Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Sezon na melona

Sezon na melona
Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl

W upalne dni melona kochamy jakby bardziej. I są to uczucia dobrze zainwestowane. Słodki, ale orzeźwiający, bogaty w witaminę C i niskokaloryczny. Tylko jeść! Zwłaszcza po treningu sprawdzi się doskonale.

Historia dzisiejszego melona rozpoczęła się prawdopodobnie w Azji i Afryce, jednak szybko zdobył serca Europejczyków. W jego orzeźwiającym miąższu rozsmakowali się już starożytni Grecy i Rzymianie. Do Polski, co nie powinno być wielkim zaskoczeniem, melona w XVI wieku sprowadziła królowa Bona.

Melon to jadalna roślina z gatunku dyniowatych występująca w wielu odmianach, które można podzielić na dwie główne grupy ‒ melony letnie i zimowe. Najpopularniejsze z nich spotykane w naszych sklepach to Cantalupe ‒ kulisty owoc o szarej i chropowatej skórce, niekiedy żebrowanej powierzchni oraz pomarańczowym miąższu, żółty ‒ zwany również miodowym, charakteryzujący się owalnym owocem z gładką, intensywnie żółtą skórką i jasnozielonym miąższem, zielony ‒ o owalnych owocach z gładką, zieloną skórką i bladożółtym miąższem oraz Galia ‒ kulisty owoc o żółtej, siatkowanej, jakby spękanej skórce i jasnozielonym miąższu.

Co ciekawe, melon uprawiany jest z powodzeniem także w Polsce, powstało nawet kilka odmian przystosowanych do naszych warunków atmosferycznych (np. Bosman, Melba czy Malaga). W naszym kraju uprawa tych owoców przebiega podobnie jak w przypadku ogórka, w końcu oba gatunki są do siebie bardzo zbliżone.

Melony najchętniej zjadamy na surowo, pokrojone w księżyce lub kostkę, samodzielnie lub jako dodatek do sałatek, a nawet jako napój. Niewiele osób wie jednak, że melona można też poddać obróbce termicznej i przygotować z niego dżemy, konfitury, kompoty, a nawet zapiekanki. Włosi doceniają go również jako dodatek do mięs i podają jako przystawkę w towarzystwie szynki parmeńskiej.

Melon jest bogaty w witaminę A w postaci beta-karotenu, który ma działanie antyoksydacyjne, zapobiega stanom zapalnym w naszym organizmie i je osłabia, działa przeciwstarzeniowo, wpływając korzystnie nie tylko na wygląd naszej skóry, ale też kondycję wielu narządów (serce, płuca, oczy).

Kolejnym silnym przeciwutleniaczem zawartym w melonie jest witamina C, której przypisuje się wiele właściwości zdrowotnych (od korzystnego wpływu na odporność organizmu, przez przyspieszenie gojenia ran i zrastania się kości, aż po zapobieganie procesom nowotworowym).

Dzięki wysokiej zawartości wody (aż 90 proc.) i obecności takich minerałów jak magnez, potas i sód melon uznawany jest za naturalny izotonik. Warto więc włączyć go do diety jako składnik posiłku potreningowego.

Oczywiście jak w przypadku innych owoców i warzyw wszystkie dobroczynne właściwości są dla nas dostępne dopiero w dojrzałym melonie. Jak rozpoznać, że nasz owoc jest już gotowy do spożycia? Najprostszym sposobem jest puknięcie w powierzchnię ‒ dojrzały melon wydaje wtedy głuchy odgłos. Można również nacisnąć czubki owocu, by sprawdzić, czy nie są zbyt twarde lub zbyt miękkie. Dojrzałość owocu można poznać również po zapachu ‒ ten powinien być intensywny i słodki. 

Kochajcie melony!

Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl



Katarzyna Karus-Wysocka
 - entuzjastka koncepcji paleo i powrotu do naturalnej żywności. Prowadzi bloga Cook it Lean, rozwijając swoje kulinarne i fotograficzne pasje. Kocha tworzyć nowe, smakowe i wizualne, kompozycje potraw. Na co dzień kreuje interaktywną rzeczywistość, pracując jako projektantka UX. Dużo czasu spędza w siłowni, trenując do zawodów w trójboju siłowym i wyciskaniu leżąc.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Przeżyj zdrowy tydzień

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Awokado - smaczliwka na zdrowie

Katarzyna Karus-Wysocka

Łap banana!

Katarzyna Karus-Wysocka

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado

Ten, kto umie i lubi gotować

Gazpacho z arbuza i pomidorów

Ten, kto umie i lubi gotować

Top w kategorii