Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Nie objadaj się na noc!

Nie objadaj się na noc!
Zdjęcie: shutterstock
Jesteś jedną z tych osób, którym jedzenie najlepiej smakuje tuż przed snem? Wieczorem nie możesz przejść obojętnie obok lodówki? Wiadomo, że to nic zdrowego. Jeśli więc chcesz się pozbyć tego nawyku, wypróbuj nasze sposoby.

Jedzenie na noc to powód, dla którego wstajesz zmęczony i niewyspany. Organizm, zamiast odpoczywać podczas snu, musi ciężko pracować – trawić to, co mu na noc zafundowałeś! A często nie jest to wcale lekki posiłek. Zobacz, jak zwalczyć nawyk objadania się na noc.

Ustal przyczynę

Czy zastanawiałeś się, dlaczego to właśnie wieczorem jesz najwięcej? Co sprawia, że właśnie wtedy sięgasz po jedzenie? Może jesz wtedy z nudów? Jeśli tak, zajmij się czymś innym – przekieruj swoją uwagę na zajęcie niezwiązane z jedzeniem, np. uprawianie hobby, czytanie książki czy po prostu spacer. A może jesteś wtedy po prostu głodny? Przeanalizuj swój dzienny jadłospis. Może się okazać, że jesz za mało w ciągu dnia, wychodzisz z domu bez śniadania albo jesz nieregularnie. A wtedy wieczorem organizm nadrabia zaległości…

Jedz regularnie w ciągu dnia

Jedną z najczęstszych przyczyn wieczornego jedzenia jest głód wywołany zwykle brakiem regularnych posiłków. Pamiętaj, żeby rano przed wyjściem z domu koniecznie zjeść śniadanie. Okazuje się, że osoby, które opuszczają śniadanie, częściej sięgają po słodycze i są bardziej narażone na ataki wilczego głodu w drugiej połowie dnia. Postaraj się jeść regularnie. Jeśli do tej pory jadłeś dwa razy dziennie, zwiększ liczbę posiłków do trzech: śniadania, lunchu/obiadu i kolacji. Jeśli do tej pory jadłeś kilka razy, ale zawsze o różnych porach – postaraj się ustalić taki godzinowy plan, by przerwy między posiłkami były nie krótsze niż dwie i pół, a nie dłuższe niż cztery godziny. Dzięki temu nie będziesz głodny wieczorem i łatwiej pozbędziesz się nawyku nocnego jedzenia. Na początku nie zawsze się uda, pewnie zdarzy ci się zapomnieć o jakimś posiłku, ale z czasem regularne jedzenie będzie wymagało od ciebie mniej wysiłku. Dodatkowymi korzyściami z regularnego jedzenia będą przypływ energii i lepsza koncentracja. A jeśli dbasz o smukłą sylwetkę, to gwarantuję, że łatwiej zapanujesz nad swoją wagą.

Nie rezygnuj z kolacji

Często przyczyną głodu i jedzenia przed snem jest opuszczanie kolacji. Na ogół słyszę, że brak kolacji jest wynikiem braku… głodu w porze kolacji. Osoby, które chcą schudnąć, myślą, że dadzą radę zrezygnować już z jedzenia danego dnia. A godzinę, dwie później nagle zaczyna burczeć w brzuchu. I wtedy okazuje się, że jednak nie dadzą rady powstrzymać się od jedzenia. Dlatego lepiej zjeść skromną kolację trzy-cztery godziny przed snem niż godzinę później rzucić się na jedzenie. Co na lekką kolację? Sałatka ze świeżych warzyw z serem lub tuńczykiem albo zupa krem z razowymi grzankami będzie dobrym pomysłem. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
mamutkowa zapytał(a) 17 kwietnia 2016
Pytanie dotyczy artykułu Nie objadaj się na noc!
A czy to nie jest tak czasem tak, że właśnie na noc nie powinno się jeść owoców, bo fermentują?