Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Selen – pierwiastek płodności

Selen – pierwiastek płodności
Selen na płodność, ilustracja: shutterstock

Za spadek męskiej płodności odpowiada wiele czynników: zanieczyszczenie środowiska, stres, niezdrowy tryb życia. Ale także niedobór selenu. Przynajmniej na ten czynnik możesz mieć wpływ, uzupełniając selen przez odpowiednią zmianę diety.  

Zapotrzebowanie dobowe: 55 mcg

Rola: składnik enzymów, m.in. peroksydazy glutationowej – ochrona przed wolnymi rodnikami, zwłaszcza błon komórkowych; przekazywanie impulsów nerwowych; odtruwanie z metali ciężkich (kadm, rtęć); wytwarzanie i zachowanie ruchliwości plemników.

Zwiększone zapotrzebowanie: dieta bazująca na żywności z obszarów ubogich w selen.

Objawy niedoboru: zwiększenie zachorowalności na choroby nowotworowe, reumatyczne, miażdżycę, marskość wątroby; częste infekcje; zaburzenia płodności.

Skutki nadmiaru: toksyczne – wypadanie włosów, osłabienie paznokci, próchnica, opuchnięcie stawów; zwiększone zatrzymywanie metali ciężkich, szczególnie rtęci i ołowiu, w nerkach i wątrobie; spadek stężenia magnezu, manganu i miedzi w organizmie; działanie rakotwórcze.

Źródła: orzechy, zwłaszcza brazylijskie (ze względu na wysoki poziom selenu dozwolone jest spożycie tylko sztuki dziennie); warzywa kapustne i cebulowe; pełnoziarniste produkty zbożowe; owoce morza, m.in. ostrygi i ryby; mięso i wątroba; jaja; grzyby; drożdże piwowarskie; melasa.

Za płodność odpowiada także wit. B12, przetytasz o niej tutaj.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij