Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!
Zdjęcie: shutterstock

Zwykle śpisz krócej niż zalecane przez lekarzy 7‒8 godzin na dobę? Ten tekst jest dla ciebie. Oto 6 powodów, dla których już dziś warto położyć się do łóżka wcześniej. Zobacz, ile zmienia sen dłuższy o zaledwie godzinę! 

Czy tak niewiele jak dodatkowa godzina snu może w ogóle cokolwiek zmienić? Eksperci od snu są przekonani, że tak. Już choćby dlatego, że tylko jedna na siedem osób czuje się wypoczęta po przebudzeniu (więcej o uczuciu chronicznego zmęczenia przeczytacie tutaj, zdecydowanie warto rozważyć wcześniejsze pójście do łóżka. Ale nie chodzi tylko o to, by czuć się wypoczętym. Subtelna różnica między wyspaniem się a niedospaniem potrafi wpłynąć nie tylko na nasze samopoczucie, ale w ogóle na kondycję organizmu, wagę, a nawet życie seksualne. Oto argumenty, z którymi nie ma co dyskutować.

Będziesz zdrowszy

Porządne wyspanie się nie zagwarantuje, że przestaniesz chorować w ogóle, ale wiele badań potwierdziło związek między niedostateczną liczbą przespanych godzin a ryzykiem zapadnięcia na poważne choroby, takie jak zawał serca, cukrzyca czy otyłość. W większości przypadków zagrożenie dla zdrowia z powodu braku snu stanie się poważne dopiero po wielu latach. Ale nie u każdego. W jednym z badań dziesięciu zdrowym dorosłym osobom pracującym na zmiany zaburzano sen. Po zaledwie czterech dniach trzy z nich miały taki poziom glukozy we krwi, że zakwalifikowano ich stan jako przedcukrzycowy. Badacz snu Matt Walker z uniwersytetu w Kalifornii wyjaśnił, że układ odpornościowy organizmu jest osłabiony aż o 70 procent, jeśli mamy przespane tylko cztery godziny w nocy. Już nawet jedna noc bezsenności może osłabić naturalną odporność organizmu na działanie chorobotwórczych bakterii i wirusów. Ludzie, którzy śpią krótko, przeziębiają się prawie trzy razy częściej niż ci, którzy śpią osiem lub więcej godzin. To ważne zwłaszcza teraz, kiedy wszyscy dookoła kichają i kaszlą.

Czeka cię lepszy seks

Brzmi zachęcająco, prawda? Według ankiety przeprowadzonej przez National Sleep Foundation 26 procent badanych twierdzi, że ich życie seksualne nie jest satysfakcjonujące dlatego, że są po prostu zbyt zmęczeni. Z kolei naukowcy publikujący swoje badania na łamach „Journal of Sexual Medicine” przebadali 171 kobiet, które rzadko uprawiały seks właśnie ze względu na zmęczenie i niewyspanie. Wystarczyło, żeby zaczęły dłużej spać – każda dodatkowa godzina snu zwiększyła aktywność seksualną o 14 procent. Poza tym, że wyspani mamy więcej siły na seksualne aktywności, to jeszcze jest ważna kwestia testosteronu. Sen zwiększa jego wydzielanie, a hormon ten zarówno w przypadku mężczyzn, jak i kobiet jest istotnym aspektem libido. Więcej snu – lepszy seks. Proste!

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij