Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Nadciśnienie ‒ ważne pytania i odpowiedzi

Nadciśnienie ‒ ważne pytania i odpowiedzi
Zdjęcie: shutterstock
Co trzeci Polak ma nadciśnienie. A ponad 30 proc. z nich o tym nie wie. I to wcale nie jest choroba wyłącznie ludzi starszych, lecz coraz częściej młodych. Tu znajdziecie wszystko, co każdy z nas wiedzieć powinien. Bez względu na to, czy ma dobre czy zbyt wysokie ciśnienie krwi.

Nadciśnienie nie boli, dlatego wiele osób nawet nie wie, że je ma, a ci, którzy wiedzą, czasem bagatelizują zagrożenie. Bywa jednak, że wysokie ciśnienie wysyła znaki. Jeśli obserwujemy u siebie zwiększoną pobudliwość nerwową, zaburzenia snu, przemijające uczucie ucisku w głowie (zwłaszcza w okolicy potylicy i w skroniach), kołatanie serca, szum i zawroty głowy, to może oznaczać, że jesteśmy nadciśnieniowcami. Warto wtedy skontrolować swoje parametry. Jednak trzeba pamiętać, że nawet gdy wysokie ciśnienie nie daje objawów, to może prowadzić do groźnych, zagrażających życiu zdarzeń. Podstawą jest odpowiednia profilaktyka i wiedza, dlatego mamy dla was kilka ważnych pytań i odpowiedzi.

Czy nadciśnienie to choroba ludzi starszych?

Nadciśnienie niesłusznie kojarzone jest tylko z osobami w podeszłym wieku. Schorzenie to dotyka również ludzi młodych. Z badania prof. Zbigniewa Gacionga z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego wynika, że aż 9 proc. siedemnastolatków ma nadciśnienie. Zatem wiek, choć może być czynnikiem ryzyka, nie musi być decydujący.

Wiadomo, że 90 proc. przypadków nadciśnienia nie ma jasnej somatycznej przyczyny, którą lekarz może usunąć. Znamy jednak czynniki, które sprzyjają wysokiemu ciśnieniu. Po pierwsze, częściej dotyczy ono mężczyzn, zwłaszcza powyżej 55. roku życia. Kobiety bardziej narażone są po 65. roku życia. Ciśnieniu nie służy palenie papierosów oraz wysoki cholesterol LDL, a niski HDL, wysoki cukier, otyłość (szczególnie brzuszna), a także przedwczesne choroby układu krążenia w rodzinie (w wieku 55‒65 lat).

Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie w domu?

Niektórzy nawet na widok białego fartucha wystawiają wszelkie ciśnieniomierze na próbę, by po chwili mieć ciśnienie wręcz wzorcowe. Dlatego tak ważna jest samokontrola i samoobserwacja w warunkach spokojnych, w domowym zaciszu. Dosłownie zaciszu, bo mierzenie ciśnienia przy krzyczącym dziecku czy głośnej muzyce mija się z celem. Zmierzenie sobie ciśnienia wydaje się czynnością banalną, a jednak popełniamy przy tym błędy. Po pierwsze, używajmy dobrego przyrządu. Najlepiej w pełni automatycznego aparatu z mankietem zakładanym na ramię. Zapomnijmy o ciśnieniomierzach nadgarstkowych – te nie dają wiarygodnych wyników, a lekarze odradzają ich używanie. Po drugie, odpowiednio przygotujmy się do badania. Przed pomiarem przez co najmniej 30 minut nie powinniśmy pić kawy i palić papierosów. Poza tym wskazany jest krótki, kilkuminutowy odpoczynek bezpośrednio przed badaniem ‒ usiądźmy wygodnie w cichym pomieszczeniu, opierając plecy. W czasie pomiaru również powinniśmy siedzieć z plecami na oparciu, zdjąć uciskające rękę przedmioty czy odzież, łokieć oprzeć o blat stołu, a mankiet założyć na wysokości serca. Nieprawdą jest, że ciśnienie powinniśmy mierzyć tylko na lewej ręce („po stronie serca”). W większości przypadków strona nie ma znaczenia. Ważne jest to, żeby ciśnienie mierzyć konsekwentnie przy powtarzaniu pomiarów na jednej ręce, bo możliwe są niewielkie różnice pomiędzy lewą a prawą stroną.

Jak często mierzyć ciśnienie?

Jeśli podejrzewamy, że możemy mieć wysokie ciśnienie, mierzmy je przez siedem kolejnych dni, po dwa pomiary w kilkuminutowych odstępach, rano i wieczorem, o stałych porach (np. o godz. 6 i 18 czy 7 i 19). Każdy wynik zapisujmy. Według oficjalnej klasyfikacji Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego optymalne ciśnienie wynosi: skurczowe <120 mm Hg i rozkurczowe <80 mm Hg, prawidłowe ciśnienie to: skurczowe 120‒129 mm Hg i/lub rozkurczowe 80‒84 mm Hg. Inne parametry oznaczają ciśnienie wysokie i nadciśnienie.

Pomiary powinny być wykonywane bezpośrednio przed przyjęciem leków, a rankiem przed jedzeniem.

Czy i jaki sport można uprawiać przy wysokim ciśnieniu?

U nadciśnieniowców aktywność fizyczna jest wskazana, ale nie każda. Najlepszy będzie regularny ruch (30‒45 minut dziennie) w postaci ćwiczeń wytrzymałościowych, jak chodzenie, bieganie, pływanie, uzupełnionych ćwiczeniami oporowymi, jak np. przysiady. Jeśli występują inne schorzenia, to trening powinien być dobrany indywidualnie do osoby, wieku i współistniejących chorób. U nadciśnieniowców odradza się natomiast wysiłek izometryczny, który nastawiony jest na rozwijanie siły mięśniowej przy małej dawce ruchu, np. podnoszenie ciężarów.

Badania dowodzą, że aktywność fizyczna może obniżać ciśnienie tętnicze o 4‒9 mm Hg.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij