Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Sen – prezent dla mózgu

Sen – prezent dla mózgu
Głęboki sen wycisza mózg, spowalnia procesy fizjologiczne, w tym pracę serca czy trawienie. Ilustracja: shutterstock

Niby śpimy co noc, ale jakoś tak nie do końca, bo praca, nauka, stres, obowiązki, czasem impreza i jeszcze do tego problemy dnia codziennego. To normalne, ale nie dla mózgu. Dla niego nawet jedna nieprzespana noc może być niebezpieczna.

Sen – najlepszy głęboki

Braku snu doznał chyba każdy. Jeśli nie odczuwamy satysfakcji po przebudzeniu, już wiemy, że sen nie był taki, jak powinien. Budzenie się już w środku nocy albo dużo za wcześnie, a potem przewracanie się z boku na bok, by dociągnąć do rana. I jeszcze cały następny dzień z głowy. Zmęczenie, brak koncentracji, odczucie chłodu, brak apetytu, a często przysypianie to najczęstsze objawy niedostatku snu.

Statystycznie w Europie najlepiej sypiają Włosi. Polacy nie dosypiają aż w 39 proc. i wcale nie są to tylko seniorzy, tak powszechnie kojarzeni z tym problemem. Cały ogrom ludzi młodych, aktywnych zawodowo, bagatelizuje potrzebę snu. W zasadzie to już norma. Generalnie sypiamy coraz mniej. Kolejne pokolenia Polaków śpią o 30 minut mniej od poprzedniego. Podczas gdy 100 lat temu standardem było sypianie 10–12 godzin na dobę, obecnie czas snu skrócił się do 6–7 godzin. Oczywiście jak dobrze pójdzie…

