gruszki, czarne porzeczki.
romirek zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Czy koktajle białkowe również dostarczają organizmowi energii?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Tak, koktajle białkowe są także źródłem energii, kalorii dostarcza zarówno białko, jak i inne substancje zawarte w napoju (węglowodany, tłuszcze). Należy jednak pamiętać, że białko nie powinno być podstawowym źródłem energii w zdrowej diecie - optymalny sposób odżywiania zakłada węglowodany jako najważniejsze źródło kalorii. Nadmiar białka w diecie może prowadzić do chorób nerek i wątroby. Dietę znacznie odbiegającą od standardowej warto zawsze skonsultować z dietetykiem lub lekarzem.
Kedzior zapytał(a) 11 lutego 2013
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
Czy jest sens zastępować tradycyjne pieczywo pełnoziarniste tych chrupkim pełnoziarnistym ?
astraja odpowiedział(a) 13 lutego 2013
Z tego co wiem raczej nie ma sensu. Lepiej tradycyjne - jest bardziej wartościowe, bardziej sycące, a tamto niskokaloryczne i tych wartości odżyczych nie jest zbyt dużo. Po chrupkim ponadto szybciej wzrasta cukier (większy indeks glikemiczny), co nie pomaga np. w diecie redukcyjnej.
Luke R zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Jak zapewnić sobie wystarczającą dawkę energii jeśli spożywam nieregularne posiłki?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Liczba kalorii, które są dostarczane organizmowi nie ma związku z ilością czy regularnością przyjmowanych posiłków. Jeden duży posiłek może teoretycznie zawierać całość dziennego zapotrzebowania energetycznego. Może to być jednak trudno wykonalne, a ponadto obciąża przewód pokarmowy, wątrobę i trzustkę co może prowadzić do przykrych, a także niebezpiecznych dolegliwości. Warto znaleźć czas na spożycie kilku pełnowartościowych posiłków w ciągu dnia.
angie maj zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Jakie owoce mają w sobie najwięcej cukru?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Większość owoców zawiera bardzo duże ilości cukru – fruktozy, który jest łatwo przyswajalny i może sprzyjać tyciu i zaburzeniom gospodarki węglowodanowej (czyli cukrzycy). Należy pamiętać, że owoce powinny być uzupełnieniem, a nie podstawą diety. Do owoców zawierających najwięcej cukru należą m.in. arbuzy (jedna łyżeczka w 100g), banany, winogrona, gruszki, czarne porzeczki.
romirek zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Czy koktajle białkowe również dostarczają organizmowi energii?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Tak, koktajle białkowe są także źródłem energii, kalorii dostarcza zarówno białko, jak i inne substancje zawarte w napoju (węglowodany, tłuszcze). Należy jednak pamiętać, że białko nie powinno być podstawowym źródłem energii w zdrowej diecie - optymalny sposób odżywiania zakłada węglowodany jako najważniejsze źródło kalorii. Nadmiar białka w diecie może prowadzić do chorób nerek i wątroby. Dietę znacznie odbiegającą od standardowej warto zawsze skonsultować z dietetykiem lub lekarzem.
Kedzior zapytał(a) 11 lutego 2013
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
Czy jest sens zastępować tradycyjne pieczywo pełnoziarniste tych chrupkim pełnoziarnistym ?
astraja odpowiedział(a) 13 lutego 2013
Z tego co wiem raczej nie ma sensu. Lepiej tradycyjne - jest bardziej wartościowe, bardziej sycące, a tamto niskokaloryczne i tych wartości odżyczych nie jest zbyt dużo. Po chrupkim ponadto szybciej wzrasta cukier (większy indeks glikemiczny), co nie pomaga np. w diecie redukcyjnej.
