Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Pij wodę! Ale jaką?

Pij wodę! Ale jaką?
Zdjęcie: shutterstock
Pij wodę, nawadniaj organizm, minimum 1,5 litra dziennie! Z każdej strony słyszymy, że trzeba pić wodę. Ale jaką? To naprawdę ma znaczenie.

Jaką wodę wybrać do picia? Z kranu czy z butelki? Z gazem czy bez? Źródlaną czy mineralną? Picie wody robi się skomplikowane... Sprawdźmy, czym ugasić letnie pragnienie. Zdrowo!

Źródlana czy mineralna?

Woda źródlana, jak sama nazwa wskazuje, pochodzi zwykle z czystych podziemnych górskich źródeł. Z ujęcia woda trafia wprost do butelek, dzięki temu jest czysta i zachowuje swoje charakterystyczne składniki. Jest to woda niskozmineralizowana (mniej niż 500 mg składników mineralnych na litr). Świetnie nadaje się dla niemowląt i małych dzieci, a także do przygotowywania kawy i herbaty.

Woda mineralna z kolei zawiera wysokie (w porównaniu do źródlanej) stężenie składników mineralnych – co najmniej 1000 mg na litr. Ma bardziej wyrazisty smak. Jest szczególnie wskazana dla kobiet w ciąży i matek karmiących z uwagi na ich zwiększone zapotrzebowanie na pierwiastki i mikroelementy. Ze względu na dużą ilość minerałów polecana jest dorosłym.

Zwróćmy też uwagę na informacje na etykiecie typu „pobudza trawienie” czy „stymuluje funkcje wątrobowo-żółciowe”. To nie są tylko puste deklaracje producentów. Taka informacja może pojawić się na butelce wody mineralnej zgodnie z prawem, jeżeli woda spełnia odpowiednie wymagania potwierdzone wynikami udokumentowanych badań klinicznych i farmakologicznych. Podobnie z oznaczeniem „odpowiednia dla przygotowywania żywności dla niemowląt” – zgodnie z prawem to woda o odpowiednio niskiej zawartości sodu lub chlorków, fluorków i azotanów.

Nasycona CO2

Ci, którzy nie lubią pić wody niegazowanej, przekonują, że gazowana też jest bez kalorii i też nawadnia organizm. To prawda, ale woda gazowana nie jest dla wszystkich. Przede wszystkim nie powinny jej pić osoby, które mają problemy z przewodem pokarmowym, bo powoduje wzdęcia. Z tego samego powodu nie jest zalecana kobietom w ciąży i matkom karmiącym. Nie podaje się wody gazowanej małym dzieciom, bo bąbelki mogą powodować ból brzucha czy podrażniać śluzówkę nosa.

Nie każda woda gazowana jest taka sama. Mamy trzy rodzaje bąbelków:

1) naturalna woda mineralna, naturalnie nasycona dwutlenkiem węgla – to woda, w której zawartość dwutlenku węgla pochodzi ze źródła, czyli jest naturalnie gazowana,

2) naturalna woda mineralna wzbogacona dwutlenkiem węgla ze źródła – to woda, do której dodaje się więcej bąbelków, niż ma sama woda przy ujęciu,

3) naturalna woda mineralna (lub woda źródlana) nasycona CO2 – to woda, która była pierwotnie niegazowana i w procesie rozlewania została nasycona dwutlenkiem węgla.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij