Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Skóra na diecie

Skóra na diecie
Dieta dla skóry. Zdjęcie: shutterstock

Chyba żadna z kobiet nie powie o swojej cerze, że jest idealna. Lista zarzutów jest długa: zbyt sucha, zbyt tłusta, z trądzikiem, skłonna do alergii. Nie wszystkich problemów można pozbyć się od ręki. Ale od ręki można zapewnić wsparcie swojej skórze, zmieniając dietę. 

Dieta dla skóry suchej

Wiele kobiet, które trafiają do mojego gabinetu po poradę dietetyczną, ma ten sam problem: odwodnienie. A jednym z objawów odwodnienia jest właśnie sucha skóra. I dlatego walkę z przesuszoną skórą trzeba zacząć od odpowiedniego nawodnienia organizmu. Powinno się wypijać minimum sześć szklanek płynów dziennie. Jeśli ćwiczysz albo pracujesz w klimatyzowanym pomieszczeniu, nawet więcej. Najlepiej postawić na biurku butelkę z wodą o pojemności 1,5 l i podczas ośmiu godzin pracy starać się wypić większą część, a pozostałą zabrać ze sobą i dokończyć w domu. Rano, jeszcze przed filiżanką kawy, wypij szklankę wody. Pamiętaj, że wodę zawierają w swoim składzie także owoce i warzywa. Jedz jak najwięcej zwłaszcza tych świeżych – zyskasz nie tylko dodatkową porcję wody, ale też cenne przeciwutleniacze zabezpieczające skórę przed starzeniem się. Dodaj do swojego menu orzechy, olej rzepakowy oraz lniany i tłuste ryby. Zawierają witaminę E oraz kwasy tłuszczowe omega-3, które zapobiegają wysuszaniu naskórka. Nie mniej ważna jest też witamina A, której niedobór sprzyja nadmiernemu rogowaceniu naskórka, co w konsekwencji powoduje jego przesuszenie. Znajdziesz ją w warzywach i owocach o czerwonej i pomarańczowej barwie (np. marchewce, morelach, pomidorach). 

Dieta dla skóry z trądzikiem

Naukowcy już dawno zaobserwowali, że dieta zachodnia wiąże się z częstszym występowaniem trądziku. Badania przeprowadzone zostały na wielu populacjach, m.in. wśród mieszkańców Kitava w Papui-Nowej Gwinei. Tradycyjna dieta mieszkańców Kitava opierała się na owocach, rybach i orzechach kokosowych – wśród tej populacji nie znaleziono ani jednego przypadku trądziku! Podobne obserwacje poczyniono w Kenii, Zambii i wśród plemion Bantu w Afryce Południowej. Wykazano, że znacznie rzadziej cierpią na trądzik w porównaniu do swoich rodaków, którzy wyemigrowali do Stanów Zjednoczonych. Nie ma wątpliwości - winna jest dieta zachodnia, w której zaburzony jest stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 (zbyt mało omega-3, a za dużo omega-6) i która uboga jest w przeciwutleniacze i witaminy, a bogata w węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym. Niedobór w diecie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 skutkuje nadmiernym rogowaceniem i zakłóca pracę gruczołów łojowych, co prowadzi do nasilenia trądziku. Węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym to te obecne w białym, przetworzonym pieczywie, słodyczach, słodkich napojach, przetworzonej żywności czy fast foodach. Jeśli masz predyspozycje do zmian trądzikowych albo tłustej skóry, unikaj tych produktów. Zamiast nich wybierz niskoprzetworzone produkty zbożowe takie jak ciemny ryż, kasze czy razowe pieczywo. Zawierają więcej błonnika, który sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu. Świetnym jego źródłem są suche strączkowe, np. fasola, która bogata jest też w cynk regulujący wydzielanie sebum i przyspieszający gojenie się ran potrądzikowych. 

Często słyszy się, że by zapobiec trądzikowi, warto zrezygnować z czekolady. Trudno powiedzieć, czy to słuszne, bo wiele badań tego nie potwierdza. To, czy jedzenie dużych ilości czekolady ma związek z częstszym występowaniem zmian trądzikowych i nadmiernym wydzielaniem łoju, nadal jest kontrowersyjne. Pewne jest jedno: nie jest winne kakao, a za pogorszenie się cery mogą odpowiadać tłuszcz i cukier użyte do produkcji czekolady. Jeśli więc twoja dieta jest dobrze zbilansowana, bogata w warzywa i owoce oraz produkty o niskim indeksie glikemicznym, kawałek gorzkiej czekolady nie powinien pogorszyć stanu twojej skóry. 

Dieta dla skóry atopowej

Osoby z atopowym zapaleniem skóry (AZS) często cierpią także na alergię pokarmową. Zależność taka dotyczy szczególnie najmłodszych. Z wiekiem najczęściej dochodzi do swego rodzaju tolerancji w zakresie dotychczasowych alergenów pokarmowych (mówi się, że „z alergii się wyrasta”), ale może rozwinąć się alergia powietrznopochodna. Wśród chorych na atopowe zapalenie skóry stwierdza się najczęściej alergię na mleko i jego produkty, jajo kurze, ryby, soję, pszenicę i orzeszki ziemne. Jednak każdy jest inny i może okazać się, że ty akurat masz alergię na inny produkt (np. cytrusy). Dlatego zbadaj się. Nie wykluczaj z diety najczęściej uczulających produktów w celu profilaktyki AZS, bo nie przyniesie to żadnych pozytywnych efektów. Dopiero jeśli znany jest czynnik alergenny, jego eliminacja ma sens. Nie modyfikuj diety bez konsultacji z dietetykiem, bo wykluczany produkt powinien być zawsze zastąpiony innym, o podobnej wartości odżywczej, po to, by zapobiec niedoborom pokarmowym. By zmniejszyć stan zapalny, sięgaj po produkty bogate w kwasy omega-3, bo okazuje się, że mogą znacznie redukować wydzielanie substancji prozapalnych. Są to: tłuste ryby, algi, orzechy włoskie, olej rzepakowy i lniany - oczywiście pod warunkiem, że nie masz alergii na wymienione produkty. 


Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Iza Kuszaj zapytał(a) 1 czerwca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Skóra na diecie
Czy picie wody z cytryną pomaga na trądzik?
Arletta odpowiedział(a) 22 września 2015
Dieta ma bardzo ważne znaczenie jeśli chodzi o trądzik. Szczególnie spożywanie produktów, które zawierają duże ilości cukru może spowodować powstawanie trądziku. Zamiast tego lepiej częściej jeść owoce i warzywa. Niezbędna też będzie witamina C (której dużo jest choćby w pomarańczach) czy witaminy D, która jest naturalnie produkowana przez nasz organizm. Przebywanie na słońcu może sprawić, że będziemy mieć tej witaminy więcej. . Można wykorzystać naturalne suplementy np. Nonacne którego opis działania jest bardzo dobrze opisany tutaj: http://naturalnacera.pl/nonacne-opinie-sklad-cena/ Należy pamiętać jeszcze o cynku, który również przyczynia się do zmniejszenia intensywności trądziku. Problem z trądzikiem trzeba rozwiązać nie tylko od zewnątrz ale również od wewnątrz, czyli tam gdzie znajduje się źródło powstawania bakterii.
Jol odpowiedział(a) 6 czerwca 2014
Woda z cytryną pomaga na usunięcie toksyn z organizmu. Pewnie w jakimś stopniu trochę pomoże, aczkolwiek trochę spędziłam na czytaniu artykułów o skórze i o trądziku. Jeżeli chodzi o trądzik to możesz np. przemywać go jakimś alkoholem albo maścią Benzacne ( jedyna maść jaka moim zdaniem działa, tonik Benzacne nie jest skuteczny i do tego strasznie śmierdzi) a jeżeli chodzi o działanie ośrodkowe to dużo materiałów mówi o tym że drożdże pomagają przy trądziku. Tylko nie takie piekarnicze, bardziej wartościowe są drożdże piwowarskie, można je kupić w aptece albo sklepie zielarskim. Co do antybiotyku to nie decydowała bym się na to chyba że jakby wszystkie inne sposoby zawiodły.
Tucha971 odpowiedział(a) 2 czerwca 2014
Zdecydowanie pomoże, aczkolwiek woda z.cytryna samodzielnie nie poradzi sobie z problemem. Każdy organizm jest inny niektórzy potrzebują antybiotyku od dermatologa aby uporać się z problemem. Jednak najpierw warto spróbowac samemu się wyleczyć np. Dietą. I tu odegra ważną rolę woda z cytryną. Oczyści organizm z toksyn a dzięki temu zmniejszy sie wydzielanie sebum co powoduje powstawanie tzw. Pryszczy. ;
maniax odpowiedział(a) 1 maja 2015
Z tego co wyczytałam z różnych blogów, porad dermatologa i opinii innych ananas jest także jednym z dobrych środków działających na trądzik. Mówiąc szczerze, to sam antybiotyk od dermatologa nie pomoże i to jest jedna wielka głupota. Zaczyna się to od diety (powie wam to każdy wykwalifikowany dermatolog, a nie taki spod czarnej gwiazdy): zmienia się ją i uzupełnia w pewne produkty, jest to ciężki proces, ale możliwy do zrealizowania. A następnie wprowadza się antybiotyki. Ale wiadomo też, nie od dziś, że skóra każdego jest inna, także podejście dermatologa jest wymagane od nas indywidualnie i najlepiej jednak się przemóc i do takiego człowieka pójść. Oczywiście mówię tu o dermatologach, którzy znają się na swojej pracy :)
Tucha971 odpowiedział(a) 2 czerwca 2014
Zdecydowanie pomoże, aczkolwiek woda z cytryna samodzielbie