Zasadniczo sen dzieli się na dwa rodzaje – płytki i głęboki. Płytki to ten czas, kiedy śnimy, choć tak naprawdę nie wiadomo, po co istnieje. Najprawdopodobniej jest to nocny moment segregacji nagromadzonych informacji, czyli ich zapamiętywanie. Dla zdrowia organizmu o wiele ważniejszy jest sen głęboki, który wycisza mózg, spowalnia procesy fizjologiczne, w tym pracę serca czy trawienie. To wtedy człowiek ma odpoczywać i regenerować energię. Jest to czas niezwykle ważny, tym bardziej że to właśnie wtedy następuje naprawa uszkodzonych komórek mózgu! O ile bez fazy snu płytkiego można normalnie funkcjonować, o tyle bez fazy głębokiej nie da się żyć. Dlatego też brak snu lub jego kiepska jakość mają szerokie spektrum oddziaływania.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
renata.kazmierczak.9 zapytał(a) 21 sierpnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Sen – prezent dla mózgu
A co zrobić, kiedy po prostu nie chce się spać i mimo, iż u innych dawno pogaszone światła człowiek funkcjonuje jak w dzień?
crman odpowiedział(a) 26 sierpnia 2014
Ja zawsze zaparzę sobie herbatę ziołową np na sen
Ela odpowiedział(a) 23 stycznia 2015
Weź gorąca kąpiel, i pamiętaj - nie objadaj się przed snem!
pysia101995 odpowiedział(a) 2 listopada 2014
Wypij melise lub ciepłe mleko z miodem. To cie uspokoi i odprezy. Jeśli nie możesz spac może powinnas zmęczyć organizm. Zacznij biegać, ale nie przed samym snem, ponieważ po bieganiu organizm jest pobudzony. 4 godz. Przed snem.
faga121 zapytał(a) 7 grudnia 2013
Pytanie dotyczy artykułu Sen – prezent dla mózgu
Czy w przypadku problemów ze snem można stosować melatoninę?
malia odpowiedział(a) 11 stycznia 2014
Ja zauważyłam, że nie tyle liczba godzin snu jest ważna co pora o której się wstaje. Mogę spać i 8-10 godzin ale jak mam wstać przed godz ósmą rano to praktycznie zawsze jestem niewyspana. Budzę się wieczorami a poranne wstawania sprawiają że jestem nie do życia. Czy da się to jakoś zmienić ?
malia odpowiedział(a) 11 stycznia 2014
Lepiej najpierw spróbować innych metod, niekoniecznie polecałabym sięganie po suplementy. jeżeli już nic nie działa, lepiej skonsultować się z lekarzem
ness odpowiedział(a) 6 lutego 2014
Może warto się przyjrzeć temu co zjadasz, szczególnie przed zaśnięciem? Wieczorne podjadanie nie daje w pełni wypocząć i zregenerować się naszym kiszkom, gdyż są zajęte trawieniem tego co spałaszowaliśmy. Stąd rano zmęczenie i u mnie dodatkowo opuchlizna.. Najlepiej jest ostatni posiłek zjeść więcej niż 3 godziny przed snem. Niektóre diety, a raczej sposoby odżywiania zakładają nawet mini post każdego dnia, prozdrowotny, dla lepszego snu i regeneracji. Myślę, że warto byłoby się temu przyjrzeć. Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia!
faga121 odpowiedział(a) 16 grudnia 2013
No właśnie boję się spróbować , nie wiem czy na drugi dzień będę normalnie funkcjonować;-)
anna.sul.980 odpowiedział(a) 9 grudnia 2013
to chyba zawsze taki pierwszy lek jaki sie stosuje na problemy z zaśnięciem
renata.kazmierczak.9 zapytał(a) 21 sierpnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Sen – prezent dla mózgu
A co zrobić, kiedy po prostu nie chce się spać i mimo, iż u innych dawno pogaszone światła człowiek funkcjonuje jak w dzień?
crman odpowiedział(a) 26 sierpnia 2014
Ja zawsze zaparzę sobie herbatę ziołową np na sen
Ela odpowiedział(a) 23 stycznia 2015
Weź gorąca kąpiel, i pamiętaj - nie objadaj się przed snem!
pysia101995 odpowiedział(a) 2 listopada 2014
Wypij melise lub ciepłe mleko z miodem. To cie uspokoi i odprezy. Jeśli nie możesz spac może powinnas zmęczyć organizm. Zacznij biegać, ale nie przed samym snem, ponieważ po bieganiu organizm jest pobudzony. 4 godz. Przed snem.
faga121 zapytał(a) 7 grudnia 2013
Pytanie dotyczy artykułu Sen – prezent dla mózgu
Czy w przypadku problemów ze snem można stosować melatoninę?
malia odpowiedział(a) 11 stycznia 2014
Ja zauważyłam, że nie tyle liczba godzin snu jest ważna co pora o której się wstaje. Mogę spać i 8-10 godzin ale jak mam wstać przed godz ósmą rano to praktycznie zawsze jestem niewyspana. Budzę się wieczorami a poranne wstawania sprawiają że jestem nie do życia. Czy da się to jakoś zmienić ?
malia odpowiedział(a) 11 stycznia 2014
Lepiej najpierw spróbować innych metod, niekoniecznie polecałabym sięganie po suplementy. jeżeli już nic nie działa, lepiej skonsultować się z lekarzem
ness odpowiedział(a) 6 lutego 2014
Może warto się przyjrzeć temu co zjadasz, szczególnie przed zaśnięciem? Wieczorne podjadanie nie daje w pełni wypocząć i zregenerować się naszym kiszkom, gdyż są zajęte trawieniem tego co spałaszowaliśmy. Stąd rano zmęczenie i u mnie dodatkowo opuchlizna.. Najlepiej jest ostatni posiłek zjeść więcej niż 3 godziny przed snem. Niektóre diety, a raczej sposoby odżywiania zakładają nawet mini post każdego dnia, prozdrowotny, dla lepszego snu i regeneracji. Myślę, że warto byłoby się temu przyjrzeć. Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia!
faga121 odpowiedział(a) 16 grudnia 2013
No właśnie boję się spróbować , nie wiem czy na drugi dzień będę normalnie funkcjonować;-)
anna.sul.980 odpowiedział(a) 9 grudnia 2013
to chyba zawsze taki pierwszy lek jaki sie stosuje na problemy z zaśnięciem