Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Pomidor vs. przetwory pomidorowe

Pomidor vs. przetwory pomidorowe
Zdrowe vs. zdrowsze: pomidor czy przetwory pomidorowe? Zdjęcie: shutterstock

Pomidory, bogate w wit. C i potas, są zdrowe – co do tego nie ma wątpliwości. Ale jeszcze zdrowsze są przetwory pomidorowe. Chodzi o bezcenny likopen, którego w przetworzonych pomidorach jest nawet kilkakrotnie więcej niż w tych surowych!

Zdrowy: pomidor

Ten, kto kiedykolwiek miał problem z nadciśnieniem, zapewne wie, że jedzenie pomidorów wyjdzie mu na zdrowie. Pomidory są bowiem bogate w potas – pierwiastek regulujący ciśnienie krwi. W pomidorze o wadze 100 g znajduje się sporo, bo 282 mg tego minerału. Jednak znacznie bogatszym źródłem potasu są inne również łatwo dostępne w diecie produkty: warzywa strączkowe (nawet 1700 mg) czy banany i ziemniaki (300‒500 mg). Oprócz potasu pomidor dostarcza witaminy C. To dlatego nie zaleca się łączyć zawierającego askorbinazę (enzym rozkładający witaminę C) ogórka z pomidorem. Ale jeśli chodzi o ilość witaminy C, to pomidora o głowę przebija papryka, zwłaszcza ta czerwona.

To, co czyni pomidora wyjątkowym, to zawartość likopenu – karotenoidu, którego nigdzie indziej nie znajdziecie w takich ilościach. Likopen jest silnym przeciwutleniaczem skutecznie walczącym z nowotworami: prostaty, pęcherza moczowego, szyjki macicy, gardła, przełyku, żołądka, piersi i skóry. Likopen redukuje także ryzyko wystąpienia miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Zawartość likopenu w świeżych pomidorach zależy od ich odmiany i wzrasta wraz z dojrzewaniem warzyw (0,88 – 7,74 mg/100 g świeżej masy). Najwięcej likopenu znajduje się jednak nie w surowych, lecz w przetworzonych pomidorach (nawet kilkakrotnie więcej!). Dlatego – choć może ciężko w to uwierzyć ‒ przetwory pomidorowe są zdrowsze niż pomidory surowe.

Zdrowsze: przetwory pomidorowe

Zupa krem z pomidorów ma nawet dziesięciokrotnie większą zawartość likopenu niż surowe pomidory. Okazuje się, że rozdrabnianie, mielenie i ogrzewanie poprawiają biodostępność likopenu. Dzieje się tak dlatego, że likopen w surowym pomidorze zawarty jest w strukturach białkowych, które utrudniają jego wykorzystanie przez organizm. A procesy technologiczne ‒ jak mielenie, ucieranie, rozdrabnianie oraz obróbka termiczna ‒ powodują, że połączenia te zostają przerwane, dzięki czemu likopen zostaje uwolniony i może być łatwiej wykorzystany przez organizm. Likopen jest związkiem rozpuszczalnym w tłuszczach, więc dodatkowym czynnikiem zwiększającym jego przyswajalność np. z kremu pomidorowego jest dodatek tłuszczu. Badania dowodzą, że mężczyźni, którzy spożywają produkty pomidorowe nie mniej niż w dziesięciu posiłkach w ciągu tygodnia, są aż o 35 proc. mniej narażeni na zachorowanie na raka prostaty w stosunku do osób spożywających je półtora raza na tydzień. Postawcie więc na domowy ketchup i pyszną pomidorówkę!
 

Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij