Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe emocje

Mózg na zakupach

Mózg na zakupach
Ilustracja: shutterstock

Zakupy mogą wciągać równie skutecznie jak inne zgubne nałogi. W krajach zachodnich średnio co 10 osoba cierpi na syndrom kompulsywnego kupowania! Naukowcy odkryli, dlaczego często kupujemy rzeczy, których wcale nie potrzebujemy.

Nasz mózg od dawna jest na celowniku specjalistów od marketingu i reklamy. Ilość sztucznych bodźców, które sklepy starają się zaaplikować kupującym, naprawdę może przyprawić o zawrót głowy. Chociaż muzyka, zapachy czy estetyka sklepów mają na nas bardzo duży wpływ, nasza decyzja zakupowa zależy tak naprawdę od tego, jak na zakupach czuje się... nasz mózg.

Naukowcy zbadali towarzyszące kupowaniu reakcje, stosując różne metody. Jedną z nich było skanowanie wyrazu twarzy przy pomocy specjalistycznych urządzeń. Kiedy uczestnik eksperymentu natrafił na rzecz, którą chciał nabyć, szeroko otwierał oczy i rozchylał usta - to znak, że część mózgu odpowiedzialna za uczucie przyjemności zaczęła intensywnie pracować. I jak tu się oprzeć? W innym badaniu uczestnicy otrzymali po 20 dolarów. Poinformowano ich, że będą mogli zatrzymać je dla siebie, jeżeli nie zdecydują się na żaden zakup. Następnie zaprezentowano im kilka produktów oraz ich ceny. W tym czasie naukowcy obserwowali trzy obszary w mózgu: jądro półleżące (związane z odczuwaniem przyjemności i ponoszące odpowiedzialność za uzależnienia), przyśrodkową korę przedczołową (zajmującą się rozważaniem wszelkich „za” i „przeciw”) oraz tak zwaną wyspę, która rejestruje ból. 

Co odkryto?  Po pierwsze, widok przedmiotów, które dana osoba chciałaby nabyć, pobudzał aktywność w ośrodku odpowiedzialnym za przyjemność. Kiedy następnie odkrywano przed uczestnikami cenę tych dóbr, działa się jedna z dwóch rzeczy. Jeżeli kwota była niższa, niż ta, jaką dana osoba była gotowa zapłacić, kora przedczołowa wykazywała wysoką aktywność, podczas gdy wyspa wciąż pozostawała w uśpieniu. Natomiast kiedy sytuacja była odwrotna - suma okazywała się wyższa, niż uczestnik był gotów wydać, ośrodek odpowiedzialny za rejestrowanie bólu zaczynał intensywnie pracować. To dobitnie tłumaczy, dlaczego rozstawanie się z pieniędzmi odczuwamy tak dotkliwie. Ostatnim zadaniem uczestników było dokonanie wyboru - kupić czy nie kupić? Okazało się, że na podstawie obserwacji mózgu dokładnie można było przewidzieć, jaka decyzja zakupowa zostanie podjęta. Osoby, u których większą aktywnością wykazała się kora przedczołowa, rozstrzygająca o korzyściach i stratach, decydowały się na zakup przedmiotu. Natomiast uczestnicy, dla których przez wyższą aktywność wyspy decyzja o kupnie była dosyć bolesna, rezygnowali. 

Jak więc oszukać mózg, by nasze spojrzenie na wysokość ceny stało się bardziej wyważone? Naukowcy doradzają, by do sklepu... chodzić w butach na wysokich obcasach lub przed podjęciem decyzji stanąć na chwilę na jednej nodze. Poważnie! Do takich wniosków doszli badacze z Brigham Young University, którzy analizowali związek pomiędzy doświadczeniami fizycznymi a procesem podejmowania decyzji. Okazało się, że osoby, które dokonując wyboru, były zmuszone do skupienia się równocześnie na utrzymaniu fizycznej równowagi (np. podczas bujania się na krześle czy właśnie stania na jednej nodze), były bardziej skłonne do wybrania produktu ze średniej półki cenowej, niż osoby, które pozostawały w stabilnej pozycji.

Chcesz poznać inne sposoby na to, by oprzeć się pokusie zakupów? Odwiedź Centrum Stworzone dla Zdrowia w najbliższą niedzielę (08.08). Podczas warsztatów z psychologiem  poćwiczysz umiejętność mówienia zbędnym rzeczom „nie!”.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Przeżyj zdrowy tydzień

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Może mniej?

Sylwia Kawalerowicz

Top w kategorii