Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?
Zdjęcie: shutterstock
Dietetycy słusznie podkreślają: prawie każdy niedobór żywieniowy szkodzi paznokciom. Stają się kruche, łatwo się łamią i rozdwajają. Których składników odżywczych potrzebują szczególnie, żeby cieszyły zdrowiem, i w jakich produktach je znajdziemy?

Jeśli masz cienkie, łamliwe i rozwarstwiające się paznokcie, to może być sygnał od organizmu, że skąpisz mu ważnych składników odżywczych. Bez uzupełnienia ich braków nawet najlepsze odżywki i zabiegi pielęgnacyjne nie poprawią ich urody. Zamiast w drogerii czy u kosmetyczki ratunku lepiej szukać na własnym talerzu. Oto lista składników odżywczych, które wzmocnią twoje paznokcie.

Biotyna

Tytuł paznokciowego hitu można przyznać biotynie (witamina H lub B7). To substancja tak silnie regenerująca, że z jej dobroczynnych właściwości korzystały przed nami… konie wyścigowe. I bynajmniej nie ich paznokietki, bo chodziło o przypadki cięższego kalibru. Biotyna przyspieszała gojenie kopyt popękanych w trakcie zawodów. Dzięki temu zastosowaniu zainteresowała szwajcarskich naukowców, którzy postanowili sprawdzić, czy jest w stanie poprawić też kondycję kobiecych paznokci. Mieli nosa, bo badanie wykazało, że suplementacja biotyną przez co najmniej sześć miesięcy prowadziła do poprawy grubości paznokcia o 25 proc. i zdecydowanego zmniejszenia się procesów rozwarstwiania. Kolejny eksperyment, pod kierunkiem doktora R. Schera z Uniwersytetu Kolumbia, tylko potwierdził pozytywną reakcję paznokci na ten związek.

Jak wykorzystywać biotynę, żeby faktycznie zauważyć poprawę stanu paznokci? Zdaniem specjalistów kruchości paznokci zapobiega dawka 2,5 mg dziennie. To bardzo mało, biorąc pod uwagę, że obficie występuje ona w ogólnodostępnych produktach spożywczych. Najwięcej jest jej w wątróbce, soi, nasionach oraz orzechach. Ale w uzupełnieniu jej braków sprawdzi się też mleko albo kalafior.

Algi

Są źródłem takich skarbów, jak: kwasy omega-3, kwas foliowy, żelazo, miedź, selen, cynk, wapń, potas, mangan, jod, witaminy A, C, B oraz E. Do tego mają sporo błonnika i białka. Wyróżnia je wiele zalet, wśród nich korzystny wpływ na paznokcie, ale też skórę i włosy. Gdzie je znajdziemy? Choć algi (inaczej wodorosty lub glony) kojarzą nam się najczęściej z sushi, nie mniejszą popularnością cieszą się w formie spiruliny. Kryją się także pod nazwami: chlorella, nori, kelp, kombu czy wakame. Producenci dodają je chętnie do kosmetyków. Można je również znaleźć w suplementach diety. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij