Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Migrena na talerzu

Migrena na talerzu
Zdjęcie: shutterstock

Są bardzo konkretne produkty spożywcze, które osoby z tendencją do migren powinny raczej omijać. Niektóre dobrze znasz, inne być może cię zaskoczą.

Nie tylko niejedzenie śniadania, zastępowanie obiadu batonikiem i nieregularne spożywanie posiłków sprzyjają bólom głowy. Ponad 20 proc. (choć niektórzy naukowcy szacują, że nawet 40) ataków migreny powoduje niewłaściwa dieta. Poznaj spożywczych winowajców i jeśli miewasz migreny, najlepiej wykreśl ich ze swojego życia. Niekoniecznie naraz, eliminuj pojedynczo i obserwuj, jaki będzie skutek. Nie jest bowiem regułą, że migrenowcy źle reagują na wszystkie produkty, które ból mogą wyzwalać. Każdy przypadek jest inny i u jednego może być to wino, a u innego... kiełbasa. Zawsze można dojść do tego, co ci szkodzi, metodą prób i błędów i notowaniem swoich obserwacji.

Wino czerwone

Wino ‒ zwłaszcza czerwone ‒ nie cieszy się dobrą sławą wśród migrenowców. Może aż o 30 proc. zwiększać ryzyko wystąpienia bólu głowy. Powodem są najprawdopodobniej obecne w winie taniny i garbniki. Poza tym picie alkoholu rozszerza naczynia krwionośne i odwadnia, a to też sprzyja wystąpieniu migreny.

Kawa

Kawa jest kontrowersyjną bohaterką. Bo u niektórych wywołuje ból głowy, a innym go łagodzi... Zwykle zbyt duża ilość kawy sprzyja migrenie. Za to mała filiżanka kawy z cukrem może nawet pomóc w sytuacji, gdy czujesz, że migrena się zbliża. Wiele zależy od tego, czy jesteś kawoszem, czy nie. Jeśli tak ‒ nagłe odstawienie kawy może wywołać bóle głowy. Jeśli w ogóle nie pijasz kawy, to wtedy jej wypicie może skończyć się boleśnie.

Sery pleśniowe

Długo dojrzewające sery typu gorgonzola, brie, camembert, cheddar, zawierają duże ilości tyraminy, która m.in. zakłóca wydzielanie neuroprzekaźnika ‒ serotoniny, która wpływa na napięcie naczyń krwionośnych w mózgu. A że ból migrenowy powstaje przez nagłe kurczenie się i rozkurczanie tych naczyń, to chyba lepiej nie wywoływać wilka z lasu i darować sobie pyszny tłusty ser.

Rośliny strączkowe

Fasola, groch, bób, soczewica ‒ uchodzą za źródło dobrego białka roślinnego, ale niestety mają też aminy, czyli azotowe pochodne komponentów białkowych. Według danych Instytutu Żywności i Żywienia migrenowcy nie są w stanie odpowiednio szybko metabolizować tych związków. Dlatego aminy, utrzymując się w organizmie za długo, wywołują bóle głowy.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Aleksandra Szweda zapytał(a) 21 października 2015
Pytanie dotyczy artykułu Migrena na talerzu
Witam.Moja córka cierpi na mocne bóle głowy.Lekarz próbował pomóc ,ale środki farmakologiczne do tej pory nie zdały egzaminu.Niewiem czy ma znaczenie ,że córka pięć lat temu przeszła na wegetarianizm.Jakie zrobić badanie krwi aby dowiedzieć się które produkty spożywcze mogłyby mieć wpływ na bóle głowy?
Cat Kelly odpowiedział(a) 11 lutego 2016
Pani Olu, a czy córka ma na pewno zbilansowaną diete? przyznam szczerze że nie mam pojęcia jakie zabiegi czy działania można wykorzystać przy tak młodej osobie... Ja mam 19 lat ale od jakiś 4 chodze do kręg clinic na zabiegi z terapii cranosacralnej, co jakiś czas ich odwiedzam i razem ze zbilansowaną dietę pomaga mi to na migrene