Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe emocje

Skąd ten stres?

Skąd ten stres?
Ilustracja: shutterstock

Zastanawiasz się, dlaczego od dłuższego czasu czujesz się gorzej, często chorujesz, wypadają ci włosy, boli brzuch albo nie możesz spać, mimo że w twoim życiu nie wydarzyło się nic traumatycznego, a w pracy, w związku i w rodzinie wszystko się układa? Są sytuacje i rzeczy, które stresują, choć o tym nie wiesz.

Krążący po organizmie kortyzol – hormon stresu – mocno psoci, gdy krąży za długo i jest go za dużo. Przede wszystkim przez kortyzol spada odporność, bo wytwarza się mniej limfocytów. Ciśnienie krwi rośnie, może się też pojawić tachykardia, czyli zbyt szybkie bicie serca – zmienia się bowiem metabolizm, cała energia idzie na walkę ze stresem i doprowadzenie organizmu do stanu równowagi. Powstają niedobory, bo zmniejsza się wchłanianie w jelitach. W dłuższej perspektywie oznacza to wypadanie włosów, szarą cerę, ciągłe zmęczenie, łamliwość paznokci. Lista negatywnych konsekwencji przewlekłego stresu jest długa. Podobnie jak lista jego przyczyn. Najbardziej szkodliwe dla zdrowia są niepozorne i zupełnie nieoczywiste, ale trwające niekiedy latami sytuacje stresujące, gdyż sprawiają, że organizm bez przerwy działa w „hormonalnym stanie alarmowym”. Bardzo często właśnie tych przyczyn stresu zupełnie sobie nie uświadamiamy… Co, o czym nie wiemy, stresuje nas najbardziej?

1. Dźwięki w tle

Remont za oknem, szum samochodów, odgłos z telewizora lub radia dobiegający zza ściany, kapiący kran, głośna lodówka, brzęczenie lamp jarzeniowych, wentylator w komputerze lub klimatyzacja. Mózg zwykle przyzwyczaja się do dźwięków i po jakimś czasie nie słyszymy ich lub przestają nam przeszkadzać. Ale to nie oznacza, że te tzw. drobne hałasy nie pozostawiają po sobie śladu. W Austrii zbadano dzieci, które wychowują się w pobliżu dróg. Okazało się, że mają one podwyższone ciśnienie krwi i są bardziej nerwowe niż ich rówieśnicy mieszkający w cichych miejscach. Im dotkliwsze szumy w tle, tym drastyczniejsze różnice – dzieci mieszkające przy lotniskach i autostradach mają gorszą pamięć i wolniej rozwijają umiejętności językowe. Na dorosłych hałas też źle wpływa. Wzrasta ryzyko zachorowania na choroby serca i układu pokarmowego. Jeśli mieszkasz przy ruchliwej ulicy i nie możesz tego zmienić, zainwestuj w dźwiękoszczelne okna lub... zatyczki do uszu na noc.

2. Światło w nocy

Jeśli żyjesz w mieście, trudno o ciemność absolutną. Zawsze jakieś światło samochodu czy latarni przebije się przez zasłony, zaświeci tarcza zegara, mignie czerwone lub niebieskie światełko przy telewizorze i na ekranie komputera. Gdy jest za jasno w pokoju, śpimy gorzej, ale migająca dioda również może doprowadzić twój organizm do szału. A wszystko dlatego, że światło w nocy sprawia, iż wytwarza się za mało melatoniny – hormonu potrzebnego do zdrowego snu nocą oraz dobrego nastroju w ciągu dnia! Amerykańscy naukowcy sprawdzali, jak reagują chomiki, gdy mają włączone światło podczas snu. Po ośmiu tygodniach okazało się, że chomiki śpiące przy świetle są ospałe i mają symptomy depresji, a badania wykazały zmiany w ich mózgach. Tymczasem chomikom śpiącym w ciemnościach nic nie dolegało. Organizm człowieka będzie reagował tak samo, dlatego warto na noc wyłączać lampkę i szczelnie zasłaniać zasłony.

3. Smartfon non stop

Czy zdarzyło ci się słyszeć dźwięk telefonu, mimo że wcale nie dzwoni, albo czuć w kieszeni wibracje, których nie ma? To mogą być sygnały uzależnienia od używania smartfonu. Ciągłe spoglądanie na ekran, sprawdzanie poczty i wiadomości co kilka minut nie tylko uniemożliwia skupienie się na zadaniu, ale także skutecznie przeszkadza w odpoczywaniu. Bo jesteś ciągle w trybie stand-by, w gotowości, by rozmawiać, czytać, odbierać, przekazywać, analizować. A to obciąża mózg i wyzwala stres.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Przeżyj zdrowy tydzień

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Hat-trick na stres

Julia Krupińska

Top w kategorii