Luke R zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Jak zapewnić sobie wystarczającą dawkę energii jeśli spożywam nieregularne posiłki?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Liczba kalorii, które są dostarczane organizmowi nie ma związku z ilością czy regularnością przyjmowanych posiłków. Jeden duży posiłek może teoretycznie zawierać całość dziennego zapotrzebowania energetycznego. Może to być jednak trudno wykonalne, a ponadto obciąża przewód pokarmowy, wątrobę i trzustkę co może prowadzić do przykrych, a także niebezpiecznych dolegliwości. Warto znaleźć czas na spożycie kilku pełnowartościowych posiłków w ciągu dnia.
angie maj zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Jakie owoce mają w sobie najwięcej cukru?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Większość owoców zawiera bardzo duże ilości cukru – fruktozy, który jest łatwo przyswajalny i może sprzyjać tyciu i zaburzeniom gospodarki węglowodanowej (czyli cukrzycy). Należy pamiętać, że owoce powinny być uzupełnieniem, a nie podstawą diety. Do owoców zawierających najwięcej cukru należą m.in. arbuzy (jedna łyżeczka w 100g), banany, winogrona, gruszki, czarne porzeczki.
romirek zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Czy koktajle białkowe również dostarczają organizmowi energii?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Tak, koktajle białkowe są także źródłem energii, kalorii dostarcza zarówno białko, jak i inne substancje zawarte w napoju (węglowodany, tłuszcze). Należy jednak pamiętać, że białko nie powinno być podstawowym źródłem energii w zdrowej diecie - optymalny sposób odżywiania zakłada węglowodany jako najważniejsze źródło kalorii. Nadmiar białka w diecie może prowadzić do chorób nerek i wątroby. Dietę znacznie odbiegającą od standardowej warto zawsze skonsultować z dietetykiem lub lekarzem.
Kedzior zapytał(a) 11 lutego 2013
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
Czy jest sens zastępować tradycyjne pieczywo pełnoziarniste tych chrupkim pełnoziarnistym ?
astraja odpowiedział(a) 13 lutego 2013
Z tego co wiem raczej nie ma sensu. Lepiej tradycyjne - jest bardziej wartościowe, bardziej sycące, a tamto niskokaloryczne i tych wartości odżyczych nie jest zbyt dużo. Po chrupkim ponadto szybciej wzrasta cukier (większy indeks glikemiczny), co nie pomaga np. w diecie redukcyjnej.
Luke R zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Jak zapewnić sobie wystarczającą dawkę energii jeśli spożywam nieregularne posiłki?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Liczba kalorii, które są dostarczane organizmowi nie ma związku z ilością czy regularnością przyjmowanych posiłków. Jeden duży posiłek może teoretycznie zawierać całość dziennego zapotrzebowania energetycznego. Może to być jednak trudno wykonalne, a ponadto obciąża przewód pokarmowy, wątrobę i trzustkę co może prowadzić do przykrych, a także niebezpiecznych dolegliwości. Warto znaleźć czas na spożycie kilku pełnowartościowych posiłków w ciągu dnia.
angie maj zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Jakie owoce mają w sobie najwięcej cukru?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Większość owoców zawiera bardzo duże ilości cukru – fruktozy, który jest łatwo przyswajalny i może sprzyjać tyciu i zaburzeniom gospodarki węglowodanowej (czyli cukrzycy). Należy pamiętać, że owoce powinny być uzupełnieniem, a nie podstawą diety. Do owoców zawierających najwięcej cukru należą m.in. arbuzy (jedna łyżeczka w 100g), banany, winogrona, gruszki, czarne porzeczki.
romirek zapytał(a) 2 lipca 2012
Pytanie dotyczy artykułu Menu dla energii
- Czy koktajle białkowe również dostarczają organizmowi energii?
Openmedica odpowiedział(a) 2 lipca 2012
Tak, koktajle białkowe są także źródłem energii, kalorii dostarcza zarówno białko, jak i inne substancje zawarte w napoju (węglowodany, tłuszcze). Należy jednak pamiętać, że białko nie powinno być podstawowym źródłem energii w zdrowej diecie - optymalny sposób odżywiania zakłada węglowodany jako najważniejsze źródło kalorii. Nadmiar białka w diecie może prowadzić do chorób nerek i wątroby. Dietę znacznie odbiegającą od standardowej warto zawsze skonsultować z dietetykiem lub lekarzem.