Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Ruszaj się – pożyjesz dłużej!

Ruszaj się – pożyjesz dłużej!
Zdjęcie: shutterstock

Szukasz recepty na dłuższe życie? Cudów nie ma, ale sporo narzędzi masz w zasięgu ręki. Sekret długich lat życia w zdrowiu tkwi w sile twoich mięśni!

Im większą masz masę mięśniową, tym większa jest twoja szansa na dłuższe życie. Naukowcy z University of California przeprowadzili badania, które udowadniają, że całościowa kompozycja ciała może okazać się ważniejszym czynnikiem dla zdrowia niż sam wskaźnik BMI (stosunek wagi do wzrostu). Badacze przeanalizowali 3569 przypadków. W tej grupie znajdowali się mężczyźni w wieku od 55 lat wzwyż oraz kobiety w wieku 65 lat i starsze. Sprawdzono, jak wiele z tych osób zmarło z przyczyn naturalnych, a następnie porównano wskaźniki masy mięśniowej. Okazało się, że im jest on wyższy – tym dłuższym życiem cieszyły się badane osoby. Jak podsumował dr Arun Karlamangla, współautor badania – zamiast martwić się wagą, powinniśmy zadbać o to, by budować i utrzymywać odpowiednią masę mięśniową.

Wystarczy pół roku ćwiczeń

Na rozpoczęcie aktywnego życia nigdy nie jest za późno. Lekarze zazwyczaj zalecają starszym osobom ruch w postaci spacerów, lekkiego rozciągania czy ‒ co najwyżej (!) ‒ pływania. Tymczasem taka aktywność może się okazać niewystarczająca.

Trening siłowy przynosi organizmowi wiele korzyści – zarówno na poziomie fizycznym, jak i mentalnym, poprawiając samopoczucie i pomagając zredukować negatywne emocje. Wykazano, że regularna aktywność fizyczna może przedłużyć życie średnio o 7 lat, a nawet więcej. Zmiany, które wraz ze starzeniem się organizmu zachodzą w mitochondriach, są jedną z przyczyn utraty masy mięśniowej. Jednak dzięki ćwiczeniom jesteśmy w stanie spowolnić ten proces. Według dr. Marka Tarnopolsky'ego, profesora medycyny na uniwersytecie w Hamilton, trening funkcjonalny może wpłynąć na aktywację tzw. komórek satelitarnych, które powodują odmłodzenie mitochondriów. Według naukowca półroczny trening (i to tylko dwa razy w tygodniu) może odjąć naszym mięśniom nawet 15 do 20 lat! Ponadto trening starszych osób wpływa nie tylko na ich kondycję fizyczną, ale także na zdolności kognitywne.

Eksperyment został przeprowadzony przed badaczy z University of British Columbia. Grupa kobiet w wieku 70‒80 lat, u których występowały lekkie zaburzenia zdolności poznawczych, przez 26 tygodni brała udział w zajęciach fitness. Seniorki ćwiczyły dwa razy w tygodniu, wykonując różne ćwiczenia z obciążeniem, w tym z hantlami. Jak się okazało, oprócz fizycznych korzyści, które odczuły uczestniczki eksperymentu (ogólna równowaga, mobilność), poprawie uległa także ich pamięć, zdolność do koncentrowania uwagi, a także rozwiązywania problemów. Badacze wysuwają teorię, że seniorzy, ćwicząc pod kontrolą profesjonalistów, mogą uchronić się przed zaburzeniami poznawczymi charakterystycznymi dla podeszłego wieku, w tym przed chorobą Alzheimera.

Ale żeby się nie okazało, że jest za późno...

Zawsze lepiej zacząć od razu. Zwłaszcza że bez wprowadzenia do rozkładu zajęć stałego punktu w postaci aktywności fizycznej możesz w ogóle nie doczekać wieku średniego, nie mówiąc już o starości. Według naukowców niska masa mięśniowa u nastolatków może zwiększać ryzyko przedwczesnej śmierci. W Szwecji monitorowano zdrowie ponad miliona mężczyzn w wieku 16‒19 lat do momentu, w którym ukończyli 24. rok życia. Jak się okazało, u silniejszych osób ryzyko śmierci spadało nawet o 35 proc., zagrożenie skłonnościami samobójczymi było mniejsze o 20‒30 proc., a możliwość wystąpienia zaburzeń psychicznych została zredukowana o 65 proc. Jak pisze w raporcie autor badania dr Finn Rasmussen, niska masa mięśniowa u nastolatków znacznie podnosi ryzyko przedwczesnej śmierci (jako taką badacze określają zakończenie życia przed 55. rokiem życia) z powodu gorszej kondycji psychicznej, a co za tym idzie – samobójstw, a także chorób związanych z niewydolnością układu krążenia.

Jeśli więc chcesz doczekać spokojnej emerytury, nie zwlekaj i ruszaj na trening.

Jesteś ciekawy, jaki procent twojego ciała stanowią mięśnie? Odwiedź Centrum Stworzone dla Zdrowia w Gdańsku. Dzięki specjalnemu urządzeniu zmierzysz swoją skalę fitness, czyli parametr określający kondycję twojego organizmu na podstawie stosunku tkanki mięśniowej do ilości tkanki tłuszczowej. Więcej znajdzecie także na profilu Stworzone dla Zdrowia.